וול סטריט ג'ורנל: סופטבנק מתקשה לגייס את קרן ויז'ן השנייה

הקרן אמורה להתמקד בהשקעה בסטארט-אפים בשווי מיליארד דולר ויותר כמו קרן ויז'ן הראשונה של החברה שגויסה לפני שנתיים וכמעט הושקעה לחלוטין

מנכ"ל סופטבנק, מסיושי סאן/ צילום: רויטרס Yoshio Tsunoda
מנכ"ל סופטבנק, מסיושי סאן/ צילום: רויטרס Yoshio Tsunoda

סופטבנק מתקשה לגייס את קרן ויז'ן השנייה בגובה של מאה מיליארד דולר, כך לפי דיווח של הוול סטריט ג'ורנל. הקרן אמורה להתמקד בהשקעה בסטארט-אפים בשווי מיליארד דולר ויותר כמו קרן ויז'ן הראשונה של החברה שגויסה לפני שנתיים וכמעט הושקעה לחלוטין. לפי הדיווח, החברה ניסתה לגייס מכמה מהמשקיעים הגדולים בעולם, אך כמה מהם מתכננים להשקיע בויז'ן השנייה בצורה מוגבלת או כלל לא. המשקיעים כוללים את דירקטוריון ההשקעות של תכנית הפנסיות של קנדה וקרן ההשקעות הציבורית של ערב הסעודית, שהייתה המשקיעה הגדולה ביותר של קרן ויז'ן הראשונה והשקיעה בה 45 מיליארד דולר.

לפי הדיווח, התגובה הצוננת מהמשקיעים נובעת בחלק מהמקרים מכך שלקרנות אליהן פנתה סופטבנק כבר יש תכניות להשקיע ישירות בסטארט-אפים בשלבים מאוחרים, ולא מעוניינות לשלם על כך לצד שלישי, ובמקרים אחרים מתוך חשש מחוסר השקיפות ומהתנהלות הנהגת סופטבנק.

בסופטבנק הכחישו את הדיווח, ודובר החברה אמר לוול סטריט ג'ורנל כי הטענה שמשקיעים גדולים היו אדישים כלפי קרן ויז'ן השנייה היא "מטעה ואפילו לא מדויקת".

לפי הדיווח, מנכ"ל סופטבנק מסיושי סאן מעוניין הפעם בגיוון רב יותר בקרב המשקיעים, ולהימנע מהמצב שנוצר בקרן ויז'ן הראשונה בו שתי המשקיעות הגדולות - קרן ההשקעות של ערב הסעודית וקרן ההשקעות מובדלה של אבו דאבי, שהשקיעה 15 מיליארד דולר בקרן, מחזיקות באפשרות וטו על השקעות בגובה 3 מיליארד דולר ומעלה במקרה של ערב הסעודית ו-5 מיליארד דולר ומעלה במקרה של אבו דאבי.

עוד דווח כי סופטבנק מסתייעת בבנק Cantor Fitzgerald L.P על מנת לגייס כספים לקרן השנייה, אך בבנק יצרו קשר עם משקיעים בניסיון לגרום להם להשקיע 50 מיליון דולר ואפילו פחות, למרות שסופטבנק לא אישרה זאת, והפסיקו בעקבות התנגדותה. קבלת כסף ממשקיעים קטנים עבור פירמות שמגייסות סכומים גבוהים נוטה להיות מוצא אחרון, בעיקר בשל העלות הגבוהה בשירות של משקיעים רבים כל כך.

בנוסף, בבנק פועלים כדי להציג את סופטבנק למשקיעים מוסדיים גדולים, בין היתר במהלך פגישות בסינגפור בשבוע שעבר. אחד ממקורות הוול סטריט ג'ורנל אמר כי התהליך לחיפוש משקיעים רק החל, ועדיין ייתכן שסופטבנק תצליח לגייס את הסכום ממספר קטן של משקיעים.

בסופטבנק אמרו בעבר שיוכלו לתרום בעצמם 50 מיליארד דולר לקרן ויז'ן השנייה, אך החברה נמצאת בלחץ כלכלי בשל חובות כבדים וחולשה בחברת ספרינט בה היא שולטת. היא מנסה למכור את ספרינט לטי-מובייל, אך העסקה נתקלת בקשיים רגולטורים בארה"ב וייתכן שלא תאושר. במקרה כזה, היכולת של סופטבנק להשקיע בקרן החדשה סכום גבוה כזה נמצאת בסיכון.