המאבק בבורסה מחריף; ועד העובדים התפטר, עובדים נטשו את הבניין: "אין גיבוי מההסתדרות"

"יותר מ-100 עובדים הפסיקו את עבודתם ויצאו מהבניין כצעד לתמיכה בחברי הוועד", הסביר גורם מעורה, כשגורם אחר אמר כי מדובר בכמה עשרות עובדים שיצאו מהבניין, והמסחר נמשך כרגיל • ההסתדרות: "מבחינת ההסתדרות המו"מ מול ההנהלה נמשך. יש מספר גורמים סוררים בתוך הוועד שמנסים להתסיס"

מנכ"ל הבורסה, איתי בן זאב / צילום: Gettyimages ישראל
מנכ"ל הבורסה, איתי בן זאב / צילום: Gettyimages ישראל

המאבק החריף בין עובדי הבורסה לבין ההנהלה בראשות המנכ"ל איתי בן זאב, עולה שלב: לאחר שמוקדם יותר השבוע ההנהלה זימנה לשיחת שימוע לפני פיטורים את אחד מחברי הוועד, אורן לרנאו, הודיע אמש הוועד על התפטרותו. במכתב ההתפטרות ששלחו לעובדים חברי הוועד רבקוש שדה, יוסי בן סימון ולרנאו, הוסבר כי עשו זאת בשל הצעדים החד צדדיים של המנכ"ל וגם בגלל חוסר גיבוי מההסתדרות, לתפיסתם. כך, לראשונה מתברר כי יש בקיעים של ממש בין ההסתדרות לוועד בבורסה כשההסתדרות מקבלת במידת מה את נימוקי ההנהלה, כשהעובדים נמצאים לקראת בחירות לוועד חדש.

"בעקבות זאת יותר ממאה עובדים בבורסה החליטו בשעה האחרונה להפסיק את עבודתם ויצאו מהבניין, כצעד לתמיכה בחברי הוועד", הסביר גורם מעורה שמעריך כי העובדים הולכים לכיוון בניין ההסתדרות. מנגד, גורם אחר ציין כי "היה מי שקרא לעובדים לעזוב את הבניין תוך שהציג עצמו כנציג ההסתדרות הגם שאינו כזה, אבל הרוב הגדול של העובדים נשאר ועובד", תוך שהדגיש כי מדובר בכמה עשרות עובדים שיצאו מהבניין והפסיקו את עבודתם, בעיקר עובדים ותיקים מקבלי שכר גבוה, ושהמסחר נמשך כרגיל.

מטעם ההסתדרות נמסר בתגובה להתפתחויות, כולל האשמת חברי הוועד כי אינם זוכים לגיבוי מספק מההסתדרות, כי "מבחינת ההסתדרות המו"מ מול ההנהלה נמשך" תוך שנמסר בנוסף כי "ישנם מספר גורמים סוררים בתוך הוועד שמנסים להתסיס".

"לא נוכל להמשיך ולנהל מו"מ תחת חרב הפגיעה בנו, כנציגי העובדים, ולא נוכל להמשיך ולנהל מו"מ כשאחד מחברינו מוזמן לשימוע לפני פיטורים תוך כדי המו"מ... לא נוכל להמשיך ולמלא תפקידינו כחברי ועד העובדים כשאין לנו הגיבוי הדרוש והמתחייב מההסתדרות המחויבת לעובדי הבורסה, בדיוק כפי שהיא מחויבת לעובדי הנמלים, לעובדי הרכבת ולשאר העובדים במדינה", כתבו חברי הוועד לעובדים.

"האכזבות הלכו והסלימו, הופקרנו על ידי ההסתדרות"

מהלך זה קורה ימים ספורים לאחר שהמנכ"ל התניע מחדש את ההנפקה הראשונית של מניות הבורסה. במכתב כותבים חברי הוועד בבורסה כי "היחסים בין הוועד להנהלה ידעו מאז ומתמיד עליות ומורדות אך הקפדנו תמיד להישאר במסלול של יחסי עבודה ולא לסטות למסלול של עימותים ומתקפות אישיות. עם כניסתו של איתי כמנכ"ל הבורסה קיווינו לפעילות משותפת... אלא שלמרבה הצער האכזבות הלכו והסלימו", כתבו, תוך שהאשימו את בן זאב ב"התנכרות לוועד" מתוך שיקולים מתוכננים מראש, ש"תכליתם למחוק את יחסי העבודה המאורגנים בבורסה".

עוד הוסיפו כי "לצערנו אנו חשים כמי שהופקרו על ידי ההסתדרות. לא נוכל להסכים להמשך התנהלות בה פוגעים בנו באופן אישי, משעים אותנו, מזמינים לשימוע, כשבתמורה להחזרתנו לביטול ההשעיה, מסכימה ההסתדרות לבטל צעדים ארגוניים הנוגעים לזכויות כלל העובדים", כתבו בביקורת חריפה על ההסתדרות.

הם שבו והעלו את המאבק הקודם בין חברי ועד לבין המנכ"ל, במסגרתו נעשו עיצומים חריגים במסחר כשבאחד הימים המסחר החל באיחור משמעותי, בעקבות הפחתת מספר הכוננים בחדר המחשב, דבר שהשפיע על שכרם של חברים בוועד.

עובדי הבורסה נמנים על קבוצות העובדים החזקות והמתוגמלות במשק, עם שכר בעלות חודשית ממוצעת של כ-50 אלף שקל לעובד. לעובדים ולהנהלה שני סכסוכי עבודה שרירים וקיימים, בהם אחד שנדון בבית הדין לעבודה, ושנוגע לדרישות העובדים לתנאים שיבטיחו את מעמדם לאחר הפיכת הבורסה לחברה רגילה למטרות רווח. נזכיר כי העובדים כבר קיבלו 6% ממניות הבורסה בגין שינוי מבנה הבעלות בה.