פסגות וברק קפיטל נכנסות לשיתוף-פעולה בתחום עשיית השוק בקרנות סל

בלעדי ל"גלובס" • שני הגופים מנהלים מגעים מתקדמים למינוי ברק קפיטל כעושה שוק רשמי של קרנות הסל בפסגות

ברק סורני / צילום: רמי זרנגר
ברק סורני / צילום: רמי זרנגר

חברת ברק קפיטל, שבניהולו של אייל בקשי, נמצאת לקראת כניסה לתחום עשיית השוק לקרנות סל, כשהיא צפויה לחבור לשיתוף-פעולה בשירותי עשיית שוק בקרנות הסל של פסגות, שבניהולו של ברק סורני. ל"גלובס" נודע כי פסגות וברק קפיטל נמצאים בימים אלה במגעים מתקדמים למינוי ברק קפיטל כעושה שוק רשמי של קרנות הסל בפסגות. לצורך כך צפויה להיות מוקמת זרוע חדשה בתוך ברק קפיטל, אשר תתמחה במוצרי מדדים.

המהלך נעשה על רקע פרישתו הצפויה של מי שהיה אחראי על עשיית השוק בקרנות הסל של פסגות, איתי בלושטיין, ששב לברק קפיטל בה החל את דרכו בשוק ההון.

קרן סל הינה מוצר עוקב מדד אשר נסחר בבורסה המקומית, ויש חובה למנות עושה שוק שאחראי על ציטוטי המחיר לקנייה ולמכירה בקרן, שאינו חברת ניהול הקרן. קרנות הסל נוצרו בשלהי 2019, במקומן של תעודות הסל, במסגרת תיקון 28 שנעשה ביוזמת רשות ניירות ערך.

בעבר היו ארבע חברות ניהול תעודות סל, וכיום יש חמש חברות ניהול של קרנות סל: פסגות, קסם של אקסלנס, תכלית של מיטב דש, הראל ומגדל שוק הון. נכון להיום כל החמש מחזיקות בעושה שוק שהוא חברה אחות לחברת הקרנות ובבעלות אותו בית השקעות. בפסגות  - שאת קרנות הסל שלה מנהל גיל שפירא - עומדים לשנות זאת ולצאת לגורם חיצוני, בדומה למציאות שמוכרת בעולם שבה מתקיימת הפרדה מוחלטת בין מנהל הקרן לעושה השוק.

אייל בקשי /  צלם: בן יוסטר
 אייל בקשי / צלם: בן יוסטר

ברק קפיטל הציעה לעוד חברות קרנות סל 

פסגות קרנות מדדים היא החברה הוותיקה בתחום המכשירים העוקבים אחר מדדים, ובעוד כשנה היא תציין 20 שנה להוצאת תעודות הסל הראשונה בישראל.

ככל הידוע, ברק קפיטל פנתה לעוד חברות קרנות סל בהצעה לספק להן עשיית שוק. מדובר באחת מקבוצות ההשקעות המובילות בישראל, הגם שהיא גוף פרטי. את דרכה היא החלה כ"ברק עשיית שוק", עוד ב-1996. הקבוצה עוסקת בעיקר במסחר נוסטרו בניירות ערך, נגזרים ומכשירים פיננסיים והיא נמנית עם מעושי השוק המרכזיים בנגזרים על מדד ת"א 35.

פעילות החברה מבוצעת על ידי עשרות סוחרים, בארץ ובעולם, כאשר לצד פעילות הנוסטרו, לברק קפיטל גם פעילות חיתום ובנקאות להשקעות באמצעות ברק קפיטל חיתום. בעבר פעלה ברק קפיטל בתחום תעודות הסל, כשהחזיקה בחברת אינדקס תעודות סל, אותה מכרה לבית ההשקעות מיטב דש.