הירי חזר לדרום: מה עומד מאחורי ההסלמה בגבול רצועת עזה?

ההסלמה בגבול הרצועה מגיעה בעקבות המשך העיכוב בהעברת התשלום הבא של הכסף הקטארי לממשל חמאס • קטאר הבטיחה 150 מיליון דולר לפיתוח כלכלי ולפרויקטים של תשתיות חיוניות, אך בחמאס טוענים כי ישראל מציבה תנאים בלתי אפשריים להעברת הכסף

גדר רצועת עזה / צילום: באדיבות דובר צה"ל
גדר רצועת עזה / צילום: באדיבות דובר צה"ל

ההסלמה בגבול רצועת עזה מגיעה בעקבות המשך העיכוב בהעברת התשלום הבא של הכסף הקטארי לממשל חמאס ובעיקר הסכום שמעבר לתשלום השוטף של 15 מיליון דולר למשכורות ולמשפחות הנזקקות.

קטאר הבטיחה סכום של 150 מיליון דולר למטרות של פיתוח כלכלי ופרויקטים של תשתיות חיוניות. אתמול (ד') אמר אחד מראשי החמאס ברצועה כי ישראל מציבה תנאים בלתי אפשריים כהגדרתו להעברת הכסף, ובהם הפסקת הפרחת בלוני התבערה אל ישראל והרחקת המפגינים מהגדר בהפגנות בימי שישי. הוא טען כי בתמורה לאישור העברת הסכום הגדול שהבטיחה קטאר לפיתוח הרצועה, ישראל דורשת את שחרור הישראלים שבידי חמאס ואת גופות חיילי צה"ל.

גורם בטחוני אומר ל"גלובס" כי אינו רואה אפשרות להתחלת פרויקטים תחת ניהול חמאס ברצועה ללא הגעה להסכם הרגיעה המלא, כולל הפסקת אש מוחלטת והשבת החללים והחטופים. משמע, "הכסף הקטן" השוטף עשוי לעבור בימים הקרובים, אבל המענק המשמעותי ימתין בקופת השליח הקטארי אל עמדי.

אתמול הודיע מתאם הפעולות בשטחים, האלוף קמיל אבו רוקון, כי בעקבות המשך השריפות והפרחת בלוני התבערה מרצועת עזה לעבר שטח ישראל, הוחלט על הטלת סגר ימי מלא על רצועת עזה עד להודעה חדשה. כלומר, איסור מוחלט על 4,000 דייגי הרצועה לצאת אל הים. מדובר בצעד חמור שמזמן לא ננקט, ומשמעו הקפאה של אחד מענפי הכלכלה החשובים ברצועה.

ניזאר עיאש, יו"ר איגוד הדייגים ברצועה, אומר כי לא מובן מדוע ישראל מענישה את הדייגים על ההפגנות והפעילות שעל הגדר, שאינם אחראים להם. "לא נהיה כלי של ישראל במאבק נגד חמאס", אמר.

ענף הדיג ברצועה זכה בחודשים האחרונים לפריחה, בין השאר בשל הגדלת מרחב הדיג לטווחים שלא היו בעבר. אבל בצד הישראלי מנסים לנצל בדיוק את זה ולהראות לחמאס ולתושבי הרצועה כי הפריחה הכלכלית האפשרית מותנית בשקט.

התגובה של חמאס הייתה מעין ירי אזהרה. אחרי חצות נורתה רקטה משטח הרצועה לעבר חבל אשכול. לוחמי כיפת ברזל יירטו את הרקטה בטרם הגיעה ליעדה. בתגובה תקפו מטוסי קרב של צה"ל מה שהוגדר "תשתית טרור תת-קרקעית במתחם צבאי של ארגון הטרור חמאס" בדרום רצועת עזה. לפי מקור ביטחוני, מדובר באתר שבו אוחסן ציוד המשמש לחפירת המנהרות, וכן נמצאת בו תשתית חשמל ומים של המנהרות הקיימות.

כעת נורתה רקטה נוספת לעבר שדרות ופגעה פגיעה ישירה במבנה באזור מגורים

משלחת מצרית הנמצאת ברצועה, ושליח האו"ם ניקולאי מלאדנוב ממשיך בניסיונות לתווך בין הצדדים, אך אותה מחלוקת בסיסית של סירוב חמאס להפסיק את ההפגנות ובלוני התבערה בתמורה להעברת הכספים, תמשיך להיות מכשול מהותי בדרך לרגיעה ולהתחלת השיקום הכלכלי והתשתיתי של הרצועה.

בתוך כך, סוכלה אתמול הברחה לרצועת עזה של 167 חבילות דואר שהכילו ציוד ומוצרים העשויים לשמש גם בשימוש צבאי. הציוד החשוד הוזמן באינטרנט, דרך ספקיות כמו עלי באבא ואמזון והוא הכיל בין השאר ציוד צבאי ואלקטרוני העלול לשמש לצרכי טרור. בחבילות נמצאו רחפנים, מצלמות ציוד משלים לנשק, מטולי לייזר, ציוד קשר משבשי תדרים, כוונות לנשק קל ועוד.

ראש משרד התיאום והקישור לרצועה עלוף משנה איאד סרחאן אמר כי: "הניסיונות הציניים של ארגוני הטרור ברצועת עזה לנצל את המדיניות האזרחית שמדינת ישראל מובילה, לצרכי טרור נידונו לכישלון. אנו רואים זאת בחומרה רבה ונמשיך לעשות כל שביכולתו בשביל למנוע את כוונתם לפגוע בביטחון מדינת ישראל ובאזרחיה".