הגיע הזמן לרכבת מהירה מהגליל ועד אילת

מהירות - זהו המפתח לפתרון תחבורתי יעיל שיחבר את הפריפריה למרכז

פקקים באיילון / צילום: איל יצהר
פקקים באיילון / צילום: איל יצהר

דו"ח מבקר המדינה שהתפרסם לאחרונה, מצא כשלים רבים בהתנהלות התחבורה הציבורית בישראל. הממצאים לצערנו אינם מפתיעים, אך מחדדים את הפערים המונצחים בין מרכז לפריפריה, בין היתר גם בשל התחבורה הציבורית המיושנת שאינה עומדת בקנה אחד עם הקדמה שלנו בתחומי חדשנות טכנולוגית ומותירה את התושבים מאחור. על פי פרסומים, הנזק הנגרם מהפקקים בארץ נאמד בכ-99 מיליארד שקל, סכום בלתי נתפס.

מדינת ישראל מקדמת הקמת רכבת איטית לאזור הגליל ומסתפקת בתשתית רכבת מיושנת בדרום וכבישים באזור הערבה. תקציב של מיליארדים מוסב לפתרון מיושן שלא יעניק ערך מוסף לתושבי יישובי הגליל וגם לא ליישובי הנגב. נראה כי במשרד התחבורה הזמן עצר מלכת ומקדשים שיטות ישנות שאולי היו נכונות למדינתנו בשנות ה-70.

הפתרון הנכון לתחבורה ציבורית בשנת 2019 הוא סלילת רכבת מהירה שתפעל מקריית שמונה ועד לאילת, רכבת שמהירותה מגיעה ל-250 קמ"ש. כלי תחבורתי זה יאפשר להגיע מהצפון הרחוק בתוך 40 דק למרכז תל-אביב, לפיזור אוכלוסין ולשוויון הזדמנויות בכל תחומי חיינו. תארו לעצמכם שבנכם או בתכם המעוניינים ללמוד באוניברסיטת תל-אביב בחוג למוזיקה לא יצטרכו לשכור דירה במרכז ובכל ערב יהיו בבית. דמיינו רופא מומחה שיבצע ניתוחים במרכז רפואי בצפון יילמד ויכשיר חבריו בפריפריה מהי רפואה מתקדמת. תושבי המרכז יעברו להתגורר בגליל ובנגב ייפנו את משאביהם הכלכליים להשקעות במשק ולשיפור איכות חייהם ולא יצטרכו להוציא הון עתק על דירה.

פתרון של רכבת מסוג זה הכרחי ואף נכון יהיה להגדירו כ"תוכנית חירום לאומית". מתבקשת חקיקה מהירה המסדירה את הפיצוי לבעלי הקרקע וקובעת לו"ז מהיר ביותר למימוש התוכנית. מדינת ישראל מסבסדת את מערך האוטובוסים באשכולות בכ-5 מיליארד שקל בשנה. אוטובוסים שנוסעים לא פעם ריקים באזורים רבים בישראל וכספו של משלם המיסים יורד לטמיון.

אצלנו משבחים את ההחלטה להאריך את היום בעוד שעה בקיץ ומתהדרים בייצור ובתרומה של מהלך זה למשק, בעוד שאנו מבזבזים לפחות שלוש שעות בממוצע בפקקים בכל יום. יתרה מכך, מי אלו שעומדים בפקקים? כן, אלו בעיקר אותם התושבים היצרנים.

מחירי הקרקעות והדירות במרכז הארץ מאמירים וכל פעולת מנע של משרד האוצר לא מצליחה למגר את התופעה. אך אם נאפשר לאנשים להתגורר בפריפריה ולעבוד במרכז, צעירים רבים ישמחו לגור באזורי הצפון והדרום. כל תושב בישראל זכאי להחליט מבחירה חופשית, היכן להתגורר, היכן לעבוד והיכן להתחנך, מבלי לבזבז שעות על גבי שעות בנסיעות בכלי התחבורה הקיימים.

הנגישות המהירה והנוחה תבטל חסמים ומגבלות קיימים כיום והם לא יהיו עוד רלוונטיים במערכת קבלת ההחלטות. בעתיד תתרום הרכבת המהירה גם לשגשוג ולשלום אזורי עם מדינות האזור.

פרויקט מסוג זה יוכל לפעול במסלול BOT ובמקביל המדינה תפעיל את מנגנון הסובסידיה בו היא משתמשת, כך נשיג מהמדינה מענקי איזון לשנים הראשונות ככל שהתוכנית לא כלכלית בשנותיה הראשונות מבחינת היזם.  

הכותבים הם אנשי עסקים מטבריה, מקימי עמותת "רכבת מהירה לישראל - מהגליל ועד אילת"