למה הקשר עם הקצינה לא נבדק בדרך לצמרת מערכת האכיפה? סימני השאלה ביחסי ניצן, דנינו וסגלוביץ'

נציב הביקורת על הפרקליטות דוד רוזן חיבר לאחרונה דוח מטלטל שבו ביקר את ההחלטה שלא לבדוק טענות נגד המפכ"ל לשעבר דנינו • הדוח גרר ביקורת על הפרקליטות שבראשה שי ניצן, שמכיר את דנינו עוד מהצבא • מהצבא ועד לתפקידים הבכירים ביותר באזרחות, כל סימני השאלה סביב הציר שי ניצן, יוחנן דנינו וח"כ יואב סגלוביץ' • פרשנות

פרקליט המדינה שי ניצן / צילום: ליאב פלד
פרקליט המדינה שי ניצן / צילום: ליאב פלד

שי, יוחנן וגם יואב. חברים לדרך. נולדו באותה שנה, 1959. שי ויוחנן בסוף דצמבר, יואב בסוף אפריל. שי התחנך בישיבת נתיב מאיר, יוחנן בישיבה התיכונית אור עציון. שי "התנדב לצנחנים ושובץ בגדוד 890, עבר מסלול הכשרה כלוחם וקורס מכי"ם". יוחנן "התנדב לחטיבת הצנחנים ושובץ בגדוד 890, עבר מסלול הכשרה כלוחם קורס חי"ר וקורס קצינים" (כך בקורות החיים בויקיפדיה). גם יואב היה שם, באותו זמן, בחטיבת הצנחנים, ב"גדוד של המדינה". אותן צניחות, אותם מבצעים ואותן מלחמות. שלושתם בחרו ללמוד משפטים. יוחנן ויואב יחד בתל-אביב, שי בירושלים.

שי ניצן, יוחנן דנינו, יואב סגלוביץ'. יד ביד צעדו מעלה מעלה אל פסגת מסלולי הדין, החקירה והאכיפה, והשפיעו, לטוב ולרע, על דמות הארץ ועל גורלו של כל מי שחי בה.

ניצן גדל בפרקליטות המדינה. דנינו הוביל את חקירות המשטרה והיה למפכ"ל (2011-2015). סגלוביץ’, תמיד במקביל, לצד ומתחת לדנינו, היה ב-2007 למפקד להב 433, שאיגדה את יחידות העילית של המטה הארצי. הוא השתחרר בדרגת ניצב והיום הוא חבר כנסת בכחול לבן, בחבילה של יאיר לפיד.

"קראנו להם 'התאומים', כי הם היו תמיד ביחד"

האם אפשר שהקשר ארוך השנים בין ניצן לדנינו נוגע בבסיס הביקורת הבעייתית שמופיעה במסמך שחיבר לא מכבר דוד רוזן, נציב תלונות הציבור על הפרקליטות, לפיו ניצן היה שותף לעובדה שנמנעה בדיקת קשר "מיוחד" בין המפכ"ל דנינו לקצינה במשטרה? האם "חסמו הלכה למעשה בירור בנוגע לחשדות שהועלו למערכת יחסים ‘מיוחדת’ בין המפכ"ל לשעבר דנינו לבין הקצינה צ’"?

ומכאן תמיהה: עד כמה, ואם בכלל, השפיע הקשר ארוך השנים, או קיומה של הידידות עמוסת הכוח הזו על הפרשות השונות, הסוערות, הקשות, האישיות, פליליות ופוליטיות, שהתפוצצו לנו בפרצוף חודש אחר חודש בעשורים האחרונים? לא ברור. האם היו מי שנחלצו ומי ש"ננעלו", בצדק או שלא רק בצדק, לאורך הזמן תחת איזושהי השפעה של הקשר הזה? לא ברור. האם אפשר להניח שלקשר הזה הייתה השפעה מכרעת? על מה? כמה לטוב? כמה לפחות טוב?

