מאחורי הקלעים בקרב על צלחת העתיד: כך ניצחה תנובה את אראל מרגלית

חממת הפודטק שתוקם בקריית שמונה תאפשר לתנובה להתאושש משורה של מהלומות שספגה בשנים האחרונות • מקורבים לקרן JVP שהפסידה במרכז טוענים: הופעלו עלינו לחצים • איך משתלבת בסיפור ראשת עיריית נתניה מרים פיירברג, והאם לבעלות הסינית על תנובה תהיה השפעה?

הקבוצה הזוכה במכרז חממת הפודטק / צילום: משרד הכלכלה
הקבוצה הזוכה במכרז חממת הפודטק / צילום: משרד הכלכלה

תנובה, חברת המזון הגדולה בישראל, טמפו, OurCrowd וקרן הפודטק האמריקאית Finistere זכו היום (ג') במכרז של רשות החדשנות להקמת חממת פודטק בצפון הארץ. החממה צפויה לקום בקריית שמונה. איך ישפיע המהלך על השוק?

1. תנובה מפנטזת על קפיצת מדרגה

ההחלטה היום הפתיעה לא מעט גורמים בענף המזון המקומי, שחלקם ציפו לניצחון של קרן ההון סיכון JVP שמוביל אראל מרגלית. "מה זה הביזיון הזה, זה נראה שיש כוחות שפעלו פה מאחורי הקלעים", אומר היום גורם בענף. הגורם הזכיר כי הקבוצה של JVP צירפה לאחרונה לשורותיה את קבוצת נסטלה העולמית.

המכרז בו זכו תנובה והשותפות הוא להקמת חממת פודטק במימון ממשלתי בהיקף של כ-100 מיליון שקל למשך שמונה שנות זיכיון. הזוכה במכרז אמור לקלוט ולקדם חברות סטארט-אפ בתחום טכנולוגיות המזון לכל אורך שרשרת הערך והאספקה של מזון ומשקאות, הכוללת את הדור הבא של מזון ומשקאות, יעילות גידולים חקלאיים, שמירה על טריות, עיבוד, ייצור, בטיחות מזון ומשקאות, התאמה לצרכני מזון ומשקאות, פלטפורמות אספקה ומכירות מזון ומשקאות לצרכנים. ההערכות הן כי החממה תבצע 4-5 השקעות בשנה. 

תנובה היא כאמור חברת המזון המובילה במשק, והניצחון היום מזכה אותה בלא מעט יוקרה. הפעלת החממה צפויה למצב את תנובה ואת טמפו בחזית המאמצים לכיבוש שוק המזון העתידי ולפתוח להן אפשרויות להתרחבות בינלאומיות. 

תנובה התמודדה בשנים האחרונות עם שורה של משברים שכללו חילופי בעלות והנהלה וגם מאבקים מול הרגולציה. במשך תקופה ארוכה החברה השקיעה פחות בתחום החדשנות והתמקדה בעיקר בגיוון טעמים של מוצרים קיימים. 

אחת המתחרות של תנובה, קבוצת שטראוס, נחשבת לקבוצה שחדשנות מהווה חלק מהתרבות הארגונית שלה. שטראוס כבר מפעילה חממת פודטק בשותפות עם רשות החדשנות, תחת השם The Kitchen. בשנה האחרונה שטראוס אף אימצה את אחד הסטארט-אפים, שפיתח מעדן טבעוני, והחלה לשווק את המוצר. אחד הסטארט-אפים בחממה, אלף פארמס שמייצרת בשר מתאי בקר, השלים באחרונה גיוס הון בהיקף של כ-12 מיליון דולר, והיד עוד נטויה. 

תנובה נשארה מאחור בהיבט החדשנות, וכעת ניצבת בפניה הזדמנות לשנות את התמונה. תנובה תזכה לתמיכה ממשלתית ולשיתוף-פעולה עם שחקניות בינלאומיות, מה שיכול לייצר לה מגוון הזדמנויות. 

עם זאת, גורם בענף המזון תהה האם העובדה שתנובה נמצאת בבעלות חברת ברייטפוד הסינית, עלולה להשליך על האינטרסים שלה ואופן התנהלותה בפעילות המקומית, כך שתתאים יותר לאינטרסים של הבעלים. 

למרות שמדובר בדילמה שמאפיינת את מערכת היחסים בין כל חברה לבין הבעלים, הרי שכאשר מדובר בבעלות של הממשל הסיני, החוקים משתנים. בהקשר הזה צריך להזכיר את מלחמת הסחר בין הממשל האמריקאי בראשות הנשיא דונלד טראמפ לבין סין. לדברי אותו גורם, הגם שלא מדובר בתחום ביטחוני, החיבור עם סין עלול להשליך על המיצוב של תנובה. בחברה טוענים כי מדובר ב"ספין שאין מאחוריו דבר", ומציינים כי גם חברות מתחרות נהנות מהשקעות של ענקיות סיניות.

