דרמה במכרז הפודטק: הקבוצה בראשות תנובה זכתה במכרז להקמת החממה בגליל

(עדכון) - קבוצה בראשות תנובה זכתה במכרז היצרי להקמת חממה טכנולוגית בגליל • הביסה את JVP שהתכוננה למכרז במשך 5 שנים • מדובר במהלך משמעותי עבור הקונסורציום בראשות תנובה שמחפשת זמן רב דריסת רגל בתחום החדשנות במזון • גורמים שמשתפים פעולה עם JVP: "לא דמיינו בשום תסריט שברגע האמת יבוא גורם שינסה לנשל ולדרוס אותנו"

חיים גבריאלי, יו"ר תנובה / צילום: תמר מצפי
חיים גבריאלי, יו"ר תנובה / צילום: תמר מצפי

אחרי מאבק צמוד מול JVP של אראל מרגלית: רשות החדשנות בחרה בשותפות של תנובה, טמפו, OurCrowd וקרן הפודטק האמריקאית Finistere כזוכה במכרז חממת הפודטק של הצפון - כך הכריזה הרשות כעת. משמעות הזכייה היא מימון ממשלתי כולל של כ-100 מיליון שקל למשך שמונה שנות זיכיון. מי שהתמודדה מול הקרן והפסידה במכרז היא כאמור קרן JVP של אראל מרגלית.

אתמול (ב') התקיימו ברשות לחדשנות פגישות עם שתי המתמודדות במכרז מול חברי הוועדה, במהלכן הציגה כל קבוצת מצגת שהייתה השלב הסופי בתהליך. בחודש האחרון נשמעות טענות על לחצים מתגברים סביב המכרז, וקריית שמונה הפכה מוקד עניין עבור החברות הבינלאומיות שמעוניינות להקים בשטחה את חממת הפודטק, ובראשם ראשי הרשויות השונים ותמיכתם או אי-תמיכתם בשתי הקבוצות המתחרות.

נציין כי מדובר בהליך תחרותי לבחירת זכיין אחד שיקים חממה טכנולוגית, בתנאי חממת פריפריה, בתחום טכנולוגיות המזון בנפת צפת. החממה החדשה תצטרף לתכנית החממות של רשות החדשנות ותפעל מכוח ההטבות שניתנות לחממות טכנולוגיות. רף ההשקעה הנמוך ביותר של הזכיין יעמוד על 50 מיליון שקל, ומלוא הנקודות יינתנו למי שישקיע 150 מיליון שקל.

המטרה היא שהזוכה במרכז תקלוט ותקדם חברות הייטק בתחום טכנולוגיות המזון לכל אורך שרשרת הערך והאספקה של מזון ומשקאות, הכולל את הדור הבא של מזון ומשקאות, יעילות גידולים חקלאיים, שמירה על טריות מזון ומשקאות, עיבוד מזון ומשקאות, ייצור מזון ומשקאות, בטיחות מזון ומשקאות, התאמה לצרכני מזון ומשקאות, פלטפורמות אספקה ומכירות מזון ומשקאות לצרכנים.

ב-JVP חיכו ליום הזה כבר חמש שנים

בקרן ההון סיכון JVP והעומד בראשה, אראל מרגלית, חיכו ליום הזה כבר חמש שנים, והם התמודדו במכרז ביחד עם שותפים ממכון ויצמן, הטכניון והאוניברסיטה העברית, חברת נטפים ופיתוח הגליל המאגד את קיבוצי האזור ו-17 תאגידים אזוריים, לצד חברות מזון עולמיות כמו נסטלה, מארס, יוניליוור וטסקו.

"אחרי חמש שנים של עבודה בקריית שמונה ובגליל העליון, הצלחנו סוף-סוף לייצר גם את ההזדמנות העסקית שתביא תחרות כלכלית לקריית שמונה, אך לא דמיינו בשום תסריט שברגע האמת יבוא גורם שינסה לנשל ולדרוס אותנו בכל דרך, כדי לקחת את ההזדמנות העסקית", אומרים גורמים מהגליל שמשתפים פעולה עם JVP. "זה יהיה טרגי אם JVP לא יזכו במכרז".