שי הצעיר, היום פרקליט המדינה, נחת היישר במחוזות צמרת האליטה המשפטית: הוא התמחה אצל שופט העליון אהרון ברק, אחר כך אצל עו"ד יעקב רובין, שהיה ראש לשכת עורכי הדין, ואחר כך הגיע לפרקליטות המדינה כעוזר אישי לפרקליטת המדינה דאז, דורית בייניש.

משם המשיך למחלקת הבגצ"ים, בתפקידים מיוחדים, והפך בהמשך למשנה לפרקליט המדינה. בדצמבר 2013 מונה לתפקידו הנוכחי.

יוחנן דנינו הסטודנט הצטרף למשמר האזרחי באשקלון, ובסיום לימודיו היה תובע משטרתי במרחב השרון. גם יואב סגלוביץ' היה תובע משטרתי. "קראנו להם 'התאומים', כי הם היו תמיד ביחד", סיפר מי שהיה מפקדם אז, זאב אבן חן (בראיון ל"מעריב", 31.12.2007). "במלחמת המפרץ הראשונה ישבנו בלילה ביחד, אמרתי להם: טוב, כבר הוכחתם שאתם תובעים טובים, בואו תהיו כמוני. הם שאלו כמה זמן יש לחשוב, עניתי ש-24 שעות, כי יש המון מתמודדים. השניים השיבו תשובה חיובית".

מפקד המחוז דאז, אסף חפץ, שלימים היה למפכ"ל, אמר שהוא "לא יכול היה להתעלם באותה תקופה מהשניים. הם הלכו יחד, ראינו מיד שהם באיכות אחרת טובה יותר. בעלי יכולת ביטוי ואישיות פיקודית".

לפניכם עוד כמה משפטים שתיארו את הקשר בין השניים, חלקם בלא שם, מהראיונות שפורסמו באותה כתבה, שנכתבה בעת מינוי סגלוביץ’ למפקד היחידה החדשה, שדנינו, ראש אגף החקירות אז, יזם והקים לאיגוד כל יחידות החקירה הארציות.

"בשנים האחרונות עלתה יוקרתו של סגלוביץ', בעיקר בשל חקירות אנשי הציבור". הכוונה לחקירות המתוקשרות דאז של צחי הנגבי, יו"ר ועדת החוץ והביטחון והשר להגנת הסביבה, שר האוצר אברהם הירשזון והנשיא לשעבר משה קצב. "יש הטוענים כי דנינו היה זה שפעל למינויו של סגלוביץ’ כמפקד היחידה הכלכלית, ולאחר מכן גם דאג ‘להזרים’ אליו את התיקים של אנשי הציבור היוקרתיים".

"יוחנן התקדם טיפה לפניו. הוא יותר מוחצן ממנו", אמר אז רב ניצב בדימוס אסף חפץ. מפקד אחר לשעבר אמר כי "סגלוביץ’ מופנם, וזה מה שאולי עוזר לאנשים לפרגן לו. הוא פחות מחצין את עצמו וזה יוצר אמפתיה גדולה יותר".

עוד "מפקד לשעבר" אמר על השניים כי "במערכת לא אוהבים כוכבים, ולזכות שניהם ייאמר שזה אף פעם לא קלקל את מערכת היחסים ביניהם. הם חברים במשפחות, כל אחד מפרגן לשני. יוחנן תמיד ידע שיואב צריך להיות ניצב, וליואב לא הייתה בעיה לקבל את המרות שלו. יש ביניהם יחסי אהדה הדדיים".

שנתיים לאחר מכן מונה סגלוביץ' למפקד אגף החקירות, אותו כיסא של "החוקר מספר 1" שיוחנן דנינו ישב עליו לפני.

מפרשת הרפז ועד לפרשת רות דוד

בחזרה לימי הצבא. ב-2011 חגגו 60 שנה להיווסדות גדוד הצנחנים 890 האגדי, שממנו צמחו רבים מראשי הביטחון והפוליטיקה. בין החוגגים היו גם משה (בוגי) יעלון ובני גנץ, רמט"כלים בהמשך והיום מובילי כחול לבן. "ידיעות אחרונות" (8.10.2011) עקב, חקר וכתב על "הגדוד של המדינה".

