על מה תובעת בלאק קיוב את "עובדה" בביהמ"ש באנגליה?

"עובדה" מתעתדת לשדר הערב את תוכנית סיום העונה שלה שתעסוק כולה בחברת המודיעין העסקי בלאק קיוב, שהגישה אתמול לבית המשפט הגבוה באנגליה תביעה על סך 15 מיליון ליש"ט נגד התוכנית

אילנה דיין / צילום: דור מלכה
אילנה דיין / צילום: דור מלכה

האיומים מצד גורמים עסקיים לתבוע עיתונאים וכלי תקשורת - כשאלה בוחרים לפרסם אודותיהם מידע שלא מחמיא להם או עלול לפגוע בהם כלכלית - אינם חדשים, ובכל זאת, לא בכל יום תובע גוף מסחרי תוכנית תחקירים על מיליוני שקלים ועוד בבית משפט שאיננו בישראל.

בחברת המודיעין העסקי בלאק קיוב דבר איננו שגרתי, גם לא התגובה העוצמתית שלהם מול מערכת "עובדה" שתשדר הערב (ה') את תוכנית סיום העונה שלה, שתעסוק כולה בהם. בלאק קיוב הגישה אתמול (ד') תביעה על סך 15 מיליון ליש"ט נגד "עובדה" לבית המשפט באנגליה, והיום התביעה התקבלה, וההליך יצא לדרך.

נבהיר כי בלאק קיוב לא פנתה לבית המשפט בישראל בבקשה לעצור את השידור באמצעות צו מניעה, אך האיום שמתנופף כעת מעל ראשה של התוכנית ומעל ראשה של קשת שמשדרת אותה הוא לא פחות אימתני. בבלאק קיוב טוענים כי התחקיר ש"עובדה" תשדר הערב, עימו גם הפרסום ששודר על החברה בשבוע שעבר במסגרת התחקיר על הפרויקט שבצעו לכאורה עבור עידן עופר, הוא שקרי; אך ל"גלובס" נודע כי בחברה מאשימים את "עובדה" גם באי-עמידה בסטנדרטים העיתונאיים הנדרשים בכל הקשור לבקשת תגובה.

חברת בלאק קיוב עוסקת במודיעין עסקי, והפרק הנוכחי של "עובדה" אמור לעסוק כולו בחברה ובשיטותיה. לטענת בלאק קיוב, למרות שהתחקיר על החברה התנהל למעלה משנתיים ועסק באירועים רבים הקשורים לבלאק קיוב ולא לאירוע אחד בודד, זמן התגובה שניתן לחברה היה רק יום וחצי.

לפני יומיים פורסם ב"דה מרקר" כי על רקע המאבק של עידן עופר, בעלי כימיקלים לישראל, בוועדת שישינסקי 2, אשר המליצה להגדיל את המיסוי על רווחיו, נפגש עופר עם בכירי החברה כדי שיאספו מידע מכפיש אודות גורמים שהייתה להם השפעה בנושא, בין היתר על שר האוצר דאז יאיר לפיד. בבלאק קיוב טוענים כי זמן מועט לפני הפרסום הם התבקשו לתת תגובה. 

לטענתם, הזמן שעמד לרשותם אינו מספיק לאפשר בדיקה פנימית לגבי כל הטענות שהועלו, כיוון שאי-אפשר לבדוק בפרק זמן כזה אירועים כה רבים שמעורבים בהם אנשים רבים, ושחלקם התרחשו עוד בשנת 2014. להבנתם, העובדה שבמקביל לפנייה כבר התפרסם הפרומו לקידום התוכנית, מעידה כי ב"עובדה" כבר חרצו את הדין, וכבר לא משנה מה בלאק קיוב תבהיר.

בבלאק קיוב טוענים כי התנהלות הוגנת, ישרה, מקצועית וחוקית חייבה את "עובדה" לפנות אליהם תוך זמן סביר מראש, על-מנת שיוכלו לקבל הזדמנות לבחון את האירועים המיוחסים להם, להתחקות אחר מידע משנים עברו ולקיים פגישות עבודה עם "עובדה", כדי להעמיד אותם על מה שהם רואים כ"טעויות הרבות שנפלו בתחקיר". החברה טוענת כאמור כי הפרסום שקרי וכוזב, וכי יש בו תעלולי עריכה והצגת מסרים כוזבים.

נזכיר כי בלאק קיוב עוסקת במודיעין עסקי, בעליה ועובדיה צמחו בקהילת המודיעין, וקשה להבין כיצד חברה שזה תחום עיסוקה יכולה להיות מופתעת מתחקיר שנעשה עליה בתוכנית טלוויזיה. הרעיון שבבלאק קיוב לא ידעו עד הרגע האחרון כי נערך עליהם תחקיר מעוררת השתהות, בעיקר לאור טענה כי במהלך התקופה האחרונה פנו תחקירנים מטעם "עובדה" לעובדים ולעובדים לשעבר של בלאק קיוב, תוך שהם מאיימים עליהם בצורה ברורה: ככל שהעובדים לא ישתפו פעולה עם "עובדה" - התוכנית תציין את שמם בכתבה ותכפיש אותם.

מקורבים לחברת בלאק קיוב טוענים כי בחברה ידעו עצם התרחשותו של תחקיר, אך לא ידעו למה הוא מתייחס ובאיזו דרך מתכוונים להציג זאת ב"עובדה".

ב"עובדה" בחרו שלא להתייחס היום להאשמות של בלאק קיוב, אך בתעשייה נוטים להתייחס לכך כאל תביעת השתקה מתוחכמת, ניסיון לאיים על התוכנית באמצעות הליך יקר, מסורבל, שזולל זמן וכסף עוד לפני שלוקחים בחשבון את הסכום הגבוה שמוצג בתביעה. גם הבחירה לנהל את ההליך באנגליה ולא בישראל ומבלי לעשות קודם ניסיון משפטי כלשהו להביא לעצירת הפרסום נתפסת כאקט של איום וכוח, דרך לנסות להביא את "עובדה" ולסגת מיוזמתה מבלי שיוצא נגדה צו, ובאופן שיגרום לקהל להטיל ספק בהתנהלותה.

"בלאק קיוב היא חברה ישראלית עם שלוחה אנגלית", אומר בכיר בתעשייה. "הם לא טרחו ללכת לבית משפט הקרוב ולבקש צו מניעה. הם מסרבים להודות שמדובר בתביעת השתקה, ושהבחירה באנגליה נועדה לייצר מנגנון הרתעה בגלל העלויות הגבוהות של ניהול תביעה כזאת. אם לשיטתם 'עובדה' פעלה באופן לא אתי, יש לזה פורום ברור, אבל הם לא פנו למועצת העיתונות. הם פנו לבית המשפט. לכן נראה שזה ניסיון להתמקד בהתנהלות של 'עובדה' כדי להסית את הדיון מההתנהלות של בלאק קיוב".