מה עתידו של הביטקוין? גם בתוך קהילת הקריפטו הישראלית הדעות חלוקות

הכנס השנתי של בורסת הביטקוין Bit2C הפגיש בשבוע שעבר פעילים רבים בתחום המטבעות הדיגיטליים בישראל ועורר כמה דיונים מעניינים סביב הרגולציה, החקיקה והמיסוי בתחום • גל לנדאו-יערי, לשעבר מנכ"לית בפועל של הבורסה לניירות ערך בתל אביב: "אנחנו מתחילים להיכנס לעידן חדש של נכסים דיגיטליים"

כנס הקריפטו של Bit2C: יגאל נבו (מימין), אלי בז'רנו, מני רוזנפלד, גל לנדאו-יערי וגיא כורם / צילום: סטודיו אלכס
כנס הקריפטו של Bit2C: יגאל נבו (מימין), אלי בז'רנו, מני רוזנפלד, גל לנדאו-יערי וגיא כורם / צילום: סטודיו אלכס

קהילת הקריפטו הישראלית נפגשה בשבוע שעבר בכנס השנתי של בורסת הביטקוין Bit2C, שנערך במלון לאונרדו סיטי טאואר ברמת גן. מאות המשתתפים בכנס צפו בהרצאות ודיונים בהשתתפות רגולטורים ופעילים מובילים בתעשיית הבלוקצ'יין והמטבעות הדיגיטליים, שעסקו בהיבטי רגולציה, בנקאות ומיסוי, השקעות, הלוואות ומסחר, הגנת פרטיות וגם בהתעוררות של שוק הקריפטו בחודשים האחרונים.

באחד הדיונים בכנס, שוחח עו"ד ורו"ח רון צרפתי מ-Bit2C עם יובל רואש, מנכ"ל חברת ביטס אוף גולד, ועם עו"ד שאול ציוני ממשרד ציוני, פילרסדורף, פיליפ. הם דיברו על פסק הדין שנתן בית המשפט העליון יום קודם לכן, לאחר מאבק משפטי ממושך שהסתיים בהסכם פשרה בין ביטס אוף גולד לבנק לאומי, ולפיו הבנק יאפשר לחברה, העוסקת במסחר בביטקוין, להמשיך לנהל אצלו חשבון. "סירוב גורף של הבנקים לנהל חשבונות בנק של חברות בתחום אינו מקובל, ואת זה הבנקים צריכים להבין", אמר עו"ד ציוני.

בדיון אחר, שוחח ח"כ בועז טופורובסקי ממפלגת כחול לבן עם צרפתי על טכנולוגיית הבלוקצ'יין מנקודת מבט פוליטית. "אני מאוד מאמין בטכנולוגיית הבלוקצ'יין", אמר טופורובסקי. "התפקיד שלי כחבר כנסת הוא להנגיש את העולם הישן לטכנולוגיה".

יגאל נבו, מנכ"ל פורום תעשיית הבלוקצ'יין, הנחה בכנס פאנל מעניין בנושא עתיד הביטקוין והבלוקצ'יין. בדיון השתתפו מני רוזנפלד, יו"ר איגוד הביטקוין הישראלי; גל לנדאו-יערי, מנהלת המחקר במכון חוגג לחקר יישומי הבלוקצ'יין באוניברסיטת תל אביב, ולשעבר מנכ"לית בפועל של הבורסה לניירות ערך בתל אביב; אלי בז'רנו, מייסד ומנכ"ל Bit2C; וגיא כורם, יזם ויועץ בכיר לסטארט-אפים בתחום.

"הטכנולוגיה בתחום תנצח", אמר בז'רנו. "אני מאמין שבעוד 15 שנה מהיום לכולם יהיו מטבעות דיגיטליים וזה יחולל מהפכה בעולם". רוזנפלד צופה כי "בעוד 20 שנה נוכל להיכנס לכל חנות בישראל ולהיות בטוחים שיקבלו שם ביטקוין. בעוד 30 שנה כשניכנס לחנות, לא בטוח שיקבלו שם שקלים". כורם חלק על דעתו של רוזנפלד בעניין זה: "אני לא חושב שנראה בעתיד שימוש יומיומי בביטקוין, אבל יהיו לו מעמד של מטבע רזרבה. בצד האופטימי, סביר להניח שלקראת חציית הבלוק הבאה של הביטקוין באמצע שנת 2020 תהיה שוב התעוררות מאסיבית של השוק". לדברי לנדאו-יערי, "אנחנו מתחילים להיכנס לעידן חדש של נכסים דיגיטליים, ואחת הדוגמאות הטובות לכך היא הפעילות של בורסת הקריפטו tZERO. אני אופטימית מאוד לגבי העתיד של שווקים דיגיטליים חדשים".

בפאנל אחר בכנס, בהנחייתו של מיכאל פרל מאתר "פייננס מגנטס", דנו בנושא "הכלכלה הדיגיטלית החדשה" יעל רוזנצוויג, מייסדת ומנכ"לית ארגון "בלוקצ'יין ישראל"; ארז פישלר, מנכ"ל BT360; רו"ח צביקה גרוס, שותף ב-BDO ישראל; וגם אלה רוזנברג, מנכ"לית לשכת המסחר והתעשייה המשותפת לישראל ולאיחוד האירופי. דיון נוסף, בהנחייתו של עו"ד גיא לכמן, שותף במשרד פרל כהן, עסק בנושא "טוקניזציה של נכסים וניירות ערך", ובו השתתפו ד"ר גיתית גור גרשגורן, לשעבר הכלכלנית הראשית של רשות ניירות ערך; יעל תמר, שותפה וסמנכ"לית שיווק ב-Solidblock; טל אלישיב, מייסד שותף של Spice VC; ורו"ח אלון סיון, דירקטור בפירמת דלויט ישראל.

בין המרצים בכנס היו עדי סומך, מנהל בחברה השוויצרית Altcoinomy, שדיבר על פתרונות למניעת הלבנת הון (AML) במסחר קריפטו; ד"ר סיגל ריבון, מנהלת האגף המוניטרי בחטיבת המחקר של בנק ישראל, שהרצתה על מסקנות הצוות בעניין הנפקת שקל דיגיטלי על ידי בנק ישראל ועל המגמה העולמית בתחום; יזם הפינטק דעאל שלו, שנתן בהרצאתו טעימה מתוך ספרו "ביטקוין והעתיד הכלכלי שלך"; וגם עו"ד ורו"ח קובי צרפתי ותומר רביד, מנכ"ל BloxTax , שדיברו על מיסוי מטבעות דיגיטליים.