המאבק בלידר: נציג הבעלים תוקף את האינטרסים של מור השקעות ודוחה את בקשתה לחלוקת ההחזקה בילין ללפידות כדיבידנד בעין

התנגדות הבעלים גרמה לדחיית הצעתה של מור באסיפה הכללית • עו"ד גיא גיסין, המייצג את מור: "מור היא גם בעלת אג"ח ובוודאי שהאינטרסים של מחזיקי האג"ח קרובים לליבה"

צחי אפלויג / צילום: תמר מצפי
צחי אפלויג / צילום: תמר מצפי

האסיפה הכללית של בעלי המניות של לידר השקעות דחתה את הצעת ההחלטה שיזם בית ההשקעות מור, במטרה להביא לחלוקת ההחזקות של לידר בבית ההשקעות ילין לפידות כדיבידנד בעין לבעלי המניות. כך הוחלט באסיפה הכללית של לידר השקעות, בעקבות התנגדות בעלי השליטה בחברה, עיזבון יורשי דן דוד, שמייצג צחי אפלויג, יו"ר לידר.

היום אמר אפלויג ל"גלובס" כי "גישתה של מור לבחינת חלוקת מניות אטראו (החברה הבת של לידר, המחזייקה 50% מילין לפידות; ר"ש) כדיבידנד בעין, לאור צורכי המזומנים של לידר לכיסוי התחייבויותיה, בעיקר למחזיקי האג"ח העומדות לפירעון ברבעון הרביעי של 2020 - איננה הגיונית. ההצעה מעלה חשש כבד לשיקולים שאינם ממין העניין. לידר תמשיך לפעול לפירעון התחייבויותיה, להשאת ערך לכלל בעלי מניותיה ולמימוש האסטרטגיה שלה, כפי שעשתה עד כה".

מטעם מור ובא כוחה, עו"ד גיא גיסין, נמסר היום כי "אם התשובות בהתייחסות כל כך פשוטות, מפתיע למה הם מסרבים לתמוך בדרישה שדירקטוריון החברה יתייחס לכך וייתן את עמדתו. ללידר, באמצעות החזקותיה באטראו, שווי נכסי חיובי גבוה מאוד, וקיימים פתרונות רבים שיכולים לאפשר המשך פירעון והבטחת החובות למחזיקי האג"ח, בלי לגרוע מהאפשרות לחלק את מרבית מניות אטראו שבבעלותה. מור היא גם בעלת אג"ח, ובוודאי שהאינטרסים של מחזיקי האג"ח קרובים לליבה".

האסיפה חסמה את המהלך

לפני שבועות ספורים יצאו קרנות הנאמנות של בית ההשקעות מור במהלך שנועד להביא לחלוקת ההחזקות בילין לפידות, לטענתו, "לנוכח דיסקאונט עמוק של עשרות אחוזים, הקיים בין שווי השוק של חברת לידר השקעות לבין השווי היחסי של חלקה בחברת אטראו שוקי הון (שמחזיקה במחצית ממניות ילין לפידות, ר"ש)". למעשה, ילין לפידות הוא נכס הבסיס המרכזי בקבוצת לידר.

במקור הציעו קרנות הנאמנות של מור, שמחזיקות בכ-10% ממניות לידר השקעות, "להורות לדירקטוריון החברה לבחון ולהציג בפני אסיפת בעלי המניות ניתוח כלכלי ומשפטי בדבר האפשרות המשפטית והכדאיות הכלכלית (מבחינת בעלי המניות), לביצוע חלוקה של כל מניות אטראו שוקי הון שבבעלות החברה, כדיבידנד בעין לבעלי מניות החברה". עתה, בשל התנגדות בעלת השליטה, האסיפה חסמה את המהלך. עם זאת, נראה כי מבחינת מור וגיסין לא מדובר בסוף פסוק, והם עדיין מעוניינים בקידום המהלך.

המהלך האמור מגיע על רקע מצבה של לידר השקעות. ב-2010 נערך הסדר חוב בחברת ההחזקות, שבמסגרתו רכש דוד את השליטה מידי קבוצת שרם-פודים. לחברה עדיין יש חובות, שעליה לשלם בגין אותו הסדר. ללידר גירעון בהון החוזר סולו, שהסתכם בסוף הרבעון הראשון השנה בכ-4.1 מיליון שקל, אף שלדעת החברה, הוא "אינו מצביע על בעיית נזילות".

כמו כן, במסגרת דוחותיה לרבעון הראשון השנה ציינה החברה כי יש לה התחייבויות בהיקף של 90 מיליון שקל לתשלום באוקטובר 2020, לבנקים ולמחזיקי אג"ח, כשבנוסף יש לחברה עוד תשלום שלא למחזיקי האג"ח בהיקף של כ-16 מיליון שקל שמתוכנן לדצמבר 2020. נכון להיום, עדיין אין לחברה די מזומנים למול צרכים אלה, כשעליה להיערך לתשלומים האלה.

על רקע התשלומים האלה, אומר היום גורם בשוק: "כיצד אפשר להעלות על הדעת שדירקטוריון או מישהו בלידר השקעות יכול לחלק את אותו נכס שפורע את ההתחייבויות האלה", כשגורם אחר ציין כי לתפיסתו, הצעד שמוביל מור הינו בקשה לא ריאלית, מאחר ש"מדובר בחברה ממונפת, שזה נכס מרכזי שלה, ואי-אפשר להוציאו מידי החברה. האג"ח ודאי ינהלו מלחמה בנושא ולא יאפשרו אותו", העריך.

הדיסקאונט שעליו דיברו מור וגיסין, עדיין קיים. אטראו מחזיקה כאמור במחצית ממניות בית ההשקעות המצליח ילין לפידות, והיא נסחרת בשווי של כ-660 מיליון שקל. שווי זה גוזר למניות לידר באטראו (46%) שווי של כ-302 מיליון שקל, אבל חברת ההחזקות נסחרת בשווי שוק של כ-182 מיליון שקל.