כך פיצו את עצמן חברות הרכב על הירידה החדה במכירות ברבעון הראשון

הרגיעה הקלה במסירות כלי רכב חדשים בישראל, אחרי שנים שבהן נשברו שיאי המכירות שנה אחר שנה, באה לידי ביטוי בעוצמה בדוחות הרבעון הראשון של שלוש יבואניות הרכב הבורסאיות - דלק רכב, קרסו מוטורס ויוניברסל מוטורס (UMI)

גיל אגמון / צילום: איל יצהר
גיל אגמון / צילום: איל יצהר

הרגיעה הקלה במסירות כלי רכב חדשים בישראל, אחרי שנים שבהן נשברו שיאי המכירות שנה אחר שנה, באה לידי ביטוי בעוצמה בדוחות הרבעון הראשון של שלוש יבואניות הרכב הבורסאיות - דלק רכב , קרסו ויוניברסל מוטורס  (UMI). 

בהתאם, שלוש החברות מציגות צניחה רבעונית דו-ספרתית בהיקף המכוניות שמכרו - ובמספרים, ירידה רבעונית מצרפית של כ-3,500 מכוניות שמכרו יחד. למרות זאת, בהשפעת אירועים חד-פעמיים שונים, בשורה התחתונה נהנו דלק רכב ויוניברסל מוטורס מרבעון חיובי, בעוד רווחיה הרבעוניים של קרסו מוטורס נשחקו.

אלה המספרים הבולטים בסיכום הרבעון של יבואניות הרכב:

19%

הוא שיעור הירידה במספר המכוניות שמכרה קרסו מוטורס, יבואנית מכוניות ניסאן, רנו, דאצ'יה ואינפיניטי, שהסתכמו בכ-7,700 מכוניות, לעומת קרוב ל-9,600 ברבעון המקביל ב-2018.

בסיכום רבעוני בולטת ירידה של 26% במכירות ניסאן, שהסתכמו בכ-3,400 מכוניות, וירידה בשיעור דומה נרשמה במכירות מותג הלואו-קוסט דאצ'יה, לכ-1,120 מכוניות, בעוד הירידה במכירת מכוניות רנו הייתה מתונה יותר ועמדה על כ-7%, לכ-3,100 מכוניות.

בהתאם, נתח השוק של קרסו ירד ל-9.5%, לעומת כ-12% ברבעון המקביל. בחברה, המנוהלת על-ידי איציק וייץ, מייחסים את עיקר הירידה בפעילות ל"הפסקת מכירת חלק מדגמי הרכב". עוד מזכירים בקרסו את פרסום נוסחת "המס הירוק", שהובילה להתייקרות בכמה ממחירוני כלי הרכב, אבל מציינים כי "בשלב זה, מוקדם להעריך את השפעתה של התייקרות זו על פעילותה של החברה בשנה הקרובה".

אצל דלק רכב בולטת צניחה של 32% במכירות המותג פורד, לקצת יותר מ-600 מכוניות, בעוד מכירות המותג המרכזי שלה, מאזדה, ירדו ב-12% ל-4,940 מכוניות, ומכירות מותג היוקרה BMW ירדו ביותר מ-20% לכ-1,100 מכוניות. נתח השוק של דלק רכב ירד ל-7%, לעומת 8% ברבעון המקביל.

הנתונים שמציגה החברה, שנמצאת בשליטת המנכ"ל גיל אגמון, על ירידה מתונה של פחות מ-2% בסך מכירות הרכבים בישראל ברבעון הראשון, לכ-92 אלף מכוניות, ממחישים את ההרעה אצל שלוש החברות הבורסאיות.

פילוח מכירות קרסו מוטורס
 פילוח מכירות קרסו מוטורס

המתחרה השלישית, יבואנית מכוניות ג'נרל מוטורס, ובראשם שברולט, נוסף על קאדילק ואיסוזו, לא מספקת פירוט רבעוני לגבי המותגים השונים, אבל בסך הכל מציגה שחיקה של כ-10% במספר המכוניות שמכרה ברבעון, שהסתכמו בפחות מ-3,700 כלי רכב. בחברה, שנמצאת בשליטת משפחת עיני וחיים דנון, מציינים כי נוסף על ירידה כמותית נרשם שינוי בתמהיל המכירות - מה שהשפיע לרעה גם על הרווח שהניב לה מגזר כלי הרכב.

