היסטוריה בבורסה בתל-אביב: השווי של בנק לאומי עוקף את שוויה של טבע

לאחר שמניית חברת התרופות צנחה בניו יורק ב-12%, מגמת ההתכווצות נמשכה גם בבורסת ת"א • התקווה הגדולה שמשקיעי טבע תלו במנכ"ל, קאר שולץ, מתרסקת יחד עם מחיר המניה ל-35 שקל בלבד • האם התביעות שעמן מתמודדת החברה ימשיכו לגרור את המניה למטה?

מנכ"ל טבע קאר שולץ / איור: גיל ג'יבלי
מנכ"ל טבע קאר שולץ / איור: גיל ג'יבלי

מניית טבע   מתפרקת, פשוטו כמשמעו. מי שנחשבה בעבר ל"מניית העם" צנחה אמש בניו יורק בכ-12% נוספים, והשלימה קריסה של 86% מאז השיא שבו נסחרה לפני ארבע שנים בלבד. טבע נופלת ב-יותר מ-10% כעת לשווי של 36.7 מיליארד שקל, ובכך לראשונה נפלה מהשווי של בנק לאומי, ומדורגת כעת כחברה עם השווי השלישי בגובהו בבורסה בתל-אביב.

במונחי הפסד כספי למשקיעים במניה של חברת התרופות, מדובר בסכום שמוערך ב-180 מיליארד שקל שהתאדו בתקופה זו. כאמור, מניית טבע, שבמשך עשרות שנים הובילה ללא עוררין את הבורסה בת"א מבחינת שווייה מבין החברות הישראליות, מאבדת את "הכתר" לטובת בנק לאומי. מסוף ינואר 2019, איבדה מניית טבע כ-52% מערכה.

לפני שנה וחצי התיישב קאר שולץ על כיסא מנכ"ל טבע, כשלפניו משימה ברורה: להשיב את החברה לימי הזוהר שלה. שולץ קיבל בירושה מקודמו ארז ויגודמן חברה מקרטעת שהסתבכה בסקנדלים וצברה חוב עצום של כ-35 מיליארד דולר.

ההתחלה נראתה מבטיחה. המנכ"ל הטרי הוביל תוכנית קיצוצים אגרסיבית, שכללה סגירת מפעלים ופיטורים של כ-25% מכוח העבודה של החברה, למרות מחאות מצד רה"מ בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון. לאחר חצי שנה בתפקיד, מניית טבע רשמה התאוששות מרשימה - עלייה של 34%. אלא שהחיוכים נעלמו מהר מפניהם של המשקיעים, והחברה מצאה עצמה שוב במסלול התרסקות. 

מחיר הנעילה אמש החזיר את טבע 19 שנים אחורה: הפעם האחרונה בה נסחרה במחיר דומה הייתה בשנת 2000. במחיר המניה הנוכחי, טבע נסחרת במכפיל של כ-4.1 על הרווח הצפוי (Non-GAAP) לשנת 2019.

"יש לנו חוב גדול, אין לנו הרבה כסף"

הנפילה במניה אתמול הגיעה כתגובה להסכם הפשרה עליו חתמה טבע עם מדינת אוקלהומה, עליו דווח ביום ראשון. טבע הודיעה שתשלם 85 מיליון דולר על מנת ליישב את התביעות נגדה בנושא האופיואידים, כשההסדר אינו קובע כל מעשה פסול מצד טבע. מדובר בתביעה הראשונה בשורה של תביעות נגד מספר חברות תרופות, ביניהן טבע, שמשווקות משככי כאבים אופיואידיים.

לפי טענות התביעה, השיווק בוצע בצורה אגרסיבית ואולי אף מטעה בהקשר של בטיחות התרופות, והוביל למגפת התמכרות משמעותית. טבע אומנם טענה לאחרונה שלא תלך לפשרה; בשיחת הוועידה שלאחר פרסום הדוחות האחרונים, לפני פחות מחודש, דיבר המנכ"ל קאר שולץ על "הרבה עורכי דין שלמעשה מובילים את הנושא, ובודקים מאיפה הם יכולים לקבל כסף. ואתם יודעים, לנו יש חוב גדול, אז אין לנו הרבה כסף. עדיף שימצאו מישהו אחר שרוצה פשרות גדולות, זה לא יקרה איתנו". נזכיר, שבסוף הרבעון הראשון היקף החוב של טבע היה 28.6 מיליארד דולר, חוב נטו של 26.7 מיליארד דולר.