בין ראיונות חיילי ומפקדי הגדוד היה אז גם עו"ד אל"מ אבי עמירם. "שירתי בגדוד כלוחם וכמפקד פלוגה והשתחררתי בדרגת סגן. שלושה מהחיילים ששירתו תחתי היו יוחנן דנינו, שי ניצן ומנשה ארביב". גם ארביב יליד 1959. גם הוא התגייס והיה ללוחם בגדוד 890 בחטיבת הצנחנים, ואחר כך למשטרה, לימים בחקירות.

ביוני 2013 קיבל ארביב מהמפכ"ל דנינו דרגת ניצב, ומונה למפקד יחידת להב 433. שנה אחרי התברר שהמחלקה לחקירות שוטרים חוקרת חשד שקיבל טובות הנאה מחסידי הרב יאשיהו פינטו, שישב שנה בכלא בגין מתן שוחד. ארביב פרש, וכמה שנים לאחר מכן הוגש נגדו כתב אישום שהסתיים בדצמבר 2018, בעסקת טיעון: 4 חודשי מאסר על תנאי.
בסוף יולי 2013 סיים סגלוביץ’ שלושה עשורים במשטרה.

הוא לא נבחר כמפכ"ל ופרש עטור בחקירות מתוקשרות, ביניהן חקירות אהוד אולמרט ואביגדור ליברמן. משם הוא פנה לפוליטיקה תחת חסותו של יאיר לפיד.

יוחנן דנינו קיבל הארכת כהונה בגלל בחירות וסיים בדיוק שנתיים אחריו, ביולי 2015. תקופתו מצטיינת בהגדלה משמעתית של כוח האדם, באירועי חירום וגם בחשיפת מספר גדול של ניצבים שפרשו בבושה, אחרי שנחשפו חשדות להטרדה מינית ארוכת שנים. דנינו היה לאיש עסקים. היום יו"ר חברת קנאביס.

בדצמבר 2019 יסיים ניצן את תפקיד פרקליט המדינה. יש אומרים שירצה לצעוד במסלול של קודמיו, לבית המשפט העליון.

כך קרה ששי, יוחנן ויואב - היו הקודקודים החזקים והמחוברים של החקירות ומהלכיהן ב-15-20 השנים האחרונות. האם ביקרו זה את זה? התווכחו ביניהם? ויתרו זה לזה בענייני חקירות, נאשמים וזכאים? שמא כוחם המשותף ניטרל אפשרויות, למשל ברשימה החלקית של אירועים רועשים ודרמטיים כמו בפרשת אהוד ברק-גבי אשכנזי-בועז הרפז, הקשרים המפוקפקים בין רונאל פישר לרות דוד, שהייתה פרקליטת מחוז תל-אביב, ומתחמקים מלחקור את תקופתה, חקירות רשות המיסים, הולילנד, אהוד אולמרט, אביגדור ליברמן, יונה מצגר, יאשיהו פינטו, פרשת ישראל ביתנו, אי הסדרים בין מערכת האכיפה למכון הפתולוגי, ניסיון הפגיעה ברופאה שהעידה מטעם ההגנה בתיק זדורוב, חקירות ראשי רשויות וגם החלשתה של הילה גרסטל, מרגע שמונתה לנציבת הביקורת על הפרקליטות.

בראיון לתוכנית "עובדה" בינואר 2017, אמרה גרסטל כי: "התרשמתי... שיש קושי עם העניין הזה.. של דיוק ואמירת אמת. אני חושבת שפרקליט מדינה צריך להיות מנהל וצריך להיות מנהיג. מה שאני נחשפתי אליו זה שזה לא המצב. האם ניצן ראוי להיות פרקליט המדינה? באמות המידה שלי, הסובייקטיביות, לא. מתוך ההיכרות שלי איתו, לא".

