מכירות רשתות המזון נפגעו מעיתוי הפסח; הרחבת הפעילות ותקן חשבונאי נגסו ברווחים

הוצאות המימון הרבעוניות של שופרסל זינקו ביותר מ-100% ל-64 מיליון שקל, בעיקר בשל יישום תקן 16, ושלחו את הרווח הנקי לצניחה של 28% • רווחי רמי לוי ירדו ב-33% • ואילו רווחי רשת ויקטורי, המתחרה הקטנה יותר, נחתכו ב-61%

רמי לוי / צילום: איל יצהר
רמי לוי / צילום: איל יצהר

אחרי שנה חזקה לחברות הפועלות בענף המזון המקומי, העיב עיתוי חג הפסח (שנחגג בחודש אפריל) על צמיחתן של רשתות הקמעונות ברבעון הראשון של 2019, וזאת למרות עליות המחירים שנרשמו בשנה האחרונה. לצד זאת, המשך התייקרות המחירים והשיפור בתנאי הסחר והמבצעים לקראת החג, אפשרו להן להגדיל את הרווח הגולמי ואת שיעורו מהמכירות. זאת על אף הפגיעה בשורת ההכנסות. 

תוצאותיהן הכספיות של מובילת שוק קמעונות המזון, שופרסל, והמתחרה רמי לוי, שפורסמו היום (לאחר דוחות רשת ויקטורי שפורסמו אתמול), הראו כי למרות ששתי הרשתות הצליחו לשפר את הרווח הגולמי שלהן ואת שיעורו מהמכירות, התרחבות פעילותן ויישום התקן החשבונאי החדש (תקן 16) הובילו לירידה דו-ספרתית ברווח הנקי.

תוצאות קמעונאיות המזון הבולטות בבורסה
 תוצאות קמעונאיות המזון הבולטות בבורסה

אלה המספרים הבולטים בסיכום פעילות הרשתות לרבעון הראשון של 2019.

28% היה שיעור הירידה ברווח הנקי הרבעוני של שופרסל, שהסתכם ב-48 מיליון שקל. הירידה החדה ברווח נרשמה אחרי שהוצאות המימון הרבעוניות של החברה יותר מהוכפלו והגיעו ל-64 מיליון שקל, וזאת לפי שופרסל בעיקר בשל יישום תקן 16, וכן "בגין עסקאות אקדמה (חוזה עתידי א' ל')".

אצל רמי לוי  הכיוון היה דומה, עם צניחה של 33% ברווח הנקי הרבעוני, לרמה של 24 מיליון שקל, אחרי הוצאות מימון של כ-14 מיליון שקל, בשל יישום התקן החשבונאי, וזאת אחרי שברבעון המקביל הוצאות המימון של הרשת היו זניחות.

הצלילה ברווח הנקי הרבעוני של רשת ויקטורי , המתחרה הקטנה יותר, שפרסמה את דוחותיה אתמול, הייתה חדה יותר, ועמדה על 61%, מה שהותיר אותה עם רווח רבעוני של כ-3 מיליון שקל בלבד. הוצאות המימון של ויקטורי צמחו ב-175% ל-4 מיליון שקל, בנסיבות דומות.

7% הוא שיעור העלייה בהכנסות שהציגה רמי לוי, לכ-1.4 מיליארד שקל, וזאת בזכות פתיחת שני סניפים חדשים, וכן מאיחוד פעילותן של רשת בתי הקפה והסופרים המוזלים קופיקס ורשת הפארם גוד פארם, שתרמו כ-100 מיליון שקל (יחד עם פעילות הסלולר ומועדון הלקוחות של החברה) להכנסות הרבעוניות.

למרות זאת, עיתוי חג הפסח הוביל לירידה של קרוב ל-3% בפדיון חנויות זהות של הרשת, הנושאת את שם בעל השליטה בה והמנכ"ל שלה, רמי לוי.

אצל שופרסל , ההכנסות הרבעוניות נחלשו בכ-1%, בעיקר בהשפעת ירידה במכירות מגזר קמעונות המזון "שנבעה מעונתיות" ומכירותיה בחנויות זהות הצטמצמו בכ-4%, בהשפעת חג הפסח שהשפיע לשלילה גם על המכירות למ"ר.

מאוריסיו ביאור, יו"ר שופרסל, אמר היום ל"גלובס": "מבחינה פיננסית אנחנו רואים את הרבעון כרבעון טוב כשמנטרלים את פסח. מדובר על מכירות חזקות מאוד, ונקודת פתיחה טובה להמשך השנה. אנחנו ממשיכים לגדול באונליין".

ויקטורי הציגה מגמה דומה לזו של שופרסל, עם שחיקה של 1% בהכנסות, ל-410 מיליון שקל, וירידה של כ-5% בפדיונות חנויות זהות. ברשת שבשליטת משפחת רביד מציינים כי "הגידול במכירות חנויות זהות בחודש אפריל 2019 לעומת חודש אפריל 2018 צמצם לחלוטין את הירידה בחנויות זהות במהלך הרבעון".

102 מיליון שקל הוא הרווח הגולמי שהציגה ויקטורי בסיכום רבעוני, דומה לרבעון המקביל, תוך שיפור שיעורו ל-25% מהמכירות, לעומת 24.6% ברבעון המקביל. בויקטורי מייחסים את עיקר השיפור ל"שינוי תמהיל בסל הקנייה של הצרכנים", כלומר מעבר למוצרי פרימיום יקרים יותר והעלאת מחירים במכירות המקוונות.

