תל-השומר בע"מ תמסחר טכנולוגיות של מוסדות ממשלתיים

לאחר מכרז סגור שערך החשכ"ל, חברת המסחור של בית החולים שיבא נבחרה כחברת-העל שתמסחר את הטכנולוגיה של מגוון של מוסדות ממשלתיים • מדובר במוסדות המפיקים קניין רוחני, אך לא בכמות שתצדיק הקמת חברת מסחור עצמאית, ובהם משטרת ישראל, השב"כ, הכור בסורק ועוד

בית החולים שיבא תל-השומר / צילום: תמר מצפי
בית החולים שיבא תל-השומר / צילום: תמר מצפי

לאחר מכרז סגור שנערך בין חברות מסחור הטכנולוגיות של מוסדות הבריאות הממשלתיים, נבחרה חברת המסחור של בית החולים שיבא כחברת-העל שתמסחר את הטכנולוגיה של מגוון של מוסדות ממשלתיים. מדובר במוסדות המפיקים קניין רוחני, אך לא בכמות שתצדיק הקמת חברת מסחור עצמאית, וביניהם - משטרת ישראל, השב"כ, הכור בסורק ועוד.

לרוב הגופים הללו לא הייתה עד כה פעילות מסחור טכנולוגיה בכלל.

החשכ"ל החליט לערוך מכרז סגור בין מוסדות מסחור של ארגונים ממשלתיים וכן בין מוסדות בריאות לא ממשלתיים, אך לא מוסדות אקדמיים, שאינם נחשבים לממשלתיים. כך הוגדרו כבעלי זכות להשתתף במכרז חברת תל-השומר בע"מ; רמב"ם מד טק; אביב מד טק; חברת המסחר של קופת-חולים מכבי; והדסית, חברת מסחור הטכנולוגיות של בית החולים הדסה. ל"גלובס" נודע כי במכרז השתתפו בסופו רק חלק קטן מן הגופים הללו. 

במכרז זכתה כאמור חברת המסחור של בית החולים תל-השומר, שבראשותה עומדת סילבי לוריא. החברה הציגה תוכנית עבודה, במסגרתה תגיע לוריא באופן פעיל לכל המוסדות הללו ותנחה אותם באיתור קניין רוחני שנמצא בידי עובדיהם, עידוד העובדים ליישם את הקניין הרוחני מרעיון להמצאה והבאתו לידי חברת המסחור של תל-השומר. מנקודה זו תיקח על עצמה תל-השומר בע"מ את התפקיד של רישום הפטנט על הטכנולוגיה, קידום מחקר ופיתוח משלימים וכן יצירת קשר עם חברות או גורמים שעשויים לרכוש רישיון לפיתוח הטכנולוגיה או עם גורמים המעוניינים להקים חברה חדשה סביב הטכנולוגיה. 

פרופ' יצחק קרייס מנהל המרכז הרפואי שיבא אמר כי מדובר בשינוי פרדיגמה המוכיחה כי בריאות הינה מנוע צמיחה משמעותי למשק בכלל ולתחום החדשנות בפרט. במרכז הרפואי שיבא קיים מנגנון מסחור ייחודי מזה שנים רבות אשר הביא למספר רב של הצלחות והישגים.

מדובר בהבעת אמון של משרד האוצר בעשייה בתחום החדשנות והמסחור בשיבא, ובכוונתנו להרחיב את המצוינות שנרכשה כאן לתחומים נוספים כמו חקלאות, חינוך וביטחון ולמצב גם את המוסדות הממשלתיים כגופים הממסחרים את הידע הרב שלהם ברמה הלאומית והבינלאומית.