מה יקרה ל"מחאת הגלימות השחורות" בעקבות פיזור הכנסת? "נמשיך בפעולות שכנוע והסברה"

במייל ששיגר מטה מאבק "מחאת הגלימות השחורות" למאות עורכי דין הבוקר, צוין כי לאור העובדה ש"יוזמות החקיקה שזממו מפלגות השלטון לחוקק, שנועדו למוטט את שלטון החוק בישראל, לא תתרחשנה לעת זו" - המחאה תהפוך למאבק הסברתי

הכנסת התפזרה, וסימני השאלה של מה יהיה פה ב-100 הימים הבאים ואחריהם, מרחפים באוויר. אחד מסימני השאלה הללו נוגע גם למחאות הנלהבות שפרצו בשבועיים האחרונים במגזרים שונים נגד יוזמות חקיקה שעלו בחדרי המשא-ומתן הקואליציוני (בהם חוק החסינות ופסקת ההתגברות), ובראשון מחאת עורכי הדין, שזכתה לכינוי "מחאת הגלימות השחורות". מה יקרה כעת עם המחאה אליה הצטרפו בשבועיים האחרונים מאות עורכי דין? האם היא תתפוגג?

הבוקר (ה') החליטו ראשי מאבק עורכי הדין להשיב על השאלה הזאת בשלילה. לדבריהם, המחאה לא תתפוגג, רק תתמתן ותהפוך - לעת עתה - למאבק הסברתי.

במייל ששיגר הבוקר עו"ד צביקה בר-נתן, שותף בכיר במשרד גולדפרב-זליגמן ואחד מראשי המאבק, למאות עורכי הדין שהצטרפו למאבק, כותב בר-נתן לקולגות שלו כי הדחיפות של המאבק ירדה, לאור ירידתן מן הפרק של יוזמות החקיקה להן התנגדו המוחים, אך צריך להיות ערניים להתפתחויות.

"חברות וחברים למאבק, הלילה התפזרה כנסת ישראל. יוזמות החקיקה שזממו מפלגות השלטון לחוקק, שנועדו למוטט את שלטון החוק בישראל ואת האיזונים והבלמים שמבטיח בג"ץ בביקורתו, לא תתרחשנה לעת זו", כותב בר-נתן במייל ששוגר בשם מטה המאבק, ומוסיף: "אנו לא נשקוט ולא ננוח. נמשיך בפעולות שכנוע והסברה. נשתף פעולה עם קהלים וסקטורים רבים ומגוונים החולקים את ערכינו. נמשיך בפעילות על-מפלגתית, ערכית, למניעת כל פגיעה בשלטון החוק, בישראל כדמוקרטיה ליברלית ובמערכת המשפט".

את המייל מסכם בר-נתן בציטוט של וינסטון צ'רצ'יל: "אין זה הסוף. אין זו אפילו תחילתו של הסוף. אך ייתכן כי זהו סופה של ההתחלה. חזקים אנו. חזקים נישאר".

מאבק עורכי הדין הבכירים נולדה על רקע יוזמות החקיקה שהתגבשו סביב הקמת הקואליציה וההסכמים הקואליציוניים, והופנתה בין היתר נגד יוזמת מפלגות הימין, ובראשן הליכוד, להרחיב את פסקת ההתגברות באופן שיאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוקים שפסל בג"ץ; ונגד הכוונה שהסתמנה לתקן את חוק החסינות לחברי הכנסת, מתוך מטרה לכאורה לחסום את הגשת כתב אישום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו.

המחאה הגיעה לשיאה לפני כשבוע וחצי במפגש שבו השתתפו כ-200 עורכי דין, שדנו בצעדים האופרטיביים הנדרשים על-מנת לבלום את יוזמות החקיקה. מאז התקיימו מספר פגישות מצומצמות יותר, גובש "מטה מחאה", הוקמה קבוצת פייסבוק ונבחר השם "מחאת הגלימות השחורות". בנוסף, עורכי הדין שלחו מכתב לחברי כנסת בבקשה כי יעצרו את יוזמות החקיקה ותוכננה הפגנה לשבוע הבא, לאחר שתוקם הממשלה. ברקע נדלקו עוד ועוד מוקדי מחאה במגזר המשפטי ובמגזרים נוספים, ובין היתר נפתחה גם "מחאת המשפטניות", "מחאת השופטים", מחאה בקרב רופאים בכירים ומחאה במגזר העסקי.

ואולם במציאות שעולה על כל דמיון, שבה הכנסת מתפזרת רגע אחרי שהיא הושבעה, כל המחאות הללו יוקפאואו יורדמו עד להודעה חדשה.