זה בטבע שלה: מניית טבע שוב צונחת למחיר שפל

טבע צונחת בכ-5% בבורסה בת"א • בשני ימי המסחר האחרונים של השבוע שעבר איבדה המניה בניו יורק 5.4% וירדה למחיר שבו לא נסחרה מאז שנת 2000

בניין טבע בכפר-סבא / צילום: סיון פרג'
בניין טבע בכפר-סבא / צילום: סיון פרג'

מניית טבע   ממשיכה במגמה השלילית שלה, ומאבדת כעת כ-5% בבורסה בתל-אביב. בשני ימי המסחר האחרונים של השבוע שעבר איבדה טבע בבורסת ניו יורק 5.4% מערכה, למחיר שפל שבו לא נסחרה מאז שנת 2000 (מתואם לדיבידנדים שחולקו לאורך השנים). במחיר הנוכחי של המניה, 8.24 דולרים, שווי השוק של טבע עומד על 9 מיליארד דולר.

נכון להיום, שווי השוק של טבע גבוה רק במעט משווייה של המתחרה מיילן , שעליה טבע ניסתה להשתלט לפני ארבע שנים: מיילן נסחרת כיום בשווי של 8.77 מיליארד דולר, לאחר שגם היא איבדה עשרות אחוזים מערכה בתקופה שחלפה מאז. טבע ביקשה אז לרכוש את מיילן במחיר ששיקף למיילן שווי של כ-40 מיליארד דולר מתוך מטרה לבנות חברה משולבת שתגיע לשווי של 100 מיליארד דולר. כשהניסיון נתקל בקשיים, טבע פנתה לרכישת אקטביס, הזרוע הגנרית של אלרגן, תמורת קרוב ל-40 מיליארד דולר. באותה תקופה מניית טבע נסחרה בשיא של כ-70 דולר למניה, אך החובות העצומים שלקחה לצורך מימון הרכישה (שהתבררה כרכישה במחיר מנופח) הובילו לצורך לבצע רה-ארגון משמעותי והשפיעו גם על מחיר המניה.

בשבועות האחרונים, המניה נופלת על רקע חששות בנוגע לנזקים שאליהם טבע חשופה בשני הליכים משפטיים - אחד קשור לתיאום מחירים בגנריקה בארה"ב והשני לשיווק משככי כאבים אופיואידיים, שהובילו להתמכרויות. בהליך ראשון בתחום האופיואידיים, טבע הגיעה לפני כמה שבועות לפשרה עם מדינת אוקלהומה, שכוללת תשלום של 85 מיליון דולר ליישוב התביעה, אך בשבוע שעבר עלו ספקות בנוגע ליישום הפשרה, ובתגובה המניה שוב נפלה, אם כי רוב האנליסטים שמסקרים את טבע מעריכים שהפשרה תישאר בתוקף.