מניית סומוטו ממשיכה לצנוח על רקע החקירה בנוגע לעבירות מידע פנים

על פי החשד של חוקרי רשות ני"ע, מכר איל יעקב, סמנכ"ל טכנולוגיות בסומוטו עד לספטמבר 2018, מניות של החברה ב-4.3 מיליון שקל בעסקאות מחוץ לבורסה, לפני שהחברה פרסמה תחזית להרעה בתוצאות לשנת 2017 • ככל הידוע, החקירה לא אמורה להשפיע על מכירת הפעילות לבארינבוים בעד 50 מיליון דולר

ענת גואטה. "אני מאמינה שיהיה פיזור רב יותר של מניות עם תמרוץ נכון" / צילום: איל יצהר
ענת גואטה. "אני מאמינה שיהיה פיזור רב יותר של מניות עם תמרוץ נכון" / צילום: איל יצהר

רשות ניירות ערך ממשיכה לחקור ולעצור פעילים בשוק ההון בחשד לעבירות מידע פנים. אתמול היה זה תורה של חברת הטכנולוגיה סומוטו, שפעילותה עומדת להימכר לצביקה בארינבוים, שעדכנה כי אחד ממייסדיה, איל יעקב, עוכב לחקירה ושוחרר בתנאים מגבילים ובערבות של 400 אלף שקל.

סומוטו דיווחה לבורסה כי חוקרי הרשות ערכו שלשום (ב') חיפוש במשרדי החברה, במסגרת חקירה בנוגע לחשדות לביצוע לכאורה של עבירות שימוש במידע פנים ועבירות דיווח, וכן נחקרו נושאי משרה בחברה. על פי החשד של חוקרי הרשות, יעקב, ששימש כסמנכ"ל טכנולוגיות בסומוטו מיולי 2009 ועד לספטמבר אשתקד, מכר מניות של החברה בהיקף של 4.3 מיליון שקל בעסקאות מחוץ לבורסה, לפני שהחברה פרסמה תחזית להרעה בתוצאותיה לשנת 2017 ב-13 בדצמבר באותה שנה.

מניית סומוטו  צנחה ביום שלאחר אותו דיווח בכ-30% במהלך המסחר, כך שהמכירה חסכה ליעקב הפסד "על הנייר" של יותר ממיליון שקל. סומוטו חתכה אז את תחזית ההכנסות השנתית שלה ב-5-10 מיליון דולר, ומסרה כי הכנסותיה בשנת 2017 צפויות להסתכם ב-60-65 מיליון דולר. בד בבד הורידה החברה את תחזית הרווח התפעולי התזרימי (EBITDA) ב-3-4 מיליון דולר, לרמה של 12-12.5 מיליון דולר. אגב, בעקבות ההרעה בתוצאות באותה שנה התפטר מנכ"ל החברה דאז, בן גירון, מתפקידו, זמן קצר לאחר הדיווח.

המגמה השלילית נמשכת

מניית סומוטו הגיבה אתמול להודעה בירידה של 3% והיום נמשכה המגמה השלילית. שוויה של החברה בבורסה עומד על כ-176 מיליון שקל לאחר עלייה של 65% במניה בשנה האחרונה.

ככל הידוע, החקירה והחשדות נגד יעקב לא אמורים להשפיע על השלמת עסקת מכירת פעילות סומוטו לבארינבוים, בסכום של עד 50 מיליון דולר, בשבועיים הקרובים. זאת, לאחר שהדירקטוריון ובעלי מניות החברה אישרו לאחרונה את העסקה. העסקה תתבצע ללא המזומנים שבקופת החברה.

בשלב ראשון  צפויה סומוטו לקבל במועד השלמת העסקה סכום של 36.7 מיליון דולר. החברה מצידה תעמיד לרוכשת הלוואת מוכר לשנתיים בסך 7.4 מיליון דולר (20% מהתשלום), בריבית שנתית של 5.4%.

תשלום נוסף של כמחצית מרווחי סומוטו לפני הוצאות מימון, מיסים, פחת והפחתות (EBITDA) בגין החודשים אפריל ומאי 2019, אך לא יותר מ-1.54 מיליון דולר, יועבר לחברה על ידי בארינבוים בתום שלושה חודשים ממועד השלמת העסקה. בנוסף, אמורה סומוטו לקבל תשלום מבוסס יעדים, של עד 11 מיליון דולר, שיועבר לה בתום שלוש שנים ממועד סגירת העסקה ובכפוף לעמידה ביעדים.

בד בבד עם מכירת הפעילות, שתהפוך אותה לשלד בורסאי עם קופת מזומנים שמנה, דיווחה סומוטו כי היא בוחנת אפשרויות השקעה בתחומים האופנתיים של קנאביס רפואי ואוטו-טק. לצד זאת, דירקטוריון החברה קיבל החלטה עקרונית לחלק לבעלי מניות החברה דיבידנד בהיקף של כ-18 מיליון דולר. זאת, לאחר השלמת העסקה למכירת הפעילות לבארינבוים.

בארינבוים נחשב לאחד מאנשי העסקים הנזילים בישראל וברקורד שלו השקעות מוצלחות רבות. הוא משקיע בשנים האחרונות בעיקר בתחומי הרפואה הפרטית והטכנולוגיה, ובידיו מניות בסומוטו בשווי של כחצי מיליון שקל אותן קיבל באוגוסט 2014, עת מיזגה לתוכה את חברת האינטרנט ג'ניו בה החזיק קודם לכן. 

פעילות סומוטו התרחבה בשנים האחרונות באמצעות מספר עסקאות רכישה. החברה פועלת בתחום השיווק באינטרנט, פרסום בווידאו ובמובייל ואספקת שירותי הפצה של תוכנות ואפליקציות. היא מוגדרת כיום כחברה ללא גרעין שליטה. החברה סיימה את הרבעון הראשון של השנה עם הכנסות של כ-11.8 מיליון דולר, בדומה לרבעון המקביל בשנת 2018.

צמצום בהוצאות שונות הביא לעלייה של 290% ברווח התפעולי שהגיע לכ-3.2 מיליון דולר ברבעון זה, ובשורה התחתונה הציגה החברה רווח נקי של כ-4.4 מיליון דולר, כמעט פי 10 לעומת הרווח ברבעון המקביל. הרווח הנקי ברבעון הראשון הושפע מהכנסות מס של כ-2 מיליון דולר כתוצאה מחתימה של החברה הבת ג'ניו על הסדר פשרה בעניין שומת מס הכנסה.