צריך לגלות אחריות: יום השבתון בבחירות הוא לא גזירת גורל

פוליטיקאים, שהמשק הישראלי חשוב להם וחושבים לא רק על פופולריות פופוליסטית, צריכים לשאול את עצמם האם יום השבתון בבחירות הכרחי • שבתון בבחירות הוא לא פרקטיקה מקובלת בעולם ואין שום הוכחה שהוא מעלה את שיעורי ההצבעה • מצביעים. לא מבזבזים עוד יום עבודה. פרויקט מיוחד

5 הדקות הכי יקרות בדמוקרטיה / צילום: shutterstock, עיצוב: טלי בוגדנובסקי
5 הדקות הכי יקרות בדמוקרטיה / צילום: shutterstock, עיצוב: טלי בוגדנובסקי

ביום שלישי השלישי של חודש ספטמבר תצעד ישראל לבחירות תקדימיות, ולא רק כי מדובר במערכת בחירות שנייה בתוך חצי שנה. יום שלישי השלישי של חודש ספטמבר יהיה גם השבתון השלישי בשנה האחרונה - בחירות לרשויות המקומיות ולאחריהן בחירות לכנסת בשני מועדים, לכל יש עלויות, כמעט חסרות תקדים.

כתבות נוספות בפרויקט:

הבחירות הן תענוג יקר, אז למה במשרד האוצר לא מוטרדים?

שלושת המיליארד שמפרידים בין גנץ ללפיד. למה אף פולטיקאי לא יודע כמה עולות בחירות

בעולם מוכיחים שאפשר גם בלי ימי שבתון בבחירות

הנפגעים העיקריים מיום הבחירות הם העסקים הקטנים והבינוניים

הרבה מספרים נזרקו לחלל האוויר ביחס לבחירות ספטמבר. כמעט כל נבחר ציבור, מי שרוצה להיות נבחר ציבור, צייצן טוויטר או עיתונאי שלף מספר. המספרים גבוהים, ובכולם מדובר באומדנים. בדרך כלל לא מאוד מדויקים. האמת היא שקשה לתת אומדן מדויק - אם תיבחר בספטמבר ממשלה יציבה, עלות ההסכמים הקואליציוניים שלה עשויה להיות נמוכה יותר מזו של הממשלה שכמעט קמה. הפדיונות ביום הבחירות מקזזים במשהו את אובדן התוצר והדחייה בהעברת התקציב הקרוב כמעט ובלתי ניתנת לכימות. כך או כך, הבחירות הקרובות הן עובדה מוגמרת. יום השבתון המוצמד אליהן לעומת זאת הוא לא גזירת גורל.

פוליטיקאים שהמשק הישראלי חשוב להם ולא רק פופולריות פופוליסטית, פוליטיקאים שלא עסוקים כל היום בזריקת סיסמאות או מספרים לאוויר, פוליטיקאים שלא רק מדקלמים מסרים על חשיבותם של עסקים קטנים ובינוניים. פוליטיקאים כאלה צריכים לשאול את עצמם האם יום השבתון בבחירות הכרחי, במיוחד בנסיבות שנוצרו. הדברים נכונים בעיקר לאור העובדה שיום שבתון בבחירות הוא לא פרקטיקה מקובלת בעולם ולאור העובדה כי אין שום הוכחה שהוא מעלה את שיעורי ההצבעה.

בנסיבות החוקתיות הקיימות, לאחר פיזור הכנסת, שינוי חקיקה בהקשר הזה הוא כמעט ובלתי אפשרי. הוא דורש קונצנזוס רחב של קואליציה ואופוזיציה, אישור של היועץ המשפטי לממשלה ועמוד שדרה ציבורי שיכול להכיל את אפקט חוסר הפופולריות. ולמרות הכול, הוא אפשרי. היו הצעות חוק בנושא בעבר, יש מודלים מקובלים בעולם. אפשר, למשל, להפוך את יום השבתון לחצי יום שבתון או לבחון מנגנון של הענקת יום החופשה רק למי שמימש את זכות ההצבעה. אולי אפילו ניתן יהיה להרוויח מכך עלייה בשיעורי ההצבעה. אפשר לתת באופן הזה עוד קצת חמצן למשק הישראלי שמצוי ממילא בתקופה לא קלה.

אפשר לומר מהיום - מצביעים. לא מבזבזים עוד יום עבודה. אין שום סיבה.