מרד? סנאטורים רפובליקאים באזהרה לטראמפ: לא למכסים על מקסיקו

מתעלמים מהצהרת הנשיא, שזו תהיה "איוולת" לנסות לבלום אותו • "אין סיבה שחקלאים, מגדלי בקר, תעשיינים ועסקים קטנים בטקסס יישאו בנטל מסים חדשים, בצורת מכסים" • זו למעשה הפעם הראשונה שמחוקקים רפובליקאים מעזים לומר לא לטראמפ • פרשנות

דונלד טראמפ/ צילום: רויטרס Carlos-Barria
דונלד טראמפ/ צילום: רויטרס Carlos-Barria

האם באו מים עד נפש? בפעם הראשונה בתולדות נשיאותו של דונלד טראמפ מסתמנת אפשרות שמחוקקים רפובליקאים בקונגרס יעזו להרים ראש נגד הנשיא, לאחר שנתיים שבהן הם מילאו בצייתנות את כל מאוויו, לרבות דרישות שהיו מנוגדות בעליל לאורתודוכסיה הרפובליקאית.

הקש ששבר כנראה את גב הפיל הרפובליקאי הוא הכרזתו של טראמפ, בסוף מאי, כי יטיל מכסים על כל סחורות היבוא ממקסיקו במאמץ לאלץ את שלטונות המדינה לסכור את זרם המהגרים הבלתי חוקיים מאמריקה התיכונה, שנכנסים לארה"ב מנקודות לאורך הגבול הארוך בינה לבין מקסיקו. במילים אחרות: נשיא ארה"ב מאיים לגרור את ארצו למלחמת סחר חדשה, בעיצומה של מלחמת סחר נגד סין.

אתמול (ג'), כתום ישיבה סגורה של סיעת הרוב הרפובליקאי בסנאט, הזהירו שישה סנאטורים, לרבות מנהיג הסיעה, מיץ' מקונל, כי יתנגדו להטלת מכסים על מקסיקו, וכי הם מוכנים להיכנס לעימות ישיר עם הנשיא במאמץ לסכל את תכניתו, לרבות ייזום חוק נגד הטלת המכסים שיהיה חסין מפני וטו נשיאותי. (כל 45 הדמוקרטים בסנאט צפויים לתמוך בחוק זה).

במה שאנליסטים מכנים "מרד מדהים", התעלמו המחוקקים הרפובליקאים מאזהרתו של טראמפ, במסיבת עיתונאים בלונדון, שזו תהיה "איוולת" לנסות לבלום את הטלת המכסים. "אני חושב שקרוב לוודאי שהמכסים אכן יוטלו, ובמקביל נדבר אתם (עם המקסיקאים), והמכסים האלה ישולמו", הוא אמר. בתגובה על הערת כתב, כי הרפובליקאים בסנאט דנים בדרכים לסיכול המיזם הנשיאותי הוסיף טראמפ: "אינני חושב שהם יעשו זאת. , אם כן, זו תהיה איוולת".

"מקסיקו אינה צריכה להתיר למיליוני אנשים לנסות להיכנס לארצנו; היא יכולה להפסיק זאת בנקל ואני חושב שהיא תעשה זאת", אמר טראמפ במסיבת העיתונאים בלונדון.

מאז שנכנס לבית הלבן, טוען טראמפ כי מקסיקו לא עושה דיה כדי לבלום את המהגרים. הוא טוען שהם מסתנני תעסוקה, כלומר מהגרים שמבקשים לעשות כסף בארה"ב. אך הרוב המכריע של המהגרים טוענים כי הם נמלטים בגלל אלימות בארצותיהם והם מבקשים מקלט בארה"ב ברגע שבו הם נתקלים בשוטרי משמר הגבול בצד האמריקאי.

בסדרת ציוצים, ואחר-כך בהודעה רשמית, הודיע טראמפ ב-31 במאי, כי החל ב-10 ביוני יוטל מכס בשיעור 5% על כל הסחורות שמיובאות לארה"ב ממקסיקו כדי לאלץ את שלטונות המדינה לנקוט צעדים לחסימת זרם המהגרים. אם "המשבר יימשך", יועלה שיעור המכס ל-10% החל ב-1 ביולי. אם הנהירה לא תיפסק, מאיים טראמפ, יועלה שיעור המכס ב-5% כל חודש עד לרמה של 25%.

"המכס על סחורות ממקסיקו יישאר ברמה של 25% אלא אם כן תפחית מקסיקו במידה משמעותית את זרם הזרים שחודרים לארצנו משטחה", נאמר בהודעה.

אנליסטים מציינים, כי התסכול של טראמפ מבעיית ההגירה הולך וגובר לאחר שלא עלה בידו לשכנע מחוקקים דמוקרטים לתמוך בהצעת חוק לתקצוב מיליארדי דולר להקמת חומה לאורך קטעים ארוכים של הגבול עם מקסיקו. חומה כזו הייתה הנדבך המרכזי של מצע הבחירות שלו ואי יכולתו לקיים את ההבטחה היא מקור מתמיד של תסכול.

בישיבת הסיעה הרפובליקאית על גבעת הקפיטול השתתפו גם סגן היועץ המשפטי של הבית הלבן, פט פילבין, וסגן שר המשפטים, סטיב אנגל, שתדרכו את המחוקקים על הבסיס החוקי להטלת המכסים: הכרזת מצב חירום לאומי לאורך הגבול עם מקסיקו. על פי דיווחים בתקשורת, התדרוך הזה הצליח להרגיז את הסנאטורים.

