אמזון כבר לא מאירה פנים ללוקסי: הכנסות פעילות הסחר של לפידות צנחו ברבעון הראשון ב-50%, והרווח כמעט נעלם

את פעילות הסחר במגוון מוצרי צריכה ממותגים, בעיקר דרך ענקית המסחר המקוון, ביקשה לפידות להנפיק לפני פחות משנתיים לפי שווי של כ-150 מיליון דולר

יעקב לוקסנבורג / צילום: תמר מצפי
יעקב לוקסנבורג / צילום: תמר מצפי

אחרי דחיית תוכניות הנפקת זרוע הסחר הבינלאומי של חברת ההשקעות לפידות קפיטל , הנמצאת בשליטת היו"ר יעקב לוקסנבורג (לוקסי), מציגה פעילות זו חולשה ניכרת בסיכומו של הרבעון הראשון של 2019, בהמשך לשחיקת הרווחיות שנרשמה בה גם בסיכומה של שנת 2018. המספרים הבולטים שמציגה פעילות הסחר של לפידות קפיטל בסיכום רבעוני הם צניחה של כ-50% בהכנסותיה, שהסתכמו בכ-45 מיליון שקל, לצד צלילה של כ-80% ברווחיה לפני מס, שעמדו על כ-1.5 מיליון שקל בלבד.

מגזר הסחר הבינלאומי של לפידות קפיטל כולל חמש חברות-בנות העוסקות במסחר מקוון במוצרי צריכה, בעיקר דרך ענקית המסחר המקוון אמזון, וכן רשת שיווק בינלאומית, ועיקר הפעילות מתבצעת באירופה. בלפידות קפיטל לא מספקים הסברים להרעה הדרמטית בתקופת הרבעון.

לפידות קפיטל מציגה ירידה רוחבית ברווחי הפעילויות העיקריות שלה
 לפידות קפיטל מציגה ירידה רוחבית ברווחי הפעילויות העיקריות שלה

עם זאת, בהתייחסות שצורפה לדוחותיה השנתיים באשר לשוק המסחר הקמעונאי המקוון, ציינה החברה כי הוא תחרותי במיוחד, וכי "הגברת התחרות עלולה להפחית את מכירות הקבוצה ואת רווחיותה". בהתאם, בסיכום 2018 הכנסות פעילות הסחר אמנם עלו ב-1% ל-300 מיליון שקל, אולם הרווח לפני מס מהן נשחק ב-22% לכ-17 מיליון שקל.

חברות הסחר של לפידות "עוסקות בסחר במגוון מוצרי צריכה ממותגים, בין היתר מקטגוריות ההלבשה, הנעלה, ציוד ספורט וטיולים ואביזרים (כגון שעונים, תיקי נשים, תכשיטים ואביזרי אופנה שונים), זאת בעיקר בשוק האירופי". לפידות מחזיקה בהן כ-67%, וביתרה השותף שלה זאב פלקוביץ.

דרך הפעילות של אותן חברות היא בדרך כלל בשיטת באק-טו-באק (Back to Back), שבה "רק לאחר קבלת הזמנה מחייבת מהלקוחות מזמינות חברות הסחר את המוצרים מספקיהן", ומרבית הסחורה (כ-90%) נמכרת ללקוחות שמזמינים אותה בהזמנה מראש.

ב-2017 החלה לפידות לקדם מהלך של הנפקת זרוע הסחר הבינלאומית שלה, באמצעות חברת גאבאל (GAVAL) שתרכז את הפעילות, באוסטרליה ובסינגפור, על רקע הצעות שקיבלה להנפקת הפעילות הצומחת דאז לפי שווי של יותר מ-150 מיליון דולר - גבוה מהתמחור שיכלה להערכתה לקבל באותו זמן בת"א (כ-120 מיליון דולר).

עם זאת, במהלך השנה שעברה, ועל רקע היחלשות תוצאות הסחר, הוחלט על דחיית ההנפקה, "עד להשלמת הטמעת פעילויות ואפיקי מכירה חדשים בהן החלו חברות הסחר במהלך הרבעון הראשון של 2018, ובפרט פעילות המכירה הישירה דרך אמזון מרקטפלייס".

מלבד פעילות הסחר, לפידות קפיטל סבלה מחולשה גם ביתר מגזרי הפעילות העיקריים שלה, ובמרכזם מגזר מכירת ושיווק טלפונים סלולריים ומוצרים נלווים, באמצעות סאני תקשורת .

בשורה התחתונה צנח הרווח המגזרי של לפידות מפעילותה של החברה הבת ב-40% ל-11 מיליון שקל, וזאת בהשפעת הפרשי שער ועסקאות אקדמה (שהסבו לה הפסד לעומת רווח ברבעון המקביל אשתקד). זאת למרות שפעילות זו נהנתה מהמשך הפופולריות של המכשירים שהיא מציעה, וסאני תקשורת מדווחת על השקה מוצלחת של סדרת הסמסונג S10 - שנוסף על הגדלת מגוון המכשירים המוצעים ללקוחות ועלייה במכירות אביזרים וחלפים תמכה בשיפור של 11% בהכנסות המגזר הרבעוניות, ל-310 מיליון שקל.

לפידות קפיטל פועלת גם בתחום הקידוחים והשירותים הנלווים להם, שם ההכנסות נשחקו בקרוב ל-50% ועמדו על 5 מיליון שקל, בשל שינויים בהיקף ביצוע עבודות קידוח, והרווח לפני מס צנח ב-70%, לכ-1 מיליון שקל.

חלק מהנזק הצליחה לפידות קפיטל לצמצם באמצעות צמצום הפסדיה במגזר ההשקעות הפיננסיות שלה, שירדו כמעט ב-80% לכ-3.5 מיליון שקל (לעומת הפסד של כ-14 מיליון שקל ברבעון המקביל), וזאת בהשפעת צמצום ירידת שווי מניות חברת פרטנר המוחזקות על-ידי סאני אלקטרוניקה, מול הכנסות ריבית שהתקבלו.

סך הכנסותיה של לפידות קפיטל לרבעון הראשון של השנה נשחק ב-4% ל-361 מיליון שקל, והוצאותיה ירדו בשיעור דומה. בשורה התחתונה הציגה החברה רווח רבעוני מצומק של קצת יותר מ-1 מיליון שקל, לעומת רווח סמלי של כ-60 אלף שקל ברבעון המקביל ב-2018, שנה שאותה סיכמה בכללותה ברווח נקי של כ-67 מיליון שקל. מניית לפידות קפיטל התחזקה מתחילת השנה בכ-14%, והיא משקפת לחברה שווי נוכחי של כ-600 מיליון שקל. 

אמיר תירוש, מנכ"ל לפידות קפיטל, אמר היום: "אנחנו עושים שינוי מיקוד בפעילות, ממכירה ללקוחות דרך אמזון למכירה לצרכנים סופיים ישירות. אנחנו בשנת מעבר וכחלק מתהליך שלוקח זמן היקפי הפעילות בירידה, אבל התהליך נמצא בהתקדמות". עוד ציין תירוש כי "הרבעון הראשון של השנה שעברה היה טוב מהרגיל והראשון של השנה מסתמן כרבעון החלש בפעילות זו".