למרות זאת, נחתמה פשרה עם אוקלהומה, רגע לפני פתיחת המשפט. וטבע נימקה זאת כך: "בעוד שהחברה אמרה לאורך כל הדרך כי בית המשפט אינו המקום לפתור משבר זה, טבע שמחה לשים את התיק באוקלהומה מאחוריה, והיא מוכנה להגן על עצמה בנחישות כנגד תביעות נוספות, כולל המשפט הקרב בבית המשפט הפדרלי בקליבלנד, המרכז את רוב התביעות התלויות ועומדות".

התביעה בקליבלנד, אוהיו, מאגדת בתוכה מספר רב של תביעות מדינתיות בתחום האופיואידים והיא תתנהל בבית משפט פדרלי, והיא צפויה להתחיל באוקטובר הקרוב.

מה יקרה עכשיו? האנליסטים חלוקים

בשוק ההון עדיין מנסים לאמוד מהו היקף החשיפה של טבע בתביעות האופיואידים השונות. לכך, אגב, יש להוסיף גם את החשיפה בהליך משפטי אחר לגמרי - בנוגע לתיאום המחירים בגנריקה בארה"ב - שם טבע נחשבת למובילת הקנוניה, לכאורה. בכל הקשור לאופיואידים, שני אנליסטים שמסקרים את טבע סברו שהסכום בפשרה באוקלהומה "ניתן לניהול" (manageable) - זאת ההערכה שפרסמו גם בקרדיט סוויס וגם בסיטי.

לעומת זאת, האנליסט כריס שוט מג’יי.פי מורגן כתב בתגובה כי היקף הפשרה באוקלהומה גבוה מהציפיות שלו, ולהערכתו גם מציפיות השוק. לדבריו, חברת Purdue, המייצרת את התרופה OxyContin ונתפסה כשחקנית המרכזית במשבר, הגיעה לפני כמה חודשים לפשרה בסך 270 מיליון דולר. אחת הטענות אגב שעלו מכיוונה של טבע היא שטבע מכרה בעיקר משככי כאבים גנריים, ופחות תרופות מקוריות בתחום, בניגוד לחברות אחרות שייצרו את משככי הכאבים במקור ושיווקו אותם באגרסיביות.

לדברי שוט, "אנחנו מאמינים שטבע פחות חשופה לנושא לעומת חלק מהחברות האחרות, בשל סוג המוצר שמכרה, אך הפשרה באוקלהומה מרמזת על חשיפה כוללת של למעלה ממיליארד דולר לטבע - אוקלהומה מייצגת רק כ-1% מאוכלוסיית ארה"ב". עם זאת, שוט הוסיף כי כעת, כשההליך באוקלהומה מאחוריה, יקטן הפוקוס על נושא האופיואידים בסיפור הכללי של טבע, לפחות עד להליך באוהיו באוקטובר.

בהקשר זה, גם האנליסט עומר רפאת מ-Everscore ISI כתב שמשמעותה של הפשרה באוקלהומה היא שלטבע אין עוד משפט בנושא זה לפחות עד אמצע 2020 (למעט ההליך באוהיו). לטענתו, זה מאפשר לטבע "מרווח נשימה" לנסות ולבחון פשרה כללית, בלי הלחצים של הליך משפטי ממושך. רפאת מציין שבשלב זה עוד לא ידוע מי החברות שייכללו בחלק הראשון של ההליך באוהיו. "אני כמעט מתחיל לתהות האם טבע תוכל לסכם את כל הליכי האופיואידים ב-2 מיליארד דולר או פחות", כותב רפאת.