הזכייה תאפשר לתנובה להכיר סטארט-אפים בתחום הפודטק שיעזרו לה לשפר ולייעל תהליכי פיתוח חדשנות וייצור מזון. למרות שתנובה היא יצרנית המזון הגדולה בישראל, היא מתקשה בפריצה לשווקים חדשים והפעילות שלה בארה"ב מדשדשת. 

למעשה, המעמד הדומיננטי של תנובה נשחק בשנים האחרונות, כשחלקה היחסי בשוק המזון קטן. לתנובה יש תלות רבה בפעילות החלב, והיא מחזיקה במחלבה הגדולה בישראל, כך שטכנולוגיה חדשה היא זו שכנראה תאפשר לה לעשות קפיצת מדרגה שהיא כה מייחלת לה. 

בענף המזון הגדירו היום את ההבדל המרכזי בין שתי הקבוצות שהתמודדו על המכרז במטרות ארוכות-הטווח שלו - עבור הענקיות הבינלאומיות שחברו ל-JVP, המטרה הייתה להשקיע תקציבי ענק מתוך זרועות החדשנות שלהן בשוק הישראלי, מתוך חשיבה עתידית לייצא לחו"ל את הפיתוחים. לדברי אותם גורמים, המטרה של תנובה היא לשפר את התוצאות שלה בטווח הקצר. 

ניתן להעריך כי ברייטפוד, החברה-האם של תנובה, רואה בישראל חזית לפיתוחים שהיא תוכל לאמץ, ללא עורף מבוסס בתחום החדשות מתוך כוונה לייצא את הידע לסין. "בתנובה אין עורף פיתוח של השקעות בתחום חדשנות. לכן זה היה להם מאוד חשוב". 

הפודטק משנה את העולם1
 הפודטק משנה את העולם1
הפודטק משנה את העולם
 הפודטק משנה את העולם

2. ב-JVP טוענים: הופעלו עלינו לחצים

בקרן ההון סיכון הירושלמית JVP תקפו השבוע בחריפות את תנובה, עוד לפני פרסום תוצאות המכרז. גורמים בסביבת הקרן סיפרו ל"גלובס" כי הם נפגשו בעבר עם תנובה על-מנת לבחון התמודדות משותפת במכרז, אך המגעים הללו נכשלו.

"הבעיה עם תנובה", אומרים מקורבים לקרן, "היא שהם ביקשו להעניק לברייטפוד, שזאת בעצם ממשלת סין, גישה לקניין הרוחני (IP) ואפשרות להטיל וטו על השקעות בחברות. זה בעצם לתת לממשלת סין את הפודטק הישראלי".

בתנובה מכחישים את הדברים. יחד עם זאת, בשוק התייחסו היום גם למלחמת הסחר בין ארה"ב לבין סין ואמרו כי מדובר ב"סוגיות של קניין רוחני שיכולות גם ליצור משבר דיפלומטי עם ארה"ב". 

לטענת הגורמים, תנובה פנתה בין השאר לראשת עיריית נתניה, מרים פיירברג. לדבריהם, פיירברג התקשרה לראש עיריית קריית שמונה, אביחי שטרן, לבקשתו של מנכ"ל חברת טמפו שפועלת בנתניה, כדי לברר מדוע פגישה בין שטרן ובין מנכ"לי תנובה וטמפו בוטלה ברגע האחרון. 

אחד הגורמים שעורר את זעמם הוא טלפון שהרימה ראשת עיריית נתניה (מקום מושבה של טמפו) לראש עיריית קריית שמונה על-מנת לסדר לו פגישה בין הצדדים. 

פיירברג, אגב, היא גם קרובת משפחה של אראל מרגלית. 

מרים פיירברג-איכר, ראשת עיריית נתניה, מסרה בתגובה כי "לטענות שעלו בפנייתכם אין כל אחיזה במציאות, והן בבחינת עלילה שקרית ומרושעת".

רן מידן, מנכ"ל נטפים שהתמודד במכרז ביחד עם JVP, נשמע רגוע בשעות שלפני פרסום התוצאות ואמר: "הייתי בוועדה אתמול ברשות החדשנות והצגתי את היכולות שלנו כקבוצה. שתי הקבוצות הן קבוצות טובות וראויות, אבל אני חושב שאנחנו קבוצה יותר טובה וחזקה. אני מקווה שנזכה. אני שמח שהמדינה מקימה חממה כזאת בצפון. הקבוצה של JVP היא קבוצה יותר חזקה ויותר מתאימה, אבל אנחנו מכבדים מאוד את המתחרים שלנו. אלה החיים, וזה המשחק".

