מארגני קבוצת רכישה או יזמים? במשרד השיכון בודקים אם קבוצת חג'ג' עברה על החוק במגדל בת"א

הממונה על חוק המכר פתח בהליך מינהלי נגד החברה בנוגע לפרויקט שבדרך בגין • בדיקתו מתמקדת בשאלה אם החברה פעלה כיזמית בפרויקט • מדובר בקבוצת רכישה שייסדה קבוצת חג'ג' בתחילת העשור וכוללת מאות חברים • קבוצת חג'ג': "החברה פועלת לסילוק ההליך"

קבוצת חג'ג'/ צילום: שלומית צור
קבוצת חג'ג'/ צילום: שלומית צור

הממונה על חוק המכר במשרד הבינוי והשיכון, עמית גריידי, בפתח בהליכים מינהליים נגד קבוצת חג'ג' בנוגע לפרויקט מגדלי הצעירים בתל-אביב - כך עולה מדיווח של החברה לבורסה לניירות ערך. הדיווח נכלל בדוח החברה לרבעון הראשון של שנת 2019, ובו נכתב כי "בחודש מאי 2019, הומצאה לחברה פנייה של הממונה על חוק המכר במשרד השיכון, אשר מודיעה על פתיחת הליכים מינהליים כנגד המשיבים ביחס לפרויקט הצעירים".

עוד צוין בדוח כי "החברה פועלת לסילוק הליכים אלה, לרבות בשל העובדה כי ההליכים מתייחסים לאירועים שהתרחשו טרם תחילת פעילותה הנוכחית של החברה ואינם קשורים כלל לחברה".

מגדל הצעירים הוא פרויקט שכולל שני מגדלי מגורים בדרך בגין ושנוסד כקבוצת רכישה בתחילת העשור. מדובר בבניינים שכלולים באזור שמוגדר כמע"ר (מרכז עסקים ראשי) הצפוני של תל-אביב.

בדוח של החברה נכתב עוד כי בסוף מאי 2018, הגישו 155 מחברי קבוצת הרכישה תביעה לבית המשפט המחוזי נגד קבוצת חג'ג' , במסגרתה הם מבקשים להכיר בקבוצת חג'ג' כחברה יזמית שחל עליה חוק המכר.

לטענתם, החברה מכרה להם דירות מגורים ספציפיות ומוגדרות בדיוק כמו יזם. על רקע זה טענו התובעים כי החברה כפופה לחוק מכר הדירות. קבוצת חג'ג' דחתה את הטענות ודיווחה כי על-פי הערכות החברה, סיכויי התביעה להתקבל נמוכים, והוסיפה כי "לחברה מעולם לא היה כל קשר לפרויקט הצעירים, היא אינה צד לאיזו מההתקשרויות הנוגעות אליו, ואין לה כל זכות או התחייבות הנוגעות אליו. חשוב לציין כי קבוצת חג'ג היא שדיווחה על כך שהממונה על חוק המכר פתח בבדיקה ובהליך מינהלי, כחלק מהשקיפות הנדרשת בדוחות לבורסה. מדובר בבדיקה לאור תביעה של דיירים במגדלי הצעירים שמנסים להגדיר את מגדלי הצעירים, כעסקה יזמית ולא כקבוצת רכישה. הדבר נבדק כבר לפני 8 שנים על-ידי הממונה על החוק המכר הקודם, וכבר אז הוא צידד בטענתנו כי מדובר חד-משמעית בקבוצת רכישה. אנו מאמינים שכך יהיה גם עכשיו, כעת יתעמק הממונה החדש בטענותינו ויחליט לסגת מההליך המינהלי".

יש לציין כי מדובר בסוגיה עקרונית שצפויה לה השלכה ניכרת על שוק קבוצות הרכישה וגבולות אחריותם של מארגני הקבוצות כלפי חברי הקבוצה.

הממונה על חוק המכר במשרד השיכון, עמית גריידי, מסר ל"גלובס" כי "עלה חשד כי המארגנים הם יזמים, ובחודשים האחרונים בוצעה חקירה בעניין. על בסיס חשד זה נפתח הליך מינהלי, שבמהלכו יוצגו לחברה החשדות, תישמע תגובתם, ולבסוף תתקבל החלטה על-ידי האם נעשתה עבירה על חוק המכר".