בדומה לויקטורי, גם שופרסל וגם רמי לוי (שהרווח הגולמי שלו עלה ב-10% ל-315 מיליון שקל), נהנו משיפור שיעורו מהמכירות, אצל רמי לוי ל-22.5% ואצל שופרסל ל-27.3%. ברמי לוי מייחסים את המגמה החיובית בשורה הגולמית לשלל גורמים, בהם שיפור תנאי הסחר, עלייה במכירות מוצרי המותג הפרטי, איחוד פעילות קופיקס וגוד פארם ויישום תקן 16, ואילו בשופרסל מייחסים את עיקר השיפור לשיפור תנאי הסחר. במילים אחרות, ההנחות ששופרסל קיבלה מהספקים לקראת הפסח אפשרו לה לשפר את הגולמי.

בהתייחס לשיפור בתנאים ועליית המחירים שתרמה לשיפור הרווח הגולמי אומר אברכהן: "קיבלנו עליות מחירים ממספר לא גדול של ספקים ביחס לסך המגוון הכולל. מדובר על ייקור של כ-1.25%-1.3%, והוא לא דומה לייקור של 4%-6% (כפי שהיה בימים שקדמו למחאה החברתית - ש' מ' וא' ל')". עוד מציין אברכהן, כי "רוב העלייה היא בתחומי פירות וירקות, תראו מה קורה במחירים של העגבניות והאבטיח, ואנחנו מגיבים. ההתייקרות העוצמתית היא במוצרים הללו, ולא במוצרים היבשים או הארוזים, שבהם ההתייקרות היא של כחצי אחוז".

16 מיליון שקל היה ההפסד התפעולי הרבעוני שהסבה לשופרסל רשת הפארם Be , שבדומה לרבעונים קודמים, בשלב הנוכחי ממשיכה להעיב על תוצאותיה וזאת אחרי שברבעון המקביל הפסדיה התפעוליים הסתכמו בכ-2 מיליון שקל בלבד. בשופרסל מייחסים את הרחבת ההפסדים ל"המשך פריסה והגדלת בסיס הלקוחות של רשת Be, מיתוג מחדש, הרחבת סל המוצרים, פתיחת סניפי קונספט והתרחבות רשתית".

על רקע ההפסדים (שהיו צפויים) שמציגה Be, מציין אברכהן: "אנחנו בתקופה מאוד טובה, ואני משוכנע שאנחנו בכיוון הנכון. מי שבונה עסק אמיתי, יש לזה מחיר. קיבלנו החלטה נכונה, ב-2020 נקבל גם גידול במכירות וגם רווחיות טובה".

לעומת Be, שופרסל נהנתה משיפור הרווח התפעולי של מגזר הקמעונות שלה, וכן מרווח תפעולי של כ-9 מיליון שקל במגזר מועדון לקוחות כרטיסי האשראי שלה, שברבעון המקביל הסב לה הפסד. כך, סך הרווח התפעולי שלה צמח ב-14% ל-129 מיליון שקל תוך שיפור שיעורו מהמכירות, מגמה הפוכה מאצל שתי המתחרות.

אצל רמי לוי, הרווח התפעולי נשחק ב-2% ל-44 מיליון שקל, תוך שחיקת שיעורו מהמכירות, אחרי שהוצאות הרשת גדלו גם בגין איחוד פעילות קופיקס וגוד פארם, וגם בגין עלייה בהוצאות שכר ותפעול שונות. בויקטורי הירידה בשורה התפעולית חדה הרבה יותר, ומגיעה לכ-32%, לרווח תפעולי של כ-8 מיליון שקל, שלפי הרשת הושפע לשלילה גם מהירידה במכירות וגם מעלייה בהוצאות מכירה ושיווק שוטפות.

16% הוא נתח האונליין שעליו מדווחת שופרסל בסיכום רבעוני, במה שממשיך את הגדלת שיעור המכירות שמבצעת הרשת באינטרנט מסך מכירותיה. גם שתי המתחרות פועלות להרחבת פעילות האינטרנט, כשבויקטורי רואים בתחום כלי אסטרטגי להגדלת המכירות ולשיפור הרווחיות וברמי לוי רואים בו אחד ממנועי הצמיחה המשמעותיים של החברה.

בנוגע לכניסה של אמזון לישראל והאיום המקוון אומר היום אברכהן: "אנחנו כבר יודעים שאמזון החליטה לקבוע דריסת רגל בישראל, זו כבר עובדה, אך השאלה היא הקצב וההדרגתיות. עובדתית היא לא יצאה לדרך עם מחסנים, ועיקר הפעילות היא בעולם שבו היא מתמצאת; אופנה, אקססוריז והנעלה. מבחינת שופרסל זו לא ליבת העסקים שלנו, ואנחנו לא בפוקוס של זה. כל שאנחנו צריכים הוא לוודא שאנחנו מתחזקים בעולם האונליין במזון, ואנחנו עושים הכול לשם כך".

0% הוא שיעור התשואה שהניבה מניית שופרסל מתחילת השנה ועד כה, המשקפת לרשת שווי נוכחי המתקרב ל-5.7 מיליארד שקל. התשואה האפסית של שופרסל משופרת ביחס לצמד המניות המתחרות, שרושמות ירידות קלות מתחילתה של 2019.

הדשדוש שמציגות מניות רשתות קמעונות המזון בשנה הנוכחית עד כה נרשם אחרי שבשנים קודמות נהנו מעליות נאות, שנתמכו בשיפור התוצאות הכספיות והתרחבות הפעילות של שלוש הרשתות.