סמוטריץ': המדינה צריכה לפעול לפי משפט התורה; נתניהו: לא נהיה מדינת הלכה

ח"כ בצלאל סמוטריץ', שדורש למנותו לשר המשפטים, אמר הבוקר בראיון לרשת ב' כי ישראל היא מדינה יהודית, וכי עליה "לחזור להתנהל כפי שהתנהלה בימי דוד המלך ושלמה המלך" • "רצוני בטווח הארוך הוא שמדינת ישראל תתנהל עפ"י התורה. כך צריך להיות" • נתניהו בטוויטר: "מדינת ישראל לא תהיה מדינת הלכה"

ח"כ בצלאל סמוטריץ' / צילום: אתר הכנסת
ח"כ בצלאל סמוטריץ' / צילום: אתר הכנסת

ח"כ בצלאל סמוטריץ' אמר הבוקר (ב'), בראיון לרשת ב', כי מדינת ישראל צריכה לפעול לפי משפט התורה. סמוטריץ' - שדרש במסגרת המשא-ומתן הקואליציוני את משרד המשפטים ואתמול, אחרי פיטורי השרה איילת שקד, ציין כי על נתניהו למנות אותו לשר המשפטים ואת יו"ר הרשימה רפי פרץ לשר החינוך, כשרים קבועים - ציין כי ישראל היא מדינה יהודית, וכי עליה "לחזור להתנהל כפי שהתנהלה בימי דוד המלך ושלמה המלך. רצוני בטווח הארוך הוא שמדינת ישראל תתנהל על-פי התורה. כך צריך להיות".

הוא הוסיף כי יש להחיל את משפט התורה "בהתאמה לימים האלה, לכלכלה הזו, ולאיך שהחברה חיה בשנת 2019; וכי יש בשיטת המשפט הישראלית היבטים טובים, וחלק גדול ממנה יכול להישאר במשפטי התורה". לשם הדוגמה, סמוטריץ' הסביר  כי דיני הנזיקין כפי שתוארו בתורה הם יותר צודקים ונכונים. עוד הוא אמר כי יש לחזק ולכבד יותר את בתי הדין הרבניים.

אחרי השידור הוסיף סמוטריץ' בסדרה של ציוצים את תובנותיו, כי גם מעשי פסיקותיו של נשיא בית המשפט העליון בדימוס אהרן ברק הם "מתודולוגיה תורנית", כיוון שתפיסת "הכול שפיט", המרחיבה את גבולות הגזרה של ההכרעה הדמוקרטית וקיומם של ערכי יסוד, מהווה עקרונות תורניים, "אבל כשהוא אומר את זה, זה נשמע לכם נפלא". 

בתגובה לדברים, ראש הממשלה בנימין נתניהו צייץ בטוויטר: "מדינת ישראל לא תהיה מדינת הלכה".