לאחר התייעצות עם אנטרופי: חבילת האופציות של יו"ר שיכון ובינוי תמיר כהן קוצצה ב-75%

בסך הכל צנח השווי הכלכלי של האופציות שיקבל כהן, מכ-38 מיליון שקל בתוכנית המקורית לכ-9 מיליון שקל • גם "מצנח הזהב" למנכ"ל היוצא, משה לחמני, קוצץ בהצעה החדשה ב-2 מיליון שקל, ל-10 מיליון שקל

תמיר כהן / צילום: אבי שאולי
תמיר כהן / צילום: אבי שאולי

לאחר מגעים שערכה חברת שיכון ובינוי  (שו"ב) עם חברות הייעוץ והגופים המוסדיים בנוגע לחבילת השכר והפיצויים ליושב ראש החברה תמיר כהן ולמנכ"ל היוצא משה לחמני, פרסמה החברה זימון מחודש לאסיפת מניות שתתכנס ביום ראשון בשבוע הבא (ה-16 ביוני).

מהזימון עולה כי לפחות במקרה של היו"ר כהן מדובר על ויתור משמעותי מאוד של תגמול הוני ביחס לתנאים שביקשה שיכון ובינוי לאשר לו באסיפה קודמת, בהיקף של עשרות מיליוני שקלים.

ויתור זה נובע הן מירידה של כ-75% בהיקף האופציות שיקבל כהן (למימוש בכ-0.5% מההון של שו"ב לעומת כ-3% בתוכנית המקורית) והן במחיר המימוש, שעלה מ-7.5 שקל למניה ל-9.3 שקל (עדיין נמוך ב-13% ממחיר המניה הנוכחי). בסך הכל צנח השווי הכלכלי של האופציות שיקבל כהן מכ-38 מיליון שקל בתוכנית המקורית לכ-9 מיליון שקל כיום.

בשיכון ובינוי, הנמצאת בשליטת איש העסקים נתי סיידוף, מציעים לאשר ללחמני "מצנח זהב" הכולל חבילת שכר ופיצויים בעלות של כ-10 מיליון שקל בשנת 2019 - הפחתה של כ-2 מיליון שקל לעומת חבילת התגמולים הקודמת שביקשו בחברה לאשר לו בעבר. בשיכון ובינוי מציינים, בין השאר, כי לחמני "כיהן כיו"ר דירקטוריון פעיל וכמנכ"ל החברה במשך תקופה ארוכה של כ-7 שנים ויש לו היכרות עמוקה עם החברה. במסגרת תפקידיו אלו, המנכ"ל היוצא תרם משמעותית לפיתוח העסקי של החברה ולהשאת רווחיה".

חבילת שכר ותגמולים בשיכון ובינוי
 חבילת שכר ותגמולים בשיכון ובינוי

"תוצאות שיא למרות האתגרים"

לחמני, נזכיר, מונה למנכ"ל זמן קצר לאחר שנתי סיידוף רכש את השליטה בחברה מידי המיליארדרית שרי אריסון, בחודש יולי אשתקד. עוד מציינים בשו"ב כי "למרות האתגרים שעמדו בפני החברה בשנת 2018, המנכ"ל היוצא הוביל אותה לתוצאות שיא. בד בבד, הוביל המנכ"ל היוצא את תהליך העברת השליטה בחברה אשר לווה באתגרים..".

חבילת התגמולים של היו"ר תמיר כהן לשנת 2019 כולה קוצצה בזימון הנוכחי לבעלי המניות, מעלות של כ-25 מיליון שקל בשנת 2019 כולה לכ-15 מיליון שקל (עבור 85% משרה). מלבד תגמול האופציות, יקבל כהן שכר שנתי בעלות של 2.2 מיליון שקל, מענק חתימה של 340 אלף שקל ומענק שנתי של עד 2.2 מיליון שקל.

לפידות, חבילת השכר והזינוק במניה

כזכור, אסיפת בעלי המניות האחרונה של החברה אישרה לפני כשבועיים ברוב גדול את חבילת התגמולים העצומה למנכ"ל החברה אייל לפידות, שנכנס לתפקידו בתחילת השבוע שעבר. את ההצבעה בנוגע לחבילת התגמולים המבוקשת של יו"ר החברה, תמיר כהן, והפיצויים למנכ"ל היוצא משה לחמני, הורידו בחברה מסדר יומה של האסיפה, לאחר שלא נמצא להם רוב בקרב בעלי מניות המיעוט. זאת, לאחר שחברת הייעוץ אנטרופי המליצה ללקוחותיה המוסדיים להתנגד לתנאי ההעסקה של השניים (לצד חוות דעת התומכת בתנאי התגמול של לפידות).

חבילת התגמול ללפידות כוללת שכר בעלות שנתית של 4 מיליון שקל, מענק חתימה של 2 מיליון שקל, מענק שנתי של עד 4 מיליון שקל וחבילת אופציות ענקית בשווי כולל של 65 מיליון שקל, שמחיר המימוש שלהן נמצא עמוק בתוך הכסף והן ניתנות למימוש לכ-5% ממניות שו"ב. בסך הכול, אנטרופי העריכה את עלות התגמול של לפידות בכ-21 מיליון שקל לשנה, ללא מענק החתימה.

מאז ש"גלובס" חשף את דבר מינויו הצפוי של לפידות בסוף מרץ השנה קפצה מניית שו"ב ב-57%, הוסיפה לשוויה כ-1.5 מיליארד שקל והגיעה לשווי של כ-4.3 מיליארד שקל בבורסה.