בתיווך מורי המדעים: תוכנית הלימודים ששואפת לקשר תלמידי תיכון לתעשייה

תוכנית התמחות ייחודית לתלמידי תואר שני להוראת המדעים והמתמטיקה, M.Teach במכללת בית ברל, המשלבת לימודי תעודת הוראה, מנסה להיענות לאתגר, ולהכשיר סטודנטים במסגרת מקומות עבודה וגופי מחקר ובהמשך לחבר גם את תלמידיהם לאתגרים שמציב שוק העבודה

במכללת בית ברל / צילום: חן גלילי
במכללת בית ברל / צילום: חן גלילי

בעיית הניתוק של האקדמיה משוק העבודה מטרידה גם את משרד החינוך. כבר ב-2017 הוציא המשרד מסמך בשם "התוכנית הלאומית למדעים", שבו המורים נקראים לקשר את התלמידים לעולם האקדמיה והתעשייה.

תוכנית התמחות ייחודית לתלמידי תואר שני להוראת המדעים והמתמטיקה, M.Teach במכללת בית ברל, המשלבת לימודי תעודת הוראה, מנסה להיענות לאתגר, ולהכשיר סטודנטים במסגרת מקומות עבודה וגופי מחקר ובהמשך לחבר גם את תלמידיהם לאתגרים שמציב שוק העבודה.

לדברי פרופ' אביבה קליגר, יוזמת ומנהלת התוכנית שנקראת "תחקירנות בתעשייה ובמוסדות מחקר", לומדים בה בעלי תואר ראשון בתחומי המדעים והמתמטיקה או מהנדסים המעוניינים לעסוק בהוראת מתמטיקה או מדעים. לרובם אין כלל ניסיון בתעשייה או במחקר. התוכנית מחברת בין הסטודנטים לחברות כמו "אדמה", החברה הגדולה בישראל להגנה על יבולים מפני מזיקים. בסמסטר הראשון של התואר הם מתלווים למדען או למהנדס במו"פ, ויחד איתם הם מפתחים פעילויות מתוך המחקרים שהם חוו לתלמידי בית הספר. בסמסטר השני, שבו הם מגיעים לסטאז' בבתי הספר, הם מציגים את הבעיות לתלמידים ועובדים איתם על פתרונות. במסגרת זו באים גם החוקרים להרצות בפני התלמידים ולסייע להם בפתרון בעיות. כך חושפים בפניהם כיצד דברים עובדים בעולם האמיתי.

"למדתי שחשוב לתת לתלמידים ראייה לטווח ארוך, שיבינו אילו אפשרויות עתידיות פתוחות בפניהם בעקבות בחירה במקצוע מדעי", אומר סטודנט המשתתף בתוכנית. "נעשה שימוש רב בסטטיסטיקה לצורך הורדת עלויות, סביבת הפיתוח משתמשת הרבה בגיאומטריה כדי לבנות את המכונה הפיזית. החיבור בין התיאוריה לפרקטיקה הוא מוחשי מאוד. למהנדסים בחברה נדרשת הבנה רבה בנושא. מקור הידע הראשוני בנושאים נעוץ בתורת החשבון הדיפרנציאלי שחלקו נלמדו בבית הספר".

סטודנט אחר אמר: "היינו שמחים להביא את תלמידי 5 יח"ל כדי שיראו בעצמם את השימושיות של מתמטיקה. מדהים לראות ספרי מתמטיקה פתוחים ובשימוש אצל מהנדסים".