ארה"ב | דעה

בייג'ינג לא לבד, מוסקבה עומדת לצידה

הלחץ הכלכלי שמפעיל הנשיא טראמפ על סין חיזק את הברית בין שתי המדינות הסמכותניות

נשיא סין שי ונשיא רוסיה פוטין./ צילום: רויטרס
נשיא סין שי ונשיא רוסיה פוטין./ צילום: רויטרס

במסגרת מלחמת הסחר המתחוללת בין סין לארצות-הברית, הודיעה האחרונה ב-15 במאי כי הכניסה את ענקית התקשורת הסינית וואווי ו-68 סניפיה לרשימה שחורה, שבמסגרתה נאסר על חברות טכנולוגיה אמריקאיות למכור לה רכיבים ושירותי תוכנה שונים. בעקבות כך, חברות טכנולוגיה אמריקאיות גדולות, ובראשן גוגל, הודיעו כי הן מקפיאות חלקית את הסחר שלהן עם וואווי. סין הודיעה בתגובה, כי היא בוחנת פרסום רשימה שחורה משלה שתגביל באופן משמעותי את פעילותן של חברות אמריקאיות בשטחה.

צעדים אלו נתפסים כהסלמה נוספת במאבק על השליטה בשוק הטכנולוגיה העולמי. ההתמקדות האמריקאית בוואווי נובעת מתפיסתה כאמצעי לאיסוף מידע בידי השלטון הסיני, כמו גם מהחשש כי סין מתקדמת במהירות לכדי שליטה עולמית בפיתוח ופריסת טכנולוגיות G5. אי לכך, חותר ממשל טראמפ לעכב את קצב פריסת רשתות G5 על ידי סין ברחבי העולם, מתוך הכרה כי שליטה בתשתיות תקשורת מסוג זה מהווה אבן-יסוד בכלכלת העתיד, עקב יישומיה המתקדמים עבור תעשיית מערכות הנשק, הבריאות והטכנולוגיה.

ניכר כי בתקופה האחרונה חוברת רוסיה לסין במלחמתה הכלכלית כנגד ארצות-הברית. לאור המכסים הכבדים שהוטלו על ייבוא סיני והסנקציות שננקטו נגד רוסיה עקב מעורבותה בדרום אוקראינה וסיפוח האי קרים, חותרות שתי המדינות להידוק שיתוף הפעולה ביניהן.

על רקע הקפאת הסחר האמריקאי עם וואווי, חתמה הענקית הסינית בסוף השבוע שעבר על עסקה עם חברת התקשורת הרוסית MTS לפריסת רשתות G5 בשנה הקרובה ברוסיה. ההסכם נחתם בשולי ועידת פסגה בין נשיא סין, שי ג'ינפינג, לנשיא הרוסי ולדימיר פוטין. בוועידה הצהיר שי, כי שתי המדינות "יחזקו את תמיכתן ההדדית בסוגיות מפתח" ואילו פוטין, מצדו, הצהיר כי ההסכמה אליה הגיעו שתי המדינות בנושאים גלובליים הינה "חסרת תקדים".

במקביל, נוקטות סין ורוסיה גם בלוחמה תודעתית כלפי ארצות-הברית: לאחרונה פרסמה סין אזהרות מסע לאזרחיה בארצות-הברית, שבהן נטען כי רשויות אכיפת החוק האמריקאיות נוהגות להטריד אזרחים סינים באמצעות תשאולים בזמן שהותם במדינה. ירידה בתנועת התיירות מסין וברישום סטודנטים סינים לאוניברסיטאות אמריקאיות משמעה נזק של מיליארדי דולרים לכלכלת ארצות-הברית.

רוסיה, מצדה, פתחה בקמפיין דיסאינפורמציה על הסכנות הבריאותיות הנשקפות, כביכול, משימוש בטלפונים חכמים בטכנולוגיית G5 אמריקאית, במטרה לערער את אמון הצרכנים, כמו גם בכדי להביא להתאגדות דמוקרטיות נגד ההשלכות המסוכנות לכאורה הכרוכות בטכנולוגיה זו.

לשם כך, תחנת הטלוויזיה הרוסית RT אמריקה, שמהווה את ערוץ התעמולה המרכזי של הקרמלין, שידרה בחצי השנה האחרונה בלבד שבע תוכניות בנושא סכנות בריאותיות חמורות שעשויות להיגרם משימוש במכשירי G5, כגון גידולים במוח, בעיות פוריות, אלצהיימר ואוטיזם.

קשה להעריך את מידת ההשפעה של קמפיין זה, אולם בארה"ב כבר ניכרת אי-נחת מתשתיות ה-G5. למשל, ראש עירייה במדינת אורגון חסם התקנת רשתות G5 ובקליפורניה פרצה מחאת הורים, שבמרכזה הטענה כי אנטנת G5 במדינה הובילה לעלייה בתחלואת סרטן בקרב ילדים.

אמנם, השותפות הרוסית-סינית אינה חדשה, ומסוף המאה הקודמת הן משלבות זרועות במטרה להתמודד עם הלחץ האמריקאי, כמו גם להפעיל לחץ נגדי על ארה"ב. שותפות זו אך טבעית נוכח המאפיינים האוטוריטריים הדומים שנושאים שני המשטרים, זאת, חרף אי-ההסכמה ביניהן על נושאים מסוימים, דוגמת אי הכרתה הרשמית של סין בסיפוח חצי האי קרים או היעדר התמיכה הרוסית בהתפשטות הסינית בים סין הדרומי.

המרוץ הטכנולוגי מהווה סימפטום למטרת העל של שתי המדינות - השפעה גלובלית. בעוד שסין עושה זאת באמצעות אמצעים כלכליים - בעיקר באסיה ובאפריקה, מתמקדת רוסיה בעיקר בהשפעה תודעתית, שבאה לידי ביטוי בניסיון לערער את יציבותם של משטרים דמוקרטיים.

השילוב בין העוצמה הכלכלית הסינית לבין התמחותה של רוסיה בלוחמה תודעתית, יכולות לחבור יחדיו לכדי איום היברידי משמעותי לא רק עבור ארצות-הברית, אלא לדמוקרטיות ככלל. 

הכותבים הם חוקרים במכון למחקרי ביטחון לאומי INSS