"אני רוצה שתקחו אתכם חזרה מסר לבית הלבן", אמר הסנאטור הרפובליקאי טד קרוז, מטקסאס, לשני נציגי הממשל, לדברי כמה מקורות שנכחו בישיבה. "אתם לא שמעתם את המילה 'כן' אפילו פעם אחת מפי המחוקקים הרפובליקאים בפגישה הזו". לדבריו, הטלת המכסים המתוכננת תהיה, בפועל, העלאת מס בשווי 30 מיליארד דולר על טקסאס.

מקורות אחרים, שצוטטו ב"פוליטיקו", אמרו, כי תגובת הסנאטורים הרפובליקאים לתדרוך של שני נציגי הממשל הייתה "ברוטלית". אחד מהם, הסנאטור ג'יימס לנקפורד, מאוקלהומה, אמר לשניים: "הממשל הזה מנסה לפתור כל בעיה, אולי חוץ מאיידס והתחממות כדור-הארץ, באמצעות מכסים".

"לאף אחד אין מחויבות רבה יותר משלי לאבטחת הגבול", אמר הסנאטור קרוז לכתבים כתום ישיבת המחוקקים. "אבל אין שום סיבה לכך שהחקלאים בטקסאס, מגדלי הבקר, התעשיינים ובעלי העסקים הקטנים ישאו בנטל העלאת המס המסיבית הזו בצורת מכסים". והסנאטור מקונל, פוליטקאי מאופק שמתנזר מהתלהמות, הזהיר: "בסיעה שלי אין הרבה תמיכה במכסים. זה בטוח".

הסנאטור קווין קריימר, מדקוטה הצפונית, שנחשב בעל ברית נאמן של טראמפ, אמר: "הנשיא צריך לשקול האם הווטו שלו יחזיק מעמד". ואילו הסנאטור מיט רומני, שהתמודד בזמנו על הנשיאות, אמר: "אם מדובר בהטלת מכסים על מקסיקו, אני לא אתמוך בכך. אני לא מצדד בהטלת מכסים על מדינות ידידות". להתקוממות כזו נגד טראמפ אין שום תקדים בממשל הנוכחי.

כוונתו המוצהרת של הנשיא להטיל מכסים על מקסיקו עוררה מורת רוח בקרב כלכלנים וחוללה ירידות גדולות בשוקי המניות והאג"ח. גל הדאגה ששטף את הציבור האמריקאי הניע את יו"ר פדרל ריזרב, ג'ום פאואל, לרמוז אתמול כי ה'פד' יוכל לקצץ את שערי הריבית אם יתברר שמלחמות הסחר שמנהל טראמפ יחלו לפגוע בכלכלה הלאומית. דברי פאואל בלמו את הירידות בוול סטריט ומדד דאו ג'ונס זינק אתמול ביותר מ-500 נקודות.

ההתלקחות בין הנשיא לבין המחוקקים הרפובליקאים ניצתה ברגע בלתי נוח לבית הלבן. היום (ד') מתוכננת קבוצה של נציגי ממשלת מקסיקו להיפגש בוושינגטון עם סגן הנשיא מייק פנס ופקידי ממשל אחרים. מטרת המשלחת המקסיקאית היא לנסות ולסכל את איומו של טראמפ. לאחר הכל, מקסיקו שולחת לשוק האמריקאי 80% מסחורות היצוא שלה. אשתקד ייצאה מקסיקו לארה"ב סחורות בשווי 346 מיליארד דולר - החל בכלי רכב שמייצרות חברות אמריקאיות במקסיקו וכלה בפירות וירקות.

אבל העימות המסתמן בין טראמפ למחוקקים הרפובליקאים, שעד עתה הלכו אחריו בעיניים עצומות, ישפר, ללא ספק, את קלפי המיקוח של האורחים המקסיקאים.

להטלת מכסים על סחורות יבוא ממקסיקו עלולות להיות השלכות שליליות קשות על המשק האמריקאי. בראש ובראשונה, מהלך כזה יניע את בית-הנבחרים, בשליטת הדמוקרטים, וגם את הסנאט, בשליטת הרפובליקאים, לא לאשרר את הסכם הסחר החופשי החדש בין ארה"ב, קנדה ומקסיקו (התחליף של נפט"א).

שנית, בנטל מכסים שמוטלים על סחורות יבוא נושאים תמיד הצרכנים במדינה המייבאת. את המכסים משלמות החברות שמייבאות את הסחורות. רק לעיתים רחוקות הן סופגות את הייקור. בדרך כלל הן מטילות אותו על כתפי הצרכנים. וכך, הצרכנים בארה"ב נושאים בנטל המכסים על סחורות יבוא מסין, והם יישאו בנטל המכסים על סחורות יבוא ממקסיקו, אם טראמפ אכן יממש את איומו.

הבית הלבן לא הסביר את ההיגיון ביסוד האיום הנשיאותי. אם אכן הסנקציות יפגעו בכלכלת מקסיקו (בגלל ירידות בביקושים בארה"ב בעקבות ייקור מוצרי היבוא), ההידרדרות תוביל לעליה במספר המהגרים הבלתי חוקיים - הפעם ממקסיקו ולא רק מגוואטמלה והונדוראס.

קהיליית העסקים בארה"ב הגיבה בזעם על האיום של טראמפ. תגובה אופינית: גלן האמר, מנכ"ל לשכת המסחר והתעשיה של אריזונה, אחת מהמדינות הגדולות לאורך הגבול עם מקסיקו, אמר, כי "מקסיקו היא ידידה ושכנה, שותפה לסחר ולביטחון".

"הודעתו של הנשיא מתמיהה", הוסיף האמר. "אם אכן יוצא האיום אל הפועל, ייגרם נזק איום".