כמה יעלו לטבע ההליכים המשפטיים

נראה שבשלב זה אין דרך אחת ברורה לאמוד את היקף החשיפה של טבע לתביעות, והסכומים משתנים בין האנליסטים השונים. בכל מקרה, מדובר על סכומים משמעותיים עבור חברה שהמיקוד שלה בכל החודשים האחרונים היה על החזר חוב, קיצוץ עלויות והפחתת המינוף. טבע מתכננת למחזר חלק מהחוב שלה, שמיועד לפירעון ב-2021. טבע אומנם לא מתכננת גיוס הון - שולץ חזר על כך שוב ושוב בחודשים האחרונים - כך שמחיר המניה לא אמור להשפיע על הצלחת הגיוס, אך המחיר הנוכחי משקף את האמון הנמוך בחברה, שעלול לפגום ביכולת גיוס חוב. עוד קודם לכן, ביולי הקרוב, יש לטבע תשלום חוב של 1.6 מיליארד דולר, שאותו היא תשלם ממקורותיה הקיימים.

המייל האנונימי שחשף את התרמית של רימסה

טבע הגישה השבוע את תשובתה לבית המשפט, במסגרת הליך שהוגש נגדה ונגד בכירים ודירקטורים (חלקם לשעבר) וכן נגד סיטיגרופ ששימש כיועץ בעסקה, לאישור הגשת תובענה נגזרת. התביעה הוגשה ב-2016 על-ידי בעלי מניות: גור צמח וחברת י.ע.א.ש החזקות, באמצעות באי כוחם עוה"ד יעקב סבו, חגי קלעי ואוהד רוזן ממשרד קלעי, רוזן ושות'. תשובתה של טבע חושפת חלק ממה שהתרחש בעת העסקה הכושלת לרכישת רימסה המקסיקנית ב-2015.

התובעים טענו שהנתבעים הפרו את חובת הזהירות והתרשלו במילוי תפקידם באופן שגרם נזקים לטבע, בעת רכישת רימסה. טבע שילמה 2.3 מיליארד דולר תמורת החברה, ומאז מחקה כ-1.35 מיליארד דולר בגין הרכישה. (ב-2018, לאחר הליך משפטי נגד המוכרים, טבע קיבלה סכום שלא דווח כפיצוי, המוערך בכ-300-350 מיליון דולר). זמן קצר לאחר הרכישה, טבע טענה שגילתה שהמוכרים רימו אותה. בתשובתה לבית המשפט, טבע מבקשת לדחות את בקשת האישור לתביעה נגזרת על הסף, בטענה שהיא "מופרכת ביסודה".

טבע טוענת שבמסגרת בדיקת הנאותות לפני הרכישה, נאספו ונבחנו אלפי מסמכים, נערכו פגישות, בדיקות עצמאיות ובדיקות של מומחים חיצוניים. נציגי טבע ביקרו במפעלי רימסה וראיינו עובדים. החברה מציינת כי גם חברות גדולות כמו פייזר ואבוט ערכו בדיקות דומות ולא עלו על מעשי ההונאה של רימסה. בהתבסס על הבדיקות, טבע הגיעה למסקנה שאין מניעה להתקדם עם העסקה.

בספטמבר 2015 התכנס דירקטוריון טבע לאשר הגשת הצעה מחייבת בסך 2.1-2.3 מיליארד דולר, והעסקה נחתמה. מספר ימים לאחר השלמתה, קיבלה טבע מייל אנונימי שכותרתו "שחיתות", שמפרט אי סדרים ושחיתויות ברימסה. טבע ערכה בדיקה פנימית, שבה גילתה לדבריה את ההונאה המתוחכמת כנגד הרשויות במקסיקו, שהוסתרה היטב בעזרת שימוש במערכת רישומים כפולים. היא פנתה לרגולטור במקסיקו והציגה את הממצאים, ובעקבות זאת נערכה בדיקה על-ידי הרגולטור שמצא אי-סדרים רבים, והוא הורה להשבית את המפעל. לדברי טבע, היא פעלה בשיתוף פעולה מלא עם הרגולטור ויישמה תוכנית שיקום למפעל.

בטבע טוענים כי "הנתון העובדתי היחיד שעליו מבוססת הבקשה (לתביעה נגזרת), הוא העובדה שלאחר הרכישה התגלו נתונים שהוסתרו מטבע. ואולם עובדה זו, מצערת ככל שתהיה, אין בה כדי להעיד על קיומו של פגם כלשהו בבדיקת הנאותות". עוד לטענת טבע, המבקשים פעלו בחוסר תום לב המצדיק את דחיית ההליך.