המשרד להגנת הסביבה: הזיהום במפרץ חיפה ירד משמעותית

בין השנים 2015-2018 חלה ירידה של 56% בפליטות של מזהמים אורגניים נדיפים ממפעלים, וזאת לעומת יעד הפחתה של 48% שנקבע ערב תחילת התוכנית • במשרד להגנת הסביבה קשרו את הירידה לכך שב-4 השנים האחרונות הותקנו מתקנים להפחתת פליטות מזהמות

בתי הזיקוק בחיפה / צילום: איל יצהר
בתי הזיקוק בחיפה / צילום: איל יצהר

שביעות-רצון במשרד להגנת הסביבה מתוצאות התוכנית הלאומית להפחתת זיהום האוויר במפרץ חיפה: נתונים שמסר המשרד מעלים כי בין השנים 2015 ל-2018 חלה ירידה של 56% בפליטות של מזהמים אורגניים נדיפים ממפעלים, וזאת לעומת יעד הפחתה של 48% שנקבע ערב תחילת התוכנית.

חומרים אורגניים נדיפים הם חומרים מסרטנים או חומרים החשודים ככאלה - ולפי נתוני המשרד להגנת הסביבה, בשנת 2018 בלבד חלה הפחתה של כ-1,100 טון בפליטתם אל הסביבה.

למרות ההפחתה הניכרת בפליטת החומרים האורגניים הנדיפים, העיכובים בפריסת רשת החלוקה של הגז הטבעי במפרץ חיפה פגעו במאמץ לצמצם משמעותית פליטות של גופרית דו-חמצנית ושל חלקיקים: עם גיבוש התוכנית הלאומית קבעו הגורמים המקצועיים של המשרד להגנת הסביבה יעד הפחתה של 75% בפליטות של גופרית דו-חמצנית, אך בפועל היקף הפליטות של חומרים אלה צומצמו רק בכ-10%. עוד עולה מהנתונים כי היקף הפליטות של חלקיקים ירד ב-13% לעומת יעד הפחתה של 50%. בפליטות של תחמוצות חנקן חלה בארבע השנים האחרונות ירידה של 26%  לעומת יעד הפחתה של 12% שנקבע מראש.  

שולי נזר, סמנכ"לית בכירה לתעשיות במשרד להגנת הסביבה, אמרה כי בשל העיכובים בחיבור מפעלים קטנים ובינוניים באזור המפרץ הוחלט על דחיית העמידה ביעדי ההפחתה של מזהמים אלה לשנת 2020.

הגורמים המקצועיים במשרד להגנת הסביבה קשרו את הירידה בהיקף פליטות המזהמים מתעשייה במפרץ חיפה לכך שב-4 השנים האחרונות הותקנו 41 מתקנים ואמצעים ייעודיים להפחתת פליטות ב-11 מפעלים גדולים ובהן בזן, דור, גדיב ושמן תעשיות. לדברי נזר, במקביל להתקנת אמצעים אלה המשרד הרחיב משמעותית את פעולות הפיקוח שלו על מפעלים תוך ביצוע של ביקורות פתע, ניטור קבוע של איכות האוויר באזור ועוד.

בעקבות פעולות האכיפה ניתנו 42 התראות בין השנים 2018-2015 ל-17 מפעלים. בנוסף, נעשו 37 שימועים ל-16 מפעלים ו-6 מפעלים נקנסו בכמעט 10 מיליון שקל בשל חריגות.

גיא לסט, מנהל תחום צמצום זיהום אוויר מהתעשייה במשרד להגנת הסביבה, אמר בשיחה עם "גלובס" כי בכל הקשור לפליטות של חומרים אורגניים, בזן עדיין נחשב לפולט המשמעותי ביותר במפרץ. זאת, כשבכרמל אולפינים ובגדיב חלה ירידה משמעותית בפליטות.

נזר הוסיפה ואמרה כי "יש תעשיות שעוד לא הפנימו את הסוגיה הזאת ואנחנו רואים אותן כמו שרואים מכונית שעומדת להתנגש בקיר. אנחנו עדיין רואים תעשיות גדולות במפרץ חיפה שלא מתנהלות בסוגיות הקשורות לסביבה בצורה מתודית, לא מתנהלות בשקיפות ועדיין מדרגות את ענייני הסביבה במקומות נמוכים בסדרי העדיפויות שלהן".

לפי דוח המשרד להגנת הסביבה למפרץ חיפה שמתפרסם הבוקר (ב'), בשנה האחרונה חלה ירידה גם בזיהום האוויר שמקורו בכלי רכב. לפי הדוח, חלה ירידה של 20% בריכוזי הפיח בעיר התחתית בחיפה, וזאת תוך הרחבת השימוש באוטובוסים ובמשאיות אשפה חשמליים.

מחברת בזן טרם נמסרה תגובה.