בעקבות דליפת הגז: המשרד להגנת הסביבה אסר על השימוש במרבית צינורות דור כימיקלים

המשרד להגנת הסביבה אסר על השימוש בכל הצינורות המוטמנים של חברת דור כימיקלים בחיפה, זאת בעקבות דליפת הגז החמורה שהתגלתה לפני כשבועיים • "כשל כולל במערכת בקרת הדליפות של המפעל" • דור כימיקלים: התנאים הנוספים שקבע המשרד להגנת הסביבה יביאו לפגיעה במשק האנרגיה

מיכלי הענק של בזן/ צילום: גיל ארבל
מיכלי הענק של בזן/ צילום: גיל ארבל

המשרד להגנת הסביבה אסר על השימוש בכל הצינורות המוטמנים של חברת דור כימיקלים בחיפה. שניים מהצינורות האלה מושבתים עוד מאז אירוע הדליפה שהתגלה ב-18 במאי, וכעת יצטרפו אליהם שלושה צינורות נוספים - כולל זה המעביר MTBE מדור לבז"ן.

הפסקת הזרמת הגז בצינורות היא בעקבות דליפת גז חמורה שהתגלתה לפני כשבועיים, אז התברר כי גז C4 דליק דלף והצטבר סמוך לצומת מרכזי בחיפה. הצומת נסגר למשך 30 שעות בזמן שהגז נשאב מהמקום. לפי המשרד להגנת הסביבה, העובדה שהדליפה התגלתה רק בעקבות תלונות אזרחים ולא באמצעות מערכות המפעל, "מצביעה על כשל כולל במערכת בקרת הדליפות של המפעל", וכי "עולה החשד כי המפעל אינו ערוך ברמת ההגנה הנדרשת לגילוי ומניעת דליפות ממערך קווי השינוע של חומרים מסוכנים".

כעת נדרש מפעל דור כימיקלים לבצע שורה של בדיקות, גם בידי בודקים חיצוניים; לאטום את כל הצינורות מבחוץ ולהציג למשרד תוכניות פיקוח וזיהוי תקלות חדשות.

ייתכן כי למהלך השפעה רחבה יותר על ייצור הבנזין בישראל. MTBE, שהזרמתו נעצרה, הוא חומר חיוני בייצור בנזין למכוניות, ועצירת אספקתו הופכת את בז"ן לתלויה בייבוא של החומר מחו"ל. בז"ן אחראית לכשליש מכלל ייצור הבנזין בישראל. המשרד להגנת הסביבה התיר את המשך הפעילות של צינור המוביל גז ממסוף הכימיקלים בנמל לבז"ן, כך שייבוא MTBE יתאפשר, כך נראה. בבז"ן סירבו להתייחס בשלב זה.

מדור כימיקלים נמסר בתגובה: "חברת דור פעלה ותמשיך לפעול, על פי החוק וההנחיות הגורמים המקצועיים והאחרים האמונים על הנושא. יצוין כי מיד לאחר האירוע לפני כשלושה שבועות השביתה חברת דור מיוזמתה את הצנרת הרלוונטית ופעלה במקביל לתחזוק וקיום בדיקות מחמירות בכל מערכות הצנרת שברשותה. התנאים הנוספים שקבע המשרד להגנת הסביבה הינם מחמירים מאוד ויקשו על פעילותו הסדירה של המפעל לרבות החשש לפגיעה במשק בכלל ובמשק האנרגיה בפרט. חברת דור תפעל ליישום הנחיות המשרד להגנת הסביבה".