לקראת הזרמת גז למצרים: שותפות תמר החלה בניסויים של הצינור התת-ימי

בסוף השבוע החלו בשותפות תמר בניסויים של הצינור התת-ימי מאשקלון לא-עריש • אם הכל יהיה תקין, הזרמת הגז הצפויה למצרים החל מיולי תהיה בהיקפים קטנים

שותפות תמר מתכננת להתחיל בהזרמת גז בהיקף קטן למצרים ב-30 ביוני, ולכן החלו בסוף השבוע בניסויים של הצינור התת-ימי מאשקלון לאל-עריש. הצינור, באורך של כ-90 ק"מ נמצא בבעלות EMG שנרכשה בידי דלק קידוחים ונובל, בשותפות עם חברת East Gas המצרית, ושימש בעבר להזרמת גז ממצריים לישראל. מאז יום שישי מועבר בצינור מתקן בדיקה, בתחילה כאשר הצינור ריק ואחר כך כאשר מוזרם בו גז, זאת במטרה לבדוק את תקינות הצינור ויכולתו לשמור על לחץ הגז ולבחון האם בו סדקים וחלודה.

אם הכל יהיה תקין, הזרמת הגז הצפויה החל מיולי תהיה בהיקפים קטנים. החוזה שנתחם לקונסצוריום 'דולפינוס' המצרי עם שותפות תמר הוא לאספקה של עודפי היצע, ואלה לא צפויים בקיץ הישראלי, בו צפויה צריכת החשמל גבוהה מאוד. רק בסוף השנה, כאשר מאגר ליוויתן יתחיל בהפקה מסחרית, יתחיל הייצוא למצרים בהיקף נרחב.

השותפויות של מאגרי ליוויתן ותמר חתמו בראשית השנה שעברה על הסכם לייצוא עם דולפינוס המצרית, חברה שעליה לא ידועים פרטים רבים והיא מוגדרת בדיווחי דלק ונובל לבורסה כקונסורציום של צרכני גז. החוזה בין ליוויתן לדולפינוס הוא באספקה שנתית של 3.5BCM, למשך עשר שנים, עם הגדרה של כמות רכש מינימלית. החוזה עם תמר על בסיס מזדמן, כלומר, עודפי היצע. אלה עשויים לגדול בעתיד עם לקוחות תמר יעברו לרכוש גז מספקים אחרים, כפי שכבר עשתה חברת החשמל עם חתימת החוזה עם מאגר ליוויתן. בסך הכל, לפי ההסכם עם דולפינוס, יוכל כל מאגר למכור עד 32BCM במחיר של עד 7.5 מיליארד דולר. כלומר, הכנסות של 15 מיליארד דולר בסך הכל.