פעיל במפלגת העבודה, מקורב לנתן אשל: המתווך הסודי בין נתניהו לאבי גבאי נחשף

הוא פעיל ותיק של העבודה, מקורב לנתן אשל ולפי טענות בכחול לבן אחראי לתדרוכים נגד גנץ • הוא הביא למפגש הדרמטי בין רה”מ ליו”ר העבודה ומחזיק בסרטון שמתעד את גט הכריתות של נתניהו לליברמן • מגזין G של "גלובס" משרטט את הפגישה הלילית מורטת העצבים שכמעט הסתיימה בכניסה של העבודה לממשלה • הכתבה המלאה תתפרסם בסוף השבוע

מוטי סנדר / איור: גיל ג'יבלי
מוטי סנדר / איור: גיל ג'יבלי

בטלפון הסלולרי של מוטי סנדר יש סרטון שאין כלי תקשורת שלא היה רוצה לשים עליו את ידו. זהו אותו סרטון שצולם לפנות בוקר בבלפור, לקראת סוף המשא ומתן בין בנימין נתניהו לאבי גבאי, ובו מצולם ראש הממשלה כשהוא מצהיר על מתן גט כריתות לאביגדור ליברמן, במטרה להרגיע את חששותיו של גבאי.

הראשון שהעלה את הרעיון - לגבות את התחייבות נתניהו בסרטון שיצולם במכשיר הסלולרי של אחד הנוכחים - היה ראש הממשלה עצמו, אך מי שדחף לכך היה סנדר, פעיל ותיק במפלגת העבודה, שעד כה מעטים מחוץ לביצה הפוליטית הכירו את שמו. "רגע, מה עם הסרטון?", שאל לפני שכולם התפזרו, ואז העביר את מכשיר הסלולרי שלו לגבאי עצמו, שלקח שני טייקים ותיעד את נתניהו נשבע אמונים. ההבטחה המצולמת הייתה כעת בכיסו של מי שרק ערב קודם נכנס לסוד העניינים.

אז מיהו מוטי סנדר, השושבין ששמו הושמט מהדיווחים על אותו לילה בשבוע שעבר? מפלגת העבודה נחלקת לאלה שמעולם לא שמעו על האיש, ולאלה שהספיקו להתוודע לאחד האנשים שמסתובבים מתחת לרדאר הפוליטי. "כשקראתי על מתווך שהגיע עם גבאי, מיד ידעתי שזה מוטי", אמר השבוע אחד מחברי הכנסת לשעבר של העבודה. חלקם רואים בו מאכער מהזן הישן, ואחרים יועץ מחובר ודיסקרטי, ש"תמיד מעניין לקבל ממנו אינפוטים".

היסטוריה טעונה עם אבי גבאי

סנדר, 66, מתגורר בנתניה ובבעלותו עסק למכירת מוצרי יודאיקה. בשנים האחרונות הוא פעל בעיקר עבור היו"ר הקודם של המפלגה, יצחק (בוז'י) הרצוג. בעבר היותר רחוק, השתייך סנדר למחנה אהוד ברק, ויש אומרים שגם היום מטרת העל של מהלכיו היא להחזיר את ברק לתמונה. דווקא גבאי לא נמנה עם הפוליטיקאים שסנדר עשה שליחויות קטנות בשבילם, ובין השניים יש אפילו היסטוריה מעט טעונה. ואז הגיע יום שלישי שעבר, יממה לפני הדדליין להקמת ממשלת נתניהו, וסנדר הוכנס לסוד המו"מ. למה גבאי בכל זאת בחר בו ולא באיש אמון שהוא סומך עליו יותר? אולי לא היו לו כאלה. אחר הצהריים הזעיק גבאי את סנדר להתייעצות בביתו. סנדר ביקש להרים כמה טלפונים כדי להשתכנע שמדובר בהצעה אמיתית, וב-1:00 אחרי חצות יצאו השניים לפגוש את נתניהו בבלפור.

נתניהו לקח את גבאי לשיחה בת חצי שעה בארבע עיניים, ולאחר מכן השניים חזרו לפורום הנרחב.

