גייס חצי מיליארד שקל: "שוק החוב הישראלי סיפק לנו הזדמנות"

אלן גרוס, מנכ"ל ויו"ר חברת GFI שגייסה בבורסה בת"א כחצי מיליארד שקל באמצעות הנפקות אג"ח, התארח בוועידת "עושים שוק – אירועי שוק ההון של גלובס" • "אנחנו יצרני ערך, ובהתאם לכך אנחנו קונים את הנכסים שלנו... אני לא שם את כל הביצים שלי בסל אחד. אני מעריך סיכונים"

"יש לי סבלנות, וכשהגעתי לישראל החלטתי שאם אני מגייס חוב, זו צריכה להיות התחייבות לטווח ארוך" - כך אמר היום (ד') אלן גרוס, מנכ"ל ויו"ר חברת GFI, שגייסה בבורסה בתל-אביב כחצי מיליארד שקל באמצעות הנפקות אג"ח, בוועידת " עושים שוק - אירועי שוק ההון של גלובס".

גרוס סיפר על הקשר שלו לישראל ואמר כי "הקשר שלי ליהדות ולישראל הוא חזק. הייתי מגיע לפה לחגים עם ההורים, הילדים שלי למדו פה, וחלק משגרת החיים שלי היא לבלות בישראל. אבל, הסיבה לגיוס החוב שעשיתי פה הוא ששוק החוב הישראלי סיפק לנו הזדמנות".

בהתייחסות לירידות החדות שנרשמו באג"ח החברות האמריקאיות בסיומה של 2018, ירידות שגם הסדרות של GFI לא הצליחה להתחמק מהן, אמר גרוס כי "יש לי סבלנות, וכשהגעתי לישראל החלטתי שאם אני מגייס חוב, זו צריכה להיות התחייבות לטווח ארוך. אני מגיע לפה 3-4 פעמים בשנה כדי לפגוש את המשקיעים, שמוזמנים גם לניו יורק לראות את הנכסים שלנו. עבדתי מאוד קשה להסביר למשקיעים מה התכניות שלנו, מה האסטרטגיה של החברה ולאן אנחנו מכוונים, וכשמבינים את המצב אז השאלה היא לא איפה האג"ח נמצאות היום, אלא איפה הן צריכות להיות".

בניסיון לספק הסבר לתשואות הגבוהות שחלק משמעותי מהאג"ח האמריקאיות עדיין נסחר בו, אמר גרוס כי "השוק עדיין לא מבין את האסטרטגיות של החברות, שלא מסבירות מספיק לשוק מה האסטרטגיה ומה התכניות שלהן. כשהגעתי לשוק בפעם הראשונה, השאלה המרכזית ששאלו אותי היא איזו חברה אנחנו, כי חיפשו חברה שעושה משהו אחד במקום אחד. אמרתי שאנחנו עושים דבר אחד - אנחנו יצרני ערך, ובהתאם לכך אנחנו קונים את הנכסים שלנו. אנחנו רוצים פיזור גאוגרפי ופיזור נדל"ני משום שככה אנחנו מצמצמים סיכונים. אני לא שם את כל הביצים שלי בסל אחד. אני מעריך סיכונים".

לדבריו, "כל אחד צריך שתהיה לו אסטרטגיה. אנחנו מאוד שקופים לשוק בהסברים לגבי האסטרטגיה שלנו. אנחנו מראים לשוק שאנחנו לא רק אומרים דברים, אלא שהדברים מתרחשים. מ-2015, הדברים שאמרתי יצאו לפועל".

מה הרושם שלך מהמשקיעים הישראלים?

"אני חושב שמשקיעים ישראלים, בעיקר בשוק החוב, חייבים לקחת זמן ולהבין איך שוק הנדל"ן בארה"ב עובד. אנחנו רוצים שהם ישאלו שאלות, אבל לא בקשר ליהדות שלי והאם בזכותה אשלם את החוב, אלא על תכניות החברה והערך שאני מייצר. עד כה, כל התכניות שהצגנו יצאו לפועל. כשאתה מפוקס על להעביר את המסר הנכון, זה עוזר".

לסיום, סיפק גרוס טיפים להשקעה בנדל"ן בארה"ב למשקיעים ישראלים ואמר כי "אם הייתי משקיע בישראל, לא הייתי עושה זאת בלי שותף ישראלי, כי הוא מכיר ויודע את החוקים והכללים וההתנהלות פה. אם אתה רוצה להשקיע באמריקה, אתה חייב שותף מקומי שמכיר את השוק והחוקים שלו. אי אפשר רק להגיע ולקנות נכס כי הוא נראה טוב".

עוד אמר גרוס כי "נדל"ן זה עסק מחזורי, וכל פעם יש תחום שבולט, וכולם רצים אליו. העבודה שלנו היא לדעת מתי לעצור ולעבור למקום אחר".

*** גילוי מלא: אירוע עושים שוק של "גלובס" נערך בחסות ובשיתוף בנק לאומי, בית ההשקעות פסגות וקרן קיסטון