הסיפור של חממת הפודטק מתגלגל אחורה לשנת 2014, אז החל לפעול מרגלית ושותפיו לקרן בצפון, בניסיון להביא את הסטארט-אפ ניישן לפריפריה הצפונית (JVP הקימה מרכזי חדשנות גם בירושלים ובבאר-שבע). באותה שנה הוחלט, בשיתוף ראשי רשויות בגליל המזרחי, להתמקד בתחום הפודטק ולחבר בין טכנולוגיה ובין פיתוחי מזון, בריאות ורפואה. אראל מרגלית פעל בשנים אלה ליצירת אקוסיסטם יזמי בגליל, הקים קהילת חדשנות בשיתוף משרד הכלכלה, אקסלרטור ייעודי בתחומי הפוטדק בקריית שמונה, פעילות מול מוסדות אקדמיים להכשרה אקדמית בתחומי הפודטק, גיבוש חבילות תמריצים לחברות פודטק שיעברו לצפון והפקת כנסים ואירועים לקידום ההייטק בגליל העליון וקריית שמונה.

המתחרה מולם במכרז הייתה כאמור תנובה בניהולו של אייל מליס ובראשות חיים גבריאלי, שיצרה קונסורציום בשיתוף קרן Finistere האמריקאית, הפועלת בתחום האגריטק והפודטק, פלטפורמת גיוס ההון OurCrowd וחברת המשקאות טמפו שבהובלת ג'קי בר. תנובה וטמפו הן שתיים מבין עשר חברות המזון הגדולות בישראל שיש להן פורטפוליו מוצרי שונה זו מזו, כך שאין להן כמעט קטגוריות תחרות חופפות, למעט אולי מיצי פרי שתנובה מפיצה.

עד כמה משמעותי המהלך הזה עבור תנובה? תנובה, חברת המזון הגדולה בישראל שנחשבת לחברת מזון ותיקה, ספגה בשנים האחרונות טלטלות שונות הן מבחינת חילופי הבעלות וההנהלה והן מאבקים שונים מול הרגולציה, כך שבמשך תקופה ארוכה פיתוח החדשנות בה הונח בצד.

כיום אחת המתחרות של תנובה, קבוצת שטראוס, שנחשבת לקבוצה שחדשנות מהווה חלק מיסודות התפיסה שלה, מפעילה גם היא חממת פודטק בשותפות עם הרשות לחדשנות תחת השם "הקיטשן". בשנה האחרונה שטראוס אף אימצה את אחד הסטארט-אפים האלה, שפיתח מעדן טבעוני, והפכה אותו למוצר מדף אותו היא משווקת.

מנגד, תנובה נשארה מאחור בהיבט זה, כשתחום החדשנות נחשב לחוליה חלשה עבורה ולא מהווה חלק מה-DNA שלה. כעת ניצבת בפניה הזדמנות לפעול לשינוי התמונה הזו ולהבטיח עבורה הזדמנויות מגוונות להשקעה בתחום הפודטק עם תמיכה ממשלתית, ולצד שותפות בינלאומיות.

"אתה לא יכול בחברה במתח רווחים כזה נמוך להשקיע בחדשנות כזו", אומר גורם מעורה בשוק. לדבריו, השותפות בין הגורמים השונים בקבוצה משלבים הזדמנות יוצאת דופן עבור תנובה כמו גם עבור טמפו: מצד אחד גורמי תעשייה שמכירים את הצרכים והביקוש בקרב הצרכנים ויודעים לבצע את הבדיקות הנדרשות; ומצד שני גורמים פיננסיים שמנוסים בבניית חברות, הנפקתן והוצאתן לשוק.