עסקה בסכנה: מניית סומוטו צוללת ביותר מ-20% לאחר שהאנטי וירוס של Windows הסיר את תוכנות החברה

תוכנת האנטי-וירוס של Windows פועלת להסרת התוכנה של סומוטו מאפליקציות של חלק מהמחשבים האישיים • סומוטו צפויה לרשום ירידה של 9% בהכנסותיה השנתיות בהשוואה ל-2018 • הפגיעה בהכנסות סומוטו עלולה לפגוע בעסקה למכירת השליטה בחברה לצביקה בארינבוים

אסף יצחיאק / צילום: שלומי יוסף
אסף יצחיאק / צילום: שלומי יוסף

חברת סומוטו , הפועלת בתחום של שיווק באינטרנט, פרסום בווידאו ובמובייל ואספקת שירותי הפצה של תוכנות ואפליקציות, הודיעה הבוקר (א') כי החל מאתמול היא זיהתה דפוס שלפיו תוכנת האנטי-וירוס במערכת ההפעלה Windows של מיקרוסופט פועלת להסרת התוכנה של סומוטו בחלק מהמחשבים האישיים. בשל כך, סומוטו צופה פגיעה של 9% ביחס להכנסותיה בשנת 2018, ובשיעור של 16% ביחס להכנסותיה ברבעון הראשון של 2019. 

מהודעתה של סומוטו לבורסה עולה כי הסרת התוכנה של החברה על ידי מיקרוסופט מתייחסת למגזר האפליקציות שבו פועלת החברה. הכנסותיה של סומוטו ממגזר זה נובעות מהפצת תוכנות הכוללות שירותי חיפוש, כך שמתקבלים תשלומים לחברה על חיפושים שמבצעים משתמשי קצה. משכך, הסרת התוכנות ממחשבי המשתמשים צפויה להשפיע כאמור על הכנסותיה של סומוטו. 

סומוטו מסרה כי היא פועלת למציאת פתרון טכנולוגי על מנת למזער את ההשפעה על הכנסותיה, וכי התחילה בהפצת פתרון טכנולוגי ראשוני. נוסף על כך, פועלת סומוטו לאפשר את השבת הפצת תוכנות החברה לפעילות בהקפים רגילים בסביבה זו. נציין כי הערכת סומוטו לגבי הפגיעה בתוצאותיה בשלב זה תלויה בהצלחת אותו פתרון טכנולוגי באופן מלא.

תזמון האירועים לא בא לטובתה של סומוטו, בניהולו של אסף יצחיאק, שאמורה להימכר לידי חברה בשליטת איש העסקים צביקה בארינבוים בסכום של עד 50 מיליון דולר. בשורת האיוב הנוכחית, שצפויה לפגוע בתוצאותיה העסקיות של סומוטו, מאיימת לכל הפחות לפגוע במחיר בעסקה, אם לא להביא לביטולה. 

סומוטו הייתה אמורה לקבל במועד השלמת העסקה עם בארינבוים סך של 36.7 מיליון דולר, בעוד שהיא עצמה תעמיד לרוכש הפעילות הלוואת מוכר לשנתיים בסך של 7.4 מיליון דולר (20% מהתשלום), בריבית שנתית של 5.4%. תשלומים נוספים אמורה החברה לקבל בעתיד על סמך ביצועיה העסקיים.

בד בבד עם חתימת העסקה דיווחה סומוטו כי החליטה לבחון אפשרויות השקעה בתחומים של קנאביס רפואי ואוטו-טק. לצד זאת, דירקטוריון החברה קיבל החלטה עקרונית לחלק לבעלי מניות החברה דיבידנד בהיקף של כ-18 מיליון דולר. זאת, לאחר השלמת העסקה למכירת הפעילות לבארינבוים.

מאז האישור למכירתה, סומוטו ספגה שתי מכות לא פשוטות, האחת: חיפוש שערכה הרשות לניירות ערך במשרדיה של החברה, והמעצר של המייסד איל יעקוב בחשד, לכאורה, בשימוש במידע פנים. השנייה, כאמור, הפגיעה במגזר האפליקציות והתלות בפתרון הטכנולוגי של החברה בשלב זה.

בשבוע שעבר הודיעה סומוטו כי אחד ממייסדי החברה, איל יעקב, ששימש כסמנכ"ל טכנולוגיות בסומוטו מיולי 2009 ועד לספטמבר אשתקד, חשוד בשימוש בעבירות שימוש במידע פנים ודיווח. לפי החשד, יעקב מכר מניות של החברה בהיקף של 4.3 מיליון שקל בעסקאות מחוץ לבורסה, לפני שהחברה פרסמה תחזית להרעה בתוצאותיה לשנת 2017 ב-13 בדצמבר באותה שנה.

מניית החברה צנחה ביום שלאחר הדיווח בכ-30% במהלך המסחר, כך שהמכירה חסכה ליעקב הפסד "על הנייר" של יותר ממיליון שקל. סומוטו חתכה אז את תחזית ההכנסות השנתית שלה ב-5-10 מיליון דולר, ומסרה כי הכנסותיה בשנת 2017 צפויות להסתכם ב-60-65 מיליון דולר. בד בבד הורידה החברה את תחזית הרווח התפעולי התזרימי (EBITDA) ב-3-4 מיליון דולר, לרמה של 12-12.5 מיליון דולר. יעקב עוכב לחקירה ושוחרר שלשום בתנאים מגבילים, ובערבות של 400 אלף שקל.

סומוטו מוגדרת כיום כחברה ללא גרעין שליטה. בעל מניות מרכזי בחברה הוא בן גירון, אחד מהמייסדים והמנכ"ל הקודם, המחזיק בכ-10.3% מההון. גירון התפטר מתפקידו בסוף 2017, לאחר שהחברה פרסמה את אותה אזהרת רווח. מחזיקים מרכזיים נוספים הם בתי ההשקעות מיטב דש, סול צבי ויעקב טננבוים.

המסחר במניית סומוטו  חודש הבוקר בשעה 10:55, והמניה צוללת ביותר מ-20% בתגובה לדיווח.