עמוק יותר ב"זבל": Fitch הורידה את דירוג החוב של טבע

סוכנות הדירוג הבינלאומית הפחיתה את הדירוג מרמת אג"ח זבל של BB לרמה של BB מינוס, והותירה את אופק הדירוג "שלילי" • "מעריכים כי רמת המינוף תישאר מעל 5 גם ב-2020"

קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף
קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף

סוכנות הדירוג הבינלאומית פיץ' (Fitch) הורידה בסוף השבוע את דירוג החוב של טבע  מרמה של BB ל-BB מינוס (אג"ח זבל, כמו הדירוג הקודם), והשאירה את אופק הדירוג "שלילי".

ב-Fitch מזכירים כי היקף החוב של טבע, נכון לסוף הרבעון הראשון, הוא 28.7 מיליארד דולר. הורדת הדירוג משקפת את ציפיות Fitch לכך שרמת המינוף של טבע (יחס החוב ברוטו ל-EBITDA) תישאר מעל 5 גם אחרי 2020, בשל צמיחה איטית מהצפוי בהכנסות, אתגרים הקשורים לעלויות, השחיקה במחירי בגנריקה ופשרות משפטיות. אופק הדירוג עלול להישאר שלילי עד שרמת המינוף תרד מתחת ל-5, וטבע תפתור את נושא החשיפות המשפטיות שלה, מבלי לפגוע מהותית בגמישות הפיננסית שלה.

נקודות המפתח בדירוג של Fitch כוללות את העובדה שרמת המינוף בשנה שהסתיימה בסוף מרץ 2019 הייתה 6.5, וכלכלני סוכנות הדירוג מעריכים שתישאר גבוהה בטווח הקצר למרות תוכניות החברה.

ה-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) יישאר ללא שינוי ביחס ל-2018, בשל שחיקת מחירי הגנריקה והגברת התחרות בתרופות המקוריות. "טבע יכולה להפחית את המינוף בעזרת הפחתת עלויות, תשלום החוב מהתזרים החופשי ומכירת נכסים, אך אנו מעריכים כי רמת המינוף תישאר מעל 5 ב-2020", כותבים כלכלני הסוכנות.

עם זאת, להערכתם, טבע תעמוד בהתחייבויות שלה בשנתיים אלה באמצעות הכסף שיש לה והתזרים החופשי - כל עוד לא יהיו דרישות כספיות משמעותיות לא רגילות, כגון בתחום המשפטי.

ב-Fitch סבורים שהתבגרות האוכלוסייה בשווקים המפותחים והגדלת הגישה לשירותי בריאות בשווקים המתפתחים יתמכו בצמיחת היקפי הפעילות של טבע, אך שחיקת המחירים תשפיע מהותית לרעה בטווח הקצר. הם צופים שחיקה בשיעור חד-ספרתי בינוני-גבוה עד 2021.

עניין נוסף שמוזכר הוא השחיקה במכירות הקופקסון, התרופה המקורית של טבע לטיפול בטרשת נפוצה, שנתקלת בתחרות גנרית. להערכת פיץ', מכירות התרופה יסתכמו השנה ב-1.5 מיליארד דולר.

בהקשר של תוכנית ההתייעלות, מציינים כלכלני סוכנות הדירוג כי לתוכנית פוטנציאל לייצב את עסקי טבע ולסייע לקזז את הירידה החדה בהכנסות. אולם גם אם טבע תצליח לממש את התועלת המלאה מהתוכנית, יישארו להערכת Fitch אתגרים מהותיים בצמיחה ובמבנה העלויות.