המשבר בקרנות הפנסיה הוותיקות: ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה כללי במגזר הציבורי

על רקע הפגיעה בקצבאות הגמלאים המבוטחים בקרנות הפנסיה הוותיקות, ההסתדרות אישרה הכרזת סכסוך עבודה בכל המגזר הציבורי • יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד: "אסור לפגוע בגמלאים. אנו נערכים לשביתה" • הסתדרות המורים הצטרפה להסתדרות והכריזה אף היא על סכסוך עבודה

ארנון בר–דוד, יו"ר ההסתדרות / צילום: תמר מצפי
ארנון בר–דוד, יו"ר ההסתדרות / צילום: תמר מצפי

על רקע הפגיעה בקצבאות הגמלאים המבוטחים בקרנות הפנסיה הוותיקות, הוועדה לתיאום וביצוע של ההסתדרות אישרה הכרזת סכסוך עבודה בכל המגזר הציבורי. 

"לא נלך שולל אחר הבטחות-שווא", אמר הבוקר (א') יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, על רקע ההכרזה על סכסוך העבודה. בר-דוד הדגיש: "אני עדיין ממתין למסמך הרשמי מהממונה על שוק ההון, הדוחה את המועד הקובע לקיצוץ קצבאות הפנסיה מ-1/7/19. ככל שלא יתקבל מסמך כזה בהקדם, נפעיל את סכסוך העבודה המוכרז".

בישיבת הוועדה לתיאום וביצוע שאישרה את סכסוך העבודה, אמר יו"ר ההסתדרות: "לא צריך לפגוע בגמלאים, אסור לפגוע בגמלאים, ומיותר לפגוע בגמלאים. זוהי חובתה של ההסתדרות לטפל בנושא הזה ולמנוע את הפגיעה בפנסיות".

ברקע להכרזה על הסכסוך, החלטת האוצר לפגוע באופן חמור בגמלתם של מאות אלפי עמיתי קרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר, החל מ-1 ביולי. משמעות הפגיעה - בשיעור 1.259% - היא הפחתת סכומים לא מבוטלים מציבור הגמלאים שתלוי באופן משמעותי בקצבה לקיום בסיסי ומכבד.

נזכיר כי כבר לפני כחודשיים התריע בר-דוד מפני ההשלכות החמורות והפגיעה בציבור הגמלאים, ובמכתב ששלח לשר האוצר משה כחלון, הוא קרא לו לפעול בדחיפות ולמנוע את קיצוץ הקצבאות.

הסכסוך מקיף מקומות עבודה במגזר הציבורי ושירותים נוספים כמפורט במסמך ההכרזה. בין היתר הוא יחול על משרדי הממשלה ויחידות ההסמך, המרכז לשלטון מקומי, בתי החולים הממשלתיים ועוד. הרשימה המלאה והמפורטת של כלל מקומות העבודה שבסכסוך תפורסם בהמשך.

בר-דוד אמר במהלך הישיבה: "רצינו להימנע מההכרזה על הסכסוך, אבל כנראה שבמדינת ישראל הדברים לא הולכים חלק כפי שהם משתקפים בתקשורת. בשבוע שעבר היה נראה שפתרנו את המשבר, וחברי ועדת הכספים וגם השרים, בהתייעצויות עם ראש הממשלה - נתנו הוראה לדחות את התקנה. אולם אחרי הפרסומים הודיע לי הממונה על שוק ההון והביטוח שהוא נכנס לשורה של התייעצויות משפטיות עם מנהל הקרנות, ורק לאחר מכן יחליט על צעדיו".

"האיום עדיין לא הוסר, ולא קיבלנו אישור על דחייה של חצי שנה בקיצוץ, שזה הדבר הכי ברור והגיוני לעשות כעת. לא נותרה בידינו ברירה אלא להכריז על סכסוך עבודה", אמר בר-דוד, והוסיף: "אני מקווה שלא נצטרך להפעיל את הסכסוך, אך ניערך לשביתה על כל המשתמע מכך. זו תהיה שביתה מידתית - לא נשבית את הרכבת ולא את נמל התעופה, אך היא כן תכלול מספיק מקומות עבודה כדי שמי שצריך לתת התחייבות כספית ייתן אותה ולא רק התחייבות בעל פה. אי-אפשר ואסור לעמוד מנגד. זוהי חובתנו כהסתדרות לטפל בנושא הזה".

הסתדרות המורים הצטרפה להסתדרות והכריזה אף היא על סכסוך בנושא. מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן-דוד, מסרה: "שוב אותם ניסיונות חוזרים ונשנים של המדינה והאוצר לשוב לאותן אלטרנטיבות מאכזבות ורעות של פגיעה בגמלאי הקרנות הוותיקות ובנשים. את הבחירה בין רע לרע לא נסכים לקבל. לא נסכים לפגיעה בגמלאים בקרנות הפנסיה הוותיקות. לא ייתכן שציבור הגמלאים, שגם כך הקצבה שלו אינה גבוהה, ישלם את מחיר הגרעון. יש מספיק חלופות ראויות. אנו ננהל מאבק נחוש למציאת פתרון ראוי".