"מדובר בתוצאה בלתי קבילה"

מאי 2019. נחשף מסמך שכתב דוד רוזן, שופט בדימוס, "נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות", כלומר פרקליטי המדינה, לאחר בדיקת תלונה שהוגשה לו בידי יעקב בורובסקי, ניצב בדימוס.

בתמצית: שי ניצן כפרקליט המדינה, יחד עם חוקרים במחלקה לחקירת שוטרים שכפופה לפרקליטות, חסם בירור בנוגע לחשדות שהגיעו בעניין מערכת יחסים "מיוחדת" בין יוחנן דנינו לבין השוטרת צ’ מאגף המודיעין - בעת היותו מפכ"ל המשטרה. זאת למרות העובדה שאירועים דומים-זהים, דווקא כן נחקרו.

רוזן כתב כי: "בכל הזהירות הנדרשת - ושוב החשדות העולים במכתבים כלפי מר דנינו לא נבדקו - משהוחלט כי יש מקום לערוך בירור משמעתי ביחס לחשדות שהועלו בנוגע למערכת היחסים החריגה בין נ’ לגברת צ’, וכלל השפעתם המעשית על שהתרחש בחטיבת המודיעין, הרי שלא מצאתי כל הסבר מניח את הדעת לכך שלא נערך, הלכה למעשה נחסם, בירור דומה ביחס לחשדות שהועלו בנוגע למערכת היחסים ה’מיוחדת’ בין גברת צ’ למר דנינו - מדובר בתוצאה בלתי קבילה".

האם "החסימה" איכשהו קשורה לרגשי הידידות בין יוחנן דנינו לבין שי ניצן? לא ברור. איך קורה שפרשה כזו, שבליבת ההעדפות וניגודי האינטרסים, השתתקה ונקברה במהירות - גם זה לא ברור. כאמור, רוזן טוען כי "מדובר בתוצאה בלתי קבילה". 

תגובות: "ניצן ודנינו אינם חברים אישיים"

מהפרקליטות נמסר כי "בתגובה להחלטת הנציב העוסקת בהחלטה שהתקבלה לפני כ-4 שנים, נבקש להבהיר כי לא היה כל דמיון בין הטענות המרכזיות שעלו בעניינו של מר נ’, ראש חטיבת המודיעין לשעבר במשטרה, שהובילו לפתיחה בחקירת משמעת נגדו, לבין טענות שהועלו גם נגד המפכ"ל לשעבר דנינו. כל הגורמים שהיו מעורבים בקבלת ההחלטה באותה עת סברו שאין כל עילה שבדין לפתוח בבדיקה או בחקירה בעניינו של דנינו, שכן קיומו של קשר טלפוני בלבד, מעת לעת, בין המפכ"ל לצ’, אינו מבסס עילה לחקירה. יודגש גם שלא עלתה כל טענה לקשר אסור ביניהם.

"לפיכך, המלצת מח"ש והמשנה לפרקליט המדינה (לעניינים פליליים) הייתה בזמנו שלא לפתוח בחקירה נגד דנינו. המלצה זו אומצה בשעתו על-ידי פרקליט המדינה והיועמ"ש דאז וינשטיין. התייחסותו של פרקליט המדינה לתלונה שהוגשה לנציב רוזן הועברה לעיונו של היועמ"ש הנוכחי מנדלבליט, לבקשתו, ואף הוא סבר כי יש לדחות התלונה.

"עוד נוסיף כי גם הטענה כאילו פרקליט המדינה ודנינו הם חברים אישיים אינה נכונה. הקשר בין השניים מתבטא בכך שהם שירתו במחלקות מקבילות בפלוגת צנחנים אחת לפני 40 שנה, אך עם תום שירותם לא היה ביניהם שום קשר עד אשר לאחר עשרות שנים נוצרו ביניהם קשרי עבודה במסגרת תפקידיהם".

מהמפכ"ל לשעבר יוחנן דנינו לא נמסרה התייחסות עד להדפסת העיתון.