בעקבות הפגנות הענק: הונג קונג משעה את חוקי ההסגרה לסין

הסערה הציבורית עזרה: מנהיגת הונג קונג קארי לאם הודיעה על השעיית הצעת חוק ההסגרה, במסגרתה יוכלו רשויות החוק לשלוח לסין היבשתית כל אדם שמגיע להונג קונג, כדי שהוא יישפט בסין על עבירות מסוימות

קארי לאם / צילום: REUTERS/Athit Perawongmetha
קארי לאם / צילום: REUTERS/Athit Perawongmetha

מנהיגת הונג-קונג הפרו-סינית, קארי לאם, הודיעה היום (שבת) על השעיית הצעת החוק השנויה במחלוקת, שגרמה למאות אלפי אנשים לצאת לרחובות הונג קונג ולסערה תקשורתית וציבורית. 

התיקונים שעמדו במרכז המחלוקת אלו היו אמורים להתבצע בשבועות הבאים בחוק ההסגרה. הצעת החוק תאפשר לרשויות לשלוח לסין היבשתית כל אדם שמגיע להונג קונג, כדי שהוא יישפט בסין על עבירות מסוימות.

ביום רביעי האחרון השהה הפרלמנט בהונג-קונג את הדיונים על החוקים שיאפשרו להסגיר את תושבי האזור המיוחד אל סין, לאחר שעשרות אלפי מפגינים צרו על המקום.  "לא נעזוב עד שהחוק ייגנז", קראו המפגינים שהתעמתו עם כוחות המשטרה. "קארי לאם המעיטה בהערכה שלה, לא ניתן לה להתחמק ממעשיה".

במסיבת עיתונאים שערכה היום, הצהירה לאם כי היא מודיעה על החלטת הממשלה להשעות את הצעת החוק, ובנוסף "להפעיל מחדש את התקשורת שלנו עם כל המגזרים בחברה, לעשות יותר עבודות הסברה ולהקשיב להשקפות מבט שונות של הציבור".

ממשלת הונג קונג הציעה בפברואר תיקונים להסכמי ההסגרה שלה, וטענה שהצעת החוק שלה גובשה בעקבות פרשה שבה רצח אדם את חברתו בטייוואן ונמלט חזרה להונג קונג. מכיוון שלהונג קונג אין הסכם הסגרה עם טייוואן - אי עצמאי שנמצא בקרבת סין, הטוענת לריבונות עליו - לא יכלה אף אחת מהרשויות להעמיד את האיש למשפט בגין רצח. החוק החדש יאפשר לסין לארגן את הסגרתם של חשודים מישויות ריבוניות שעמן אין לה הסכמים. להונג קונג, ששימרה את מערכת המשפט המקובל מהתקופה שבה הייתה מושבה בריטית, יש הסכמי הסגרה עם יותר מתריסר מדינות, כולל ארה"ב, בריטניה וסינגפור.

כשהונג קונג הוחזרה לסין ב-1997, הבטיחה בייג'ינג לשמור על חירויות האדם ועל מערכת החוק של העיר עד 2047 לפחות, במסגרת רעיון "מדינה אחת, שתי שיטות". לאחר שפעולות המחאה הפרו-דמוקרטיות ב-2014, שנמשכו 79 ימים וזכו לכינוי "תנועת המטריה", לא הצליחו לחלץ ויתורים מהממשלה, יש איתותים שהרשויות נוהגות בחוסר סובלנות גובר כלפי מתנגדים. הרשויות כלאו פעילים בגין מעורבותם במחאות, הוציאו אל מחוץ לחוק מפלגה פוליטית שתומכת בעצמאות הונג קונג, וגירשו בפועל עיתונאי זר בגין ריאיון שערך עם מייסד אותה המפלגה.