הותמ"ל אישרה: 2.7 מיליון מ"ר שטחי תעסוקה חדשים בלוד

התוכנית קודמה ע"י עיריית לוד ומשרד השיכון וכוללת גם 6,000 יחידות דיור חדשות ושטחי מלונאות • המטרה: לאזן את מצבה הכלכלי של העיר אל מול הגידול ביחידות הדיור הצפוי בה • ראש העירייה: "לוד הופכת למרכז תעסוקה ראשי בלב ישראל" • יו"ר הותמ"ל: "התוכנית מביאה לביטוי ומעצימה את כלל היתרונות של העיר"

יאיר רביבו, ראש עיריית לוד / צילום: תמר מצפי
יאיר רביבו, ראש עיריית לוד / צילום: תמר מצפי

הוועדה הארצית לקידום מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל) החליטה אתמול (ד') להפקיד להתנגדויות הציבור תוכנית למגורים בצפון העיר לוד. התוכנית מביאה לתכנון מחדש של אזור התעשייה הקיים והפיכתו לרובע עירוני עם שימושים מעורבים של מגורים, תעסוקה, מסחר, מלונאות ומבני ציבור.

התוכנית שקודמה על ידי עיריית לוד והחברה הכלכלית לוד, ומשרד הבינוי והשיכון, היא חלק ממימוש הסכם הגג שניתם בין המדינה לעירייה במאי 2017 וצפוי להכפיל את אוכלוסיית העיר בתוך פחות מעשור. התוכנית, שנערכה באמצעות משרד 'מנעד' אדריכלים, כוללת הקמת 6,000 דירות בבניינים בני 7-15 קומות, וכן בנייה נמוכה יותר המיועדת להרחבת שכונות סח ו-סא בלוד. בנוסף ליחידות הדיור, התוכנית משנה את ייעודי התעשייה בצפון העיר, ומוסיפה שטחי תעסוקה בהיקף נרחב של כ-2.7 מיליון מ"ר, מתוכם 270 אלף מ"ר שטחי מסחר ו-19 אלף מ"ר שטחי מלונאות, כאשר יתרת השטחים מיועדים לתעסוקה.

היקף השטחים מתבסס על תוכנית-אב שקודמה על ידי העירייה תוך בחינת צורכי העיר לאור היקפי הפיתוח הצפויים, כך ששטחי התעסוקה החדשים שאושרו, צפויים לאזן את מצבה הכלכלי של העיר לאור הגידול המשמעותי הצפוי במספר יחידות הדיור בה. מיקומה של העיר במרכז הארץ ובסמוך לצירי תנועה מרכזיים לרבות מסילת הרכבת העוברת בעיר, מהווים יתרון לעיר במשיכה של עסקים חדשים אליה. לדברי ראש עיריית לוד, יאיר רביבו, "במסגרת התוכנית מקודם גם מרכז הקונגרסים הגדול והמתקדם בישראל. לוד הופכת למרכז תחבורה, מגורים, ותעסוקה ראשי בלב ישראל וממנפת את המיקום יוצא הדופן שלה".

על מנת למנף את הרובע העירוני כוללת התוכנית רשת תחבורה עם עדיפות לנתיבי תחבורה ציבורית, תוכנית "מהיר לעיר" העוברת בגבול המזרחי של המתחם, תכנון משלים לתוואי הקו החום של הרכבת הקלה הצפויה לפיתוח במרחב לוד רמלה וראשון-לציון, הארכת הכביש 200 האזורי עד למחלף נתב"ג בכביש 1, הקמת מחלף חדש לעיר על כביש 40, הקמת 2 תחנות רכבת - האחת 'צפון לוד' והשנייה - הרחבת תחנת 'גני אביב' ממערב, וכן הקמת הפרדות מפלסיות מתחת למסילת הרכבת ותכנון של גשרים רבים להולכי רגל לחצייה מרבית של המסילות.

יו"ר הותמ"ל וסגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר, אריאל יוצר, ציין כי "התוכנית בלוד משלימה את מארג התוכניות שקודמו בוועדה ויהפכו את העיר לוד למוקד מגורים ותעסוקה בלב המטרופולין. התוכנית מביאה לביטוי ומעצימה את כלל היתרונות של העיר בהיבט המיקום הקיימים לעיר - על צומת דרכים ארצית, באמצע רשת המסילות ובקרבה לנתב"ג, ובכך תוכל למצות את הביקוש הגובר למגורים והן לשטחי תעסוקה".