לאחר פרסום התוצאות אמר מידן: "אני מאחל הצלחה לחברות שזכו, ואני מקווה שיצאו מזה טכנולוגיות טובות וסטארט-אפים טובים, ואני בטוח שהם יגיעו לנטפים. לא הייתי מופתע מתוצאות המכרז, זאת תחרות - אחד מנצח ואחד לא. בסופו של דבר זאת פעילות קטנה של נטפים, עשינו את זה בעיקר מטעמי ציונות".

ואם כבר ציונות, לא צורם לך שחברה בבעלות סינית תוביל את החממה בצפון?

"יש כללים למכרז, והמדינה קבעה אותם".

נציין כי לאורך השנתיים האחרונות, הקרן הכריזה על מספר יוזמות בתחום הפודטק בגליל, ולדברי גורמים המקורבים לפעילות זו, היא מיצבה את עצמה כמובילה של התחום בשטח. לדברי אותו הגורם, המכרז הגיע רק לאחר שהקרן התחילה את העיסוק בתחום, ולכן ב-JVP מאוכזבים מתוצאות המכרז.

3. מה יקרה לתושבי קריית שמונה? 

מי שצפויים להיות המרוויחים הגדולים מהקמת חממת הפודטק הם תושבי קריית שמונה והסביבה. אביחי שטרן, ראש עיריית קריית שמונה, עקב אחרי תהליך המכרז. לפני כשלושה חודשים המליץ שטרן על JVP וכתב כי "לאור ניסיונות עבר, הקמת חממות טכנולוגיות בפריפריה הגלילית דורשות גם מחויבות ושייכות אזורית. העבודה עם קרן JVP בשנים האחרונות היא ההוכחה הטובה ביותר למחויבות ולשייכות של הצוות". 

"שלחתי מכתבה המלצה גם למתמודדת השנייה, אני לא נוקט עמדה", אמר אתמול (ב') שטרן ל"גלובס". "כולם טובים וכולם ראויים, אחרת הם לא היו עומדים בתנאי הסף של המכרז. אבל כן נמאס לי מאלה שמתגלחים עלינו: לוקחים את המענקים ואת הכסף של הממשלה החוצה, אני רוצה כאן את מי שמאמין במקום". 

את הבשורה על תוצאות המכרז קיבל שטרן היום בצהריים עם כניסתו למשרד הכלכלה: "אני חושב שצריך לזקוף לזכותה של JVP את העובדה שהיא זיהתה את הפוטנציאל, אבל אני תומך בכל מי שזוכה להביא את הבשורה פורצת הדרך לגליל. החשש הקיים הוא מכך שבעבר כבר היו כל מיני גופים שבאו וגייסו כספים על חשבון קריית שמונה ולקחו אותם למקומות אחרים. כמובן שאנחנו לא רוצים שאף אחד יבוא לעשות כאן סיבוב. 

הוא הוסיף כי "המטרה של משרד הכלכלה היא להקים את החממה באזורים האלה כדי לייצר מקומות תעסוקה איכותיים בקריית שמונה ולא בשום מקום אחר. חלק מהאקוסיסטם הקיים היום בצפון הוא יוזמה של אראל מרגלית, הוא בין הראשונים שהאמינו בצפון. מהיהכרות שלי עם אראל, אני בטוח שהוא ימשיך לפעול בצפון מתוך אידאולוגיה, הוא ידיד אמיתי של הצפון". 

איך תוודא שהפעילות של החממה תשאיר את ההון האנושי והכלכלי בצפון?

"אנחנו צריכים לייצר פלטפורמה כזאת, כך שלא תהיה להם סיבה לעזוב את הצפון. ללכת איתם יד ביד ולראות בהם שותפים אמיתיים ולא משקיעים חיצוניים. נלך עם הזוכים יד ביד בכל מה שצריך, ונסיר כל ביורוקרטיה ומכשול בדרך, כדי שהכול יהיה אצלנו, ולא תהיה להם סיבה ללכת למרכז. אני אפעל בכל מישור, זה הרי התפקיד שלי כראש רשות".

4. הקיבוצים מציגים: רגשות מעורבים

קרן JVP שיתפה פעולה במסגרת המכרז עם החברה לפיתוח הגליל ומשקי הגליל העליון. שגב ירבעם, מנכ"ל הקבוצה, התייחס היום להפסד ברגשות מעורבים. "הדבר הכי חשוב לאזור ולגליל העליון הוא שתקום חממת פודטק, ומהבחינה הזאת היציאה למכרז הייתה מאוד חשובה. מצד אחד, אנחנו בהחלט שמחים שהעסק יוצא לדרך, ותקום חממה. מצד שני, אנחנו מאוכזבים, כי בהחלט היינו בקבוצה של JVP ואראל מרגלית, שפועלים בגליל העליון הרבה שנים. אנחנו המקומיים, כחברה ששייכת לקיבוצים של גליל עליון, נשמח לשתף פעולה עם החממה. המטרה העיקרית שלנו היא לפתח את הפודטק ואת הפעילות העסקית בגליל".