לשיטתו של סנדר, הוא בא כדי לעזור לגבאי להציל את הדמוקרטיה ולהילחם בשחיתות, ובדיעבד הוא רואה בכישלון המגעים החמצה גדולה. אז מה אם העבודה הושפלה עד עפר כשפורסם שהיא מנהלת משא ומתן עם נתניהו?

על הטענה שפעל למעשה כשתול של נתניהו ואשל - אל זה האחרון סנדר אכן מקורב מאוד - משיבים אוהדיו במפלגה כי סנדר אפילו לא היה כאן בגדר שליח, לכל היותר יועץ שנמצא בחדר, ואת הטענות יש להפנות לחתן ולכלה. הוא עצמו פעל מתוך כוונות טובות והבנה שכך העבודה תוכל להילחם ביתר אפקטיביות בדרישות הימין הקיצוני.

קו המחשבה הזה הוא שהוביל אותו לומר באותו לילה בבלפור: בלי משרד המשפטים ובלי שינוי כיוון טוטאלי בנושא המשפטי, אין על מה לדבר. אין יותר ניסיונות חקיקה בנושא החסינות ופסקת ההתגברות. נתניהו התרצה. לבית הגיעו עו"ד מיכאל רבלו מטעם רה"מ ועו"ד גיא בוסי מטעם גבאי, כדי להתחיל לנסח את עקרונות ההסכם.

כשהמתח גבר, סנדר שבר אותו עם בדיחה: "ראש הממשלה, תוכל לסדר שהנשיא טראמפ יגיד 'אבי גבאי איז א גרייט גאי'?". נתניהו המשועשע תהה אם לצרף להצהרה גם את ג'ייסון גרינבלט ושגריר ארה"ב בישראל דיוויד פרידמן, ואילו גבאי כמעט התפלץ: "אתם רוצים להרוג אותי?".

"נתניהו מחבב את ההומור שלו"

גבאי יצא מבלפור סקפטי, הוא ידע שישלם מחיר גבוה על המהלך הזה. "אל תלך הביתה לישון", אמר לו סנדר, "לך לכנסת ונסה לשכנע את הח"כים". בצהריים התקיימה שיחת ועידה בין נתניהו, כחלון וסנדר. האחרון ביקש לשכנע את כחלון, שגבאי, יריבו הוותיק, לא מנסה לפגוע בו כשהוא דורש לעצמו את האוצר.

גם תיק התקשורת עלה בשיחות. מקורב למשא ומתן: "מוטי זרק את תיק התקשורת וביבי תפס על זה טרמפ ואמר שבאמת צריך לקצץ את תקציב התאגיד. אז מוטי ענה לו: 'אם רה"מרוצה להפוך את התאגיד לאיזו סירה קטנה כמו שהייתה לאייבי נתן, אז שישמור את ההוספיס הזה אצלו בבית, ולא יביא לנו גוויות'. נתניהו צחק. הוא כנראה מחבב את חוש ההומור שלו".

הומור זה נחמד, אבל בשורה התחתונה, ספק אם גבאי צחק אחרי הסיוע מסנדר. "הוא שחט את בוז'י ועכשיו את גבאי", אומרים במפלגה.
גם בכחול לבן רחוקים מלחבב אותו. "אין אקדח מעשן", אומרים במפלגה, "אבל לא נופתע לגלות שהיה לו חלק בתדרוכים לא מחמיאים על בני גנץ, שסנדר פגש בעבר לשיחה ארוכה בניו יורק. מסיבותיו שלו, הוא בוחר לטעון שבני הוא מנהיג לא בשל, ואלה עוד הנוסחים המעודנים".
סנדר, שנוהג לומר כי בגילו הוא כבר לא יזכור איזה שקר המציא ולכן הוא תמיד דובר אמת, מצהיר כי גם במקרה של מפלגת הגנרלים, כל דבר שאמר בעניינה היה אמת לאמיתה.
ומה עכשיו? האם אחרי שהעסקה עם נתניהו נכשלה סנדר יישאר מעורב? נראה שהרבה תלוי בשאלה מי ייבחר לראשות העבודה, ולאן הוא יוביל אותה. 

● פרטים נוספים על מוטי סנדר והדרמה הלילית של מגעי נתניהו־גבאי יתפרסמו בסוף השבוע במגזין G באתר "גלובס"