מדאיג: עלייה במספר ההברחות של בעלי חיים בטיסות

לפי ארגון התעופה יאט"א, מדי שבוע מתקבלים דיווחים על ניסיונות להברחה של בעלי חיים באמצעות התעופה האווירית - ציפורים שנוסעים מחביאים בכיסי המעילים, קופים מתחת לכובע או בעל חיים אקזוטי כזה או אחר במזוודה • ברוב המקרים בעלי החיים או איבריהם מוברחים לצורכי סחר לא חוקי

תוכים מאוכסנים בכלובי משא בשדה תעופה לקראת המראה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
תוכים מאוכסנים בכלובי משא בשדה תעופה לקראת המראה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

ענף התעופה משרת לא רק את מי שבדרך לחופשה או לפגישה מעבר לים, ויש לו גם צדדים פחות חיוביים. אחד מהם מתייחס להברחות של בעלי חיים או של איברי בעלי חיים, ומסתבר שמספר ההברחות הללו, לרוב לצורכי סחר לא חוקי, הולך וגדל.

אחד מהמקרים האחרונים התרחש ב-22 למאי בנמל התעופה ביוהנסבורג, שם תפסו עובדי נמל התעופה 22 קרנות של קרנפים במזוודה של נוסע. הנוסע אומנם נעצר, אך עדיין המשמעות היא ש-22 בעלי חיים עונו לצורך מכירת איבר שיש שמגדירים כשווה יותר מזהב או מיהלומים בשוק השחור.

לפי ארגון התעופה יאט"א, מדי שבוע מתקבלים דיווחים על ניסיונות להברחה של בעלי חיים באמצעות התעופה האווירית - ציפורים שמחביאים נוסעים בכיסי המעילים, קופים מתחת לכובע או בעל חיים אקזוטי כזה או אחר במזוודה. מערכות הביטחון שסורקות את התיקים ואת המזוודות שלנו מתקשות לאתר את ההברחות הללו, שכן הן מוגדרות לאתר נשק או חומר נפץ ואינן מתוכננות לחפש אחר קרן של קרנף או תוכי נדיר.

הברחת בעלי החיים נעשית ברובה בכבודת היד. לפי 43% מהמקרים שנתפסו, 19% נתפסו במזוודה, 11% נתפסו בתיקי היד האישיים, ו-29% נתפסו במקומות יצירתיים אחרים, כלומר בכיס המעיל או מתחת לחולצה.

התופעה כאמור נמצאת בנסיקה, ומכאן הצורך ביישום תקנות ובהתחייבות מצד חברות התעופה להתגייס לנושא. גם נמלי התעופה והתשתיות שבקרבם יצטרכו לעבור התאמות לאיתור בעלי חיים מוברחים.

פול סטיל, סגן נשיא ביאט"א, סיפר בכנס התעופה של יאט"א שנערך בתחילת החודש בסיאול, כי לאחרונה התקבלה התראה מוזרה על מסכים באחד מנמלי התעופה בעולם לחפץ בלתי מזוהה גדול בכבודת יד של נוסע. "מה שראו העובדים במקום היה אור כחול בסוג של התראה שהם לא מכירים. התברר שדובר היה בחט שנהב של פיל. גם בדיקות מעמיקות שנעשות במזוודות שנשלחות לבטן המטוס חושפות פשעים בתחום שרק הולך וגדל".

סטיל שימש בעבר כמנכ"ל איגוד WWF (הקרן העולמית לשימוש חיות הבר), ולכן הנושא הזה קרוב ללבו, אבל לא רק לו - לאחרונה נשמעו קולות מכיוון ארמון בקינגהאם בלונדון, כשהנסיך הארי החליט לקדם תקנה שאליה יתחייבו חברות התעופה במטרה למגר את תופעת הטסת בעלי החיים וחיות הבר באופן הבלתי חוקי הזה. 61 חברות כבר חתמו על התקנה.