17 מיליון שקל

היה הרווח ההזדמנותי שרשמה יוניברסל מוטורס מרכישת יתרת מניות אוויס אוקראינה מידי קרדן אן.וי בתחילת השנה תמורת כ-14 מיליון דולר.

רווח זה סייע לשיפור הרווח התפעולי הרבעוני של החברה, ועזר לה להתגבר על קפיצה של כ-150% בהוצאות המימון נטו ל-28 מיליון שקל, שנרשמה בהשפעות שינויי מט"ח - כך שהרווח הנקי של יוניברסל טיפס ב-16%, ל-38 מיליון שקל. זאת, למרות שחיקה של 9% בהכנסותיה, שהסתכמו ב-882 מיליון שקל, ומגמה שלילית גם בשורת הרווח הגולמי.

בניגוד ליוניברסל מוטורס, דלק רכב דווקא נהנתה משינויי מט"ח, בעיקר התחזקות הין היפני, אחרי התחזקותו ברבעון המקביל אשתקד, שסייע לה להציג הכנסות מימון נטו של כ-20 מיליון שקל, אחרי הוצאות מימון נטו של כ-44 מיליון שקל ברבעון המקביל.

שינוי זה סייע לדלק רכב בהכפלת רווחיה הרבעוניים לסכום של כ-128 מיליון שקל, אבל עוד לפני שורת המימון, דלק רכב הציגה שיפור של 20% ברווח התפעולי ל-153 מיליון שקל, בזכות איחוד פעילות חברת איכות הסביבה ורידיס, שהשליטה בה נרכשה על-ידי דלק רכב ב-2018, בהשקעה של כ-1 מיליארד שקל.

שלא כמו שתי מתחרותיה, הרווח הנקי הרבעוני של קרסו מוטורס צנח ב-40% ל-30 מיליון שקל. נוסף על שחיקה של 12% בהכנסותיה הרבעוניות, שהתקרבו ל-1.1 מיליארד שקל, קרסו מוטורס רשמה הפסדים הקשורים לנגזרים פיננסים והפרשי שער, אחרי שברבעון המקביל הציגה נתון חיובי בסעיף זה.

920%

הוא שיעור הקפיצה ברווח הנקי שמציגה חברת VID, בעלת הזיכיון להקמה ותפעול של מתקן התפלת מי ים לסכום של יותר מ-17 מיליון שקל (לעומת פחות מ-2 מיליון שקל ברבעון המקביל), שבה שותפה דלק רכב באמצעות ורידיס, ואשר אחראית על שיפור רווחי הפעילויות המוחזקות על-ידי ורידיס.

בשורה העליונה הכנסותיה הרבעוניות של VID עלו ב-4% ל-60 מיליון שקל, והרווח הגולמי והתפעולי השתפרו גם הם, אבל על עיקר הזינוק בשורה התחתונה היו אחראיות הכנסות מימון של כ-16 מיליון שקל, אחרי הוצאות מימון של כ-3 מיליון שקל ברבעון המקביל.

לפי דלק רכב, VID היא בעלת הזיכיון להקמה ותפעול של מתקן התפלת מי ים בהיקף שנתי של כ-120 מיליון קוב באזור אשקלון, ותקופת הזיכיון שלה תסתיים בשנת 2027.

רווחי פעילות חברת אדום, העוסקת במתן שירותי הפעלה ותחזוקה למתקן התפלת מי הים, נשחקו ב-3% לכ-8.5 מיליון שקל, למרות עלייה של 4% בהכנסות, ל-26 מיליון שקל, ואילו רווחיה של או.פי.סי, המחזיקה בתחנת כוח לייצור חשמל ואשר דלק רכב מחזיקה בכ-20% ממנה, ירדו בכ-5% ל-60 מיליון שקל, למרות עלייה של 1% בהכנסות ל-331 מיליון שקל.