"בנק ישראל ממשיך לאבד זמן יקר - עוד לא התחיל להכין את השוק לאפשרות של הפחתת ריבית"

לדברי אמיר כהנוביץ', הכלכלן הראשי של אקסלנס, בנק ישראל נאחז בנתונים מקומיים מבלבלים וייאלץ בקרוב להתחיל לדברר הפחתת ריבית • לדבריו, השוק מתמחר שבנק ישראל יימנע מהפחתת ריבית גם במחיר של זינוק בשקל, בעוד המטבע המקומי מזנק מול סל המטבעות, אך הציפיות לריבית יציבות

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: רפי קוץ
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: רפי קוץ

"למרות שהשקל זינק מתחילת השנה בחדות מול כל המטבעות המובילים בעולם, ולמרות שאינפלציית הליבה נמצאת מתחת לגבול היעד התחתון, בנק ישראל ממשיך לאבד זמן יקר כשאפילו לא החל עדיין להכין את השוק לאפשרות להפחתת ריבית", כך כותב היום (ד') אמיר כהנוביץ' הכלכלן הראשי של אסלנס.

לדבריו, בנק ישראל נאחז בינתיים בנתונים מקומיים מבלבלים, בניהם הקדמת רכישות רכבים, הוצאות ממשלתיות שמתבססות על גרעון תופח ויצוא של חברות ענק שמסתיר את החולשה ביצוא המקומי, "שילוב שעשוי להסביר בחלקו את החולשה המפתיעה בהכנסות המדינה ממסים, שתמכה בפריצת הגירעון", כתב כהנוביץ'.

"להערכתנו", כתב כהנוביץ', "כשהפד יתחיל בהורדות הריבית נראה מהלך נוסף של ירידת תשואות כשטווח התשואות של 2.25%-2.50% יהפוך מרצפה לתקרה, מה שיעלה עוד את כדאיות הסיכוי סיכון ברמת התשואות הנוכחית (2.1%)".

נציין כי השווקים בארה"ב מגלמים כעת קרוב לשלוש הפחתות ריבית עוד השנה, בעוד נגיד הבנק הפד פאואל הגיב פומבית בשבוע שעבר להתפתחויות השליליות האחרונות בעולם, ואמר כי חברי הבנק עוקבים באדיקות אחרי ההתפתחויות האחרונות. פאואל אמר כי אם יתעורר הצורך הבנק הפדרלי יגיב על מנת לתמוך בצמיחה, בתעסוקה ובאינפלציה. מאז פורסמו נתונים חלשים של תוספת משרות, אך שיעור האבטלה נותר נמוך - 3.1%.

לדברי כהנוביץ', בישראל תמונת המאקרו נראית יציבה יותר, אך אין למשק הרבה מומנטום לחמוק מהאטה עולמית. "אומנם ב-2008 הצלחנו לחוות אותה בצורה עדינה יחסית, אך זה היה בעיקר הודות להתרחבות סקטור הנדל"ן המקומי. בהאטה הבאה אם בנק ישראל יתעקש לא להוריד ריבית סקטור הנדל"ן בסיכון גבוה להפוך למשקולת ולהצטרף לחולשה ביצוא. לכן בתרחיש הבסיס שלנו בנק ישראל ייאלץ בקרוב להתחיל לדברר הפחתת ריבית".

הדברים של כהנוביץ' נכתבים על רקע המגמה של בנקים מרכזיים בעולם להפחית את הריבית, או לפחות לרמוז לכך. בבריטניה ההסתברות להפחתת ריבית בתוך שנה קפצה בשבוע שעבר מ-20% ל-49%; באוסטרליה הבנק המרכזי הפחית את הריבית בשבוע שעבר לראשונה מזה 3 שנים; בהודו השוק מתמחר הפחתת ריבית בחודש אוגוסט מ-5.75% ל-5.5%; ביפן השוק מתמחר העמקת הריבית השלילית בחודש דצמבר ממינוס 0.1% למינוס 0.2% בהסתברות של 45%; ובישראל, לדברי כהנוביץ' השוק מתמחר שבנק ישראל יימנע מהפחתת ריבית גם במחיר של זינוק בשקל, בעוד המטבע המקומי מזנק מול סל המטבעות אך הציפיות לריבית יציבות.