אלה הכללים של עיריית תל-אביב להסדרת התחבורה השיתופית בעיר

ההסדרה תיכנס לתוקף ב-1 באוגוסט, ואז תידרשנה החברות לקבל היתר הפעלה זמני למשך חצי שנה • במכרז ההסדרה - הגבלה של מספר הכלים ל-2,500 לכל מפעיל • אסור יהיה לחסום עם הכלים מדרכות או כניסה לחניה, וייאסר גם להפעיל אזעקה בשעות הלילה, בין 23:00 ל-7:00

קורקינט lime / צילום: מיכל רז חיימוביץ'
קורקינט lime / צילום: מיכל רז חיימוביץ'

לאחר חודשים של גיבוש, עיריית תל-אביב מפרסמת היום (א') את כללי ההסדרה לחברות להשכרת קורקינטים ואופניים. ההסדרה תיכנס לתוקף ב-1 באוגוסט, ואז תידרשנה החברות לקבל היתר הפעלה זמני למשך חצי שנה.

במכרז ההסדרה הגבלה של מספר הכלים ל-2,500 לכל מפעיל. משמעות הדבר היא שכמה חברות יצטרכו לצמצם את מספר הכלים שהן מציעות. החברות יידרשו להעביר מידע לעירייה, שישמש למחקר וניתוח של השימוש בכלים ולהמשך ההסדרה.

העירייה תסמן אזורי חניה לקורקינטים ואופניים, בהתחלה ברובע 3 (מרכז העיר) ובהמשך בשאר העיר. על אזורי החניה להיות מסומנים גם באפליקציה של החברות והשארת כלי רכב שכור מחוץ להן עשויה להביא להחרמתו. אסור יהיה לחסום עם הכלים מדרכות או כניסה לחניה. ייאסר גם להפעיל אזעקה בשעות הלילה, בין 23:00 ל-7:00.

עוד יידרשו החברות להפעיל את השירות בכל רכבי העיר, עם שיעור קבוע מראש של כלים שיופעלו באזורים שהעירייה תגדיר, כמו יפו ואזור עבודות הרכבת הקלה.

החברות יצטרכו גם לשמור על בטיחות הרוכבים ולהציג בפני העירייה תוכנית לשם כך. בתוכנית יעודדו הרוכבים לשמור על חוקי התנועה ולחבוש קסדה, להימנע מנסיעה על המדרכות ומשימוש בידי קטינים.

דרישות נוספות הן הפעלת מוקד שירות.

מיטל להבי, סגנית ראש העיר ומחזיקת תיק התחבורה בעיריית תל-אביב-יפו, מסרה: "השתלבות הכלים השיתופיים בעיר מבורכת - זו תחבורה אלטרנטיבית וירוקה שחוסכת גודש וזיהום אוויר ומביאה לצמצום התלות ברכב. הכלים השיתופיים מאפשרים התניידות שוויונית יותר, מצמצמים פערי מרחק ומסייעים להורדת יוקר המחיה. לצד היתרונות נוצרו גם אתגרים בעיקר בתחום השמירה על הסדר הציבורי ואנו נדרשים לתת מענה שיאזן בין שלל הצרכים ובראשם של הולכי הרגל במדרכות. הנתון שאספנו לפיו מתקיימות מעל מיליון נסיעות בחודש מוכיח שקיים ביקוש ולכן, עיריית תל-אביב-יפו, שוב נדרשת לייצר רגולציה והסדרה מקומית לאתגר שמעמידה בפנינו המהפכה בתחבורה - במיוחד בתקופה זו שבה הממשלה בלתי מתפקדת, אבל המציאות ממשיכה לנוע קדימה".

מחברת bird נמסר: "הרגולציה שגיבשה עיריית תל-אביב היא מאוזנת בסך הכל ומאפשרת ברובה את המשך המהפכה התחבורתית שהחלה חברת bird בחודש אוגוסט האחרון. כחברה שחרטה על דגלה את הפחתת הגודש בכבישים וזיהום האוויר, אנחנו מבססים את ההיצע אך ורק על פי הביקוש, כך שהטלת מכסות תגרום להורדת הביטחון בשרות לטווח הארוך. יש לציין כי כבר עכשיו הביקוש גובר על ההיצע. מניסיוננו הרב בעולם, אנו בטוחים שהדבר יבוא לידי ביטוי בתקופת הפיילוט עד לקביעת ההסדרה הקבועה. חברת bird הייתה הראשונה לפעול בישראל וככזו מחויבת להמשיך להוביל את המהפכה תוך הידברות פורה, חיובית ומבןססת נתונים עם עיריית תל-אביב כפי שנעשה מיום כניסתה של החברה לישראל".