עכשיו זה רשמי: מנכ"ל חדשות 13 גולן יוכפז מסיים את תפקידו

כתב לעובדים: "במשך שש שנים וחצי עמדתי בראש חברת חדשות מצטיינת – החופשית בישראל. במהלך שנים אלה נכתבו, לרוב הרחק מהשידור עצמו, כמה וכמה פרקים של כבוד בחופש עיתונות, בחופש ביטוי ובאומץ-לב" • בירך על הבחירה במי שצפוי להחליפו, לפחות באופן זמני - ישראל טויטו

גולן יוכפז / צילום: אביב חופי
גולן יוכפז / צילום: אביב חופי

עכשיו זה רשמי: גולן יוכפז, מנכ"ל חדשות 13, מסיים את תפקידו. הבוקר (ה'), רגע לפני שהוא עוזב, שלח יוכפז מכתב לעובדי החברה אותה ניהל בשש השנים האחרונות, בה בישר על עזיבתו ובירך על הבחירה במי שצפוי להחליף אותו לפחות באופן זמני - ישראל טויטו.

"לאחר שש שנים וחצי הודעתי ליו"רית דירקטוריון חדשות 13, ד"ר זהר קדמון, על סיום תפקידי כמנכ"ל החברה", כתב יוכפז לעובדים. "במשך שש שנים וחצי עמדתי בראש חברת חדשות מצטיינת - החופשית בישראל. במהלך שנים אלה נכתבו, לרוב הרחק מהשידור עצמו, כמה וכמה פרקים של כבוד בחופש עיתונות, בחופש ביטוי ובאומץ-לב, בידי נבחרת עובדים נחושה, שאומנם הייתה עסוקה בעיקר בהישרדות כלכלית מתישה, אבל לא שכחה את הייעוד המקצועי הבסיסי שלה - עיתונות.

"אין זה המקום לפרט את הישגיה העיתונאיים המשמעותיים של חדשות עשר ועובדיה - כמה מהם בוודאי משיאיה הבולטים של העיתונות בישראל בשנים האחרונות - כולם פרי עבודה של עיתונות חוקרת, נטולת מורא כלכלי או פוליטי, בעידן שבו כוח עמידתם של עיתונאים הולך ונחלש.

"מעבר לכך - הצלחנו בחדשות עשר ליצור שפת חדשות טלוויזיונית חדשה - מעמיקה, מגזינית וחברתית, ששינתה משמעותית את האופן שבו מסופרות ומשודרות חדשות בכל ערב בטלוויזיה בישראל, שפה שחלחלה גם אל שידורי מתחרינו. קשה לראות היום מהדורת חדשות שמציגה לצופיה רק סיקור כרונולוגי של אירועי היום, מבלי לפנות זמן לפרק מגזיני שכולל סדרות ומוספים רחבי יריעה.

"חדשות עשר ועובדיה הצליחו פעם אחר פעם להציל את ערוץ עשר מסגירה. זה קרה לא רק תודות למאבקים ולהפגנות שהובילו הוועד, העובדות והעובדים, אלא בעיקר נוכח הצלחת החברה ועיתונאיה והשפעתם המשמעותית על סדר היום החדשותי בישראל.

"לולא הישגי החברה, ספק רב אם היה מתרחש גם המיזוג בין הערוץ לבין שידורי רשת לפני חודשים בודדים. נתח הצפייה בנו עתה הוא הגבוה ביותר מאז הקמת חדשות עשר, והחברה נמצאת בשנים האחרונות בשיא פריחתה המקצועית-עיתונאית, על אף הדרך זרועת המוקשים שבה עברה.

"מחר אסיים רשמית את תפקידי - שמחתי על החלטת הדירקטוריון אתמול למנות את ישראל טויטו לממלא-מקום מנכ"ל החברה, אין טבעית מהבחירה הזו. אני מבקש לברך את ישראל ולהודות ליושבת-ראש דירקטוריון החברה, ד"ר זהר קדמון, על עמידתה האיתנה, לאורך ארבע השנים האחרונות, למען החברה, עובדיה, קידומה ושמירתה העיקשת על חופש העיתונות בה. האופן בו הובילה זהר לאורך השנים האחרונות את דירקטוריון החברה הוא בעייני מופת לנציג ציבור. 

"ואחרי כל אלה, מילה אישית - הייתה לי זכות גדולה לעמוד בראש חדשות עשר וזכות גדולה יותר לשמש עורך ומנהל שלכם. אני מבקש להודות לכל אחת ואחד מכם. אני אוהב ומעריך אתכם מאוד. עם כמעט כל אחד מכם עברתי דרך מקצועית ואישית, שקשה יהיה לי לשכוח. עבדתי במהלך השנים בשורה ארוכה של מערכות תקשורת - שום מקום לא היה דומה לחברת החדשות שלנו - לאנשיה, למחויבות שלהם, לערכיהם, לזקיפות קומתם ולחוש הצדק שלהם. שמרו על המקום הייחודי הזה". 

"יוכפז עודד וחיזק את ערכי המצוינות העיתונאית"

לאחר שבדירקטוריון חדשות 13 התקבלה החלטתו של גולן יוכפז לפרוש, והוחלט על מינויו של ישרטל טויטו לממלא-מקום זמני, שלחה הבוקר יו"רית דירקטוריון חדשות 13, ד"ר זהר קדמון, מכתב אישי המתייחס לפרישתו של יוכפז.

לדבריה, "בשש השנים שבהן הנהיג את חדשות עשר ואחר-כך את חדשות 13, גולן עודד וחיזק את ערכי המצוינות העיתונאית שכה מזוהים עם חדשות 13 ותרם רבות לעיצוב שפת החדשות הטלוויזיונית שאנו מכירים כיום

"בהנהגתו, שמה לעצמה החברה, מדי יום, למגר שחיתות ומידה רעה במוקדי הכוח של ישראל, ובראשם הפוליטיקה והכלכלה. בזכות עמידתו על חופש עיתונאי מלא, הפכה החברה ביתר שאת לשם נרדף לעיתונות חסרת מורא, שלעולם אינה מתכופפת ואינה מתרפסת. ברוח האכפתיות שלו ואהבת האדם, פעלה החברה נגד כל אי-צדק ואי-שוויון ולטובת חיזוק המגזרים החלשים בחברה הישראלית.

"גולן פיתח אלמנטים ויזואליים ותכניים רבים בתחום החדשות, כגון קונספט הסדרות היומיות והמגזינים 'אנליסט' ו'ברקוד', שאומצו על-ידי המתחרים והפכו לחלק בלתי נפרד מתמהיל החדשות בישראל. אין לי ספק כי החברה ועובדיה ימשיכו להתנהל ברוח הערכים אותם היטיב גולן לשמר ולהטמיע בעמל של שנים".

נזכיר כי קדמון, שהיא נציגת הציבור בדירקטוריון חדשות 13, הביעה רשמית תמיכה ביוכפז, כשהמשבר בינו לבין בעלי המניות פרץ החוצה. היום היא כותבת: "גולן ואני עבדנו בשיתוף-פעולה מלא, והוא יחסר לי, אך אין לי כל ספק שגולן ימשיך להוביל את העיתונות והחברה בישראל כפי שעשה עד היום, ואני מאחלת לו הצלחה גדולה".