שופט מחוזי מכהן נגד הפגיעה בשלטון החוק: "אסור לשתוק"

שופט המחוזי מרכז, ד"ר מנחם פינקלשטיין, סיפק התבטאות נדירה יחסית בכנס לשכת עוה"ד באילת • פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, המשיך בקו הלוחמני: "הדבר שמכרסם הכי הרבה באמון הציבור בפרקליטות זה פוליטיקאים חזקים ומקושרים שהוגשו נגדם כתבי אישום, ויוצאים בכל הכוח נגד הפרקליטות כדי להגיד 'תופרים לי תיק'"

השופט מנחם פינקלשטיין בכנס לשכת עורכי הדין באילת / צילום: ליאב פלד, דוברות לשכת עורכי הדין
השופט מנחם פינקלשטיין בכנס לשכת עורכי הדין באילת / צילום: ליאב פלד, דוברות לשכת עורכי הדין

"אם לא יהיה אמון במערכת של אכיפת הדין במדינת ישראל היהודית והדמוקרטית - אוי ואבוי לנו. יש מערכת שלטונית שלמה שפועלת לאחרונה נגד האמון הזה - ואסור לשתוק. מה שצריכים הרעים כדי לנצח, זה שהטובים ישתקו". 

את הדברים החריפים האלה, שנאמרו אתמול (ג') בכנס לשכת עורכי הדין באילת, אמר לא אחר מאשר סגן נשיאת בית המשפט המחוזי מרכז, השופט ד"ר מנחם פינקלשטיין. הדברים החמורים שהשמיע אמש השופט המכהן אומנם מהווים המשך ישיר של הדברים שאמרו שלשום (ב') נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ופרקליט המדינה שי ניצן; אך בכל זאת הם נחשבים לחריגים יחסית, הן בשל ישירותם וחומרתם, והן מכיוון שעד כה ניתן היה לספור על כף-יד אחת את ההתבטאויות שהשמיעו בנושא שופטי הערכאות הדיוניות המכהנים (שלום, מחוזי).

"פוליטיקאים מכרסמים באמון הציבור בפרקליטות"

למרות ששמו לא נרשם בתוכניית הכנס כמי שאמור להשתתף במושב, פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, שישב בקהל במהלך המושב, החליט לדבר גם הוא והתייחס לקראת סיום למספר נושאים שעלו במסגרת המושב.

ניצן התייחס לדברים שאמרו מספר סנגורים שהשתתפו במושב, וביקש להשיב לטענות שנשמעו במהלך המושב לפיהן "הציבור איבד אמון בפרקליטות". ניצן אמר: "כל אחד מכם, עיתונאים, סנגורים ועורכי דין, צריך לחשוב היטב. אם אתם תעזרו לכרסם את אמון הציבור, ותגידו שהפרקליטות פועלת משיקולים זרים או בזדון, אנחנו נכרות את הענף עליו אנו יושבים, ולא בטוח שתהיה לנו תקומה. בסוף כולנו אזרחי הארץ הזאת". 

בניגוד לדברים שאמר שלשום, הפעם ניצן לא נשא דברים שכתב והכין מראש, אלא דיבר באופן חופשי וישיר עוד יותר. ניצן אמר: "מטריד אותי מאוד נושא אמון הציבור במערכת. אין שום ספק שזה נובע גם מאירועי הימים האלה, אבל לא רק. במשך שנים הדבר שכרסם הכי הרבה באמון הציבור בפרקליטות זה פוליטיקאים חזקים ומקושרים שהוגשו נגדם כתבי אישום, והם יצאו בכל הכוח נגד הפרקליטות כדי להגיד 'תופרים לי תיק'. אחד אמר שזה מכיוון שהוא ספרדי, ולמרות שזה נגמר ב-3 שנות מאסר - מאות אלפי אנשים חושבים עד היום שהוא זכאי. וגם אחרים, כמו חיים רמון שגם הוא הורשע, נהגו כך. זה לא משנה מאיזה צד של המפה הפוליטית באות הטענות האלה. זה מדיר שינה מעיניי".

נזכיר כי לאחרונה החליט היועמ"ש אביחי מנדלבליט כי לא קיימת מניעה למנות פעם נוספת את ח"כ אריה דרעי לתפקיד שר, למרות הכוונה להגיש נגדו כתב אישום נגדו בגין עבירות מס והלבנת הון וחרף הרשעתו הקודמת. זאת, בניגוד גמור לעמדתו של ניצן, שסבר כי יש להתייחס לחשדות נגד דרעי בחומרה יתרה, הן לאור הרשעתו הקודמת והן נוכח החשד שאת העבירות בגינן מומלץ להגיש נגדו כתב אישום הוא ביצע לכאורה במהלך כהונתו כשר.

"רות דוד זה אסון לפרקליטות"

ניצן התייחס גם לפרשת רות דוד, פרקליטת מחוז תל-אביב לשעבר, המואשמת בשיבוש מהלכי משפט במסגרת פרשת רונאל פישר. לדברי ניצן, "להגיד 'לא חקרתם' זה לא נכון. זו דמגוגיה. רות דוד זה אסון לפרקליטות, כי אנשים לא בדיוק יודעים את העובדות". 

בזמן שניצן אמר את הדברים האמורים, ישב על הבמה כמשתתף במושב גם עו"ד ניסים מרום, התובע במשפטו של יצחק אברג'יל ומי שהעיד לא מכבר במשפטה של רות דוד כי היא הציעה לו הצעה מושחתת לכאורה בקשר לחקירה שניהל נגד בעלי חברת הבנייה ב. יאיר, יאיר ביטון. במהלך עדותו של מרום על פרשה זו - אשר לפי האישום כלל ניסיון לסדר למרום תפקיד של יועץ משפטי בחברת נתיבי ישראל (מע"צ) כדי להוריד אותו מהטיפול בעניינו של ביטון - הוזכר גם שמו של ניצן עצמו, כמי ששמע על ההצעה המושחתת לכאורה שהוצעה למרום בזמן אמת.

על דוד רוזן: "עושה עבודה חשובה"

עוד אמר ניצן: "אסור בתכלית האיסור להגיש אישום חמור יותר ממה שאמור להיות מוגש, רק כדי שיהיה קלף מיקוח. אני עובר פרקליטות-פרקליטות ומדבר על זה. אם יש תופעה שמגישים כתב אישום על רצח ומסיימים באחזקת אקדח, זה לא בסדר. יש לנו בקרה שהיא נשמת אפנו, ואנחנו נמשיך להשתפר, ואני גם שמח על העבודה החשובה שרוזן (השופט דוד רוזן, נציב התלונות על הפרקליטות) עושה בהקשר זה, גם אם אני לא מסכים איתו על כל דבר". 

*** חזקת החפות: רונאל פישר ורות דוד לא הורשעו בכל עבירה במסגרת המשפט המתנהל בעניינם. המשפט הפלילי מצוי בשלב ההוכחות, ובמסגרת זו נשמעים עדי התביעה תוך ניסיון של המדינה לבסס את האישומים. בשלב הבא תינתן לפישר ולדוד האפשרות להציג את עדי ההגנה ואת טענותיהם. במהלך המשפט טוענים פישר ודוד לחפותם, וכל עוד הם לא הורשעו, הם זכאים ליהנות מחזקת החפות.