אושר: "ידיעות אחרונות" ירכוש מהפועלים מניות פישמן בקבוצת התקשורת בכ-215 מיליון שקל

בנק הפועלים צפוי להיוותר לאחר השלמת העסקה עם "תספורת" של כ-700 מיליון שקל בגין האשראי שניתן לאליעזר פישמן לרכישת מניות אלה, ולעומת חוב של 1.2 מיליארד שקל • הבנק כבר ביצע מחיקות אדירות בגין הלוואה זו, והוא צפוי לרשום ריקוברי במועד השלמת העסקה

מו"ל "ידיעות אחרונות", ארנון (נוני) מוזס / צילום: רוני שיצר
מו"ל "ידיעות אחרונות", ארנון (נוני) מוזס / צילום: רוני שיצר

נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופט איתן אורנשטיין, מאשר את העסקה למכירת מניות קבוצת "ידיעות אחרונות" שהיו שייכות לאליעזר פישמן, על-ידי בנק הפועלים ולידי "ידיעות אחרונות". בית המשפט אישר היום (ב') את בקשת הכונסים למניות פישמן שבידי בנק הפועלים, עורכי הדין פיני רובין וירון אלכאווי ממשרד גורניצקי ושות', לקיום העסקה ולמכירת המניות נקיות משיעבוד, שכבר אושרה על-ידי רשות התחרות.

המניות שקבוצת "ידיעות אחרונות" שבשליטת ארנון (נוני) מוזס תרכוש עתה מכונסי הנכסים של המניות מטעם בנק הפועלים נרכשו לפני כשני עשורים על-ידי פישמן, שבסופה של סדרת רכישות של מניות בקבוצת "ידיעות אחרונות" מידי משפחת מוזס, הגיע להחזקה של כ-34% מהקבוצה במונחי זכויות לקבלת דיבידנד. האשראי ניתן לפישמן על-ידי בנק הפועלים  כבר ב-1999.

העסקאות ההיסטוריות של פישמן ב"ידיעות אחרונות" נעשו לפי שווי גבוה מאוד של 700-800 מיליון דולר ומומנו על-ידי בנק הפועלים, שהעמיד לפישמן הלוואה בהיקף כולל של כ-1.2 מיליארד שקל. ב-2016 בנק הפועלים מימש את השיעבוד שהיה לו על המניות, ומונו הכונסים. מאז היו ניסיונות למצוא קונה, על-ידי הכונסים, גם כן ללא הצלחה.

עתה מוכר הבנק את המניות בכ-215 מיליון שקל (בניכוי דיבידנד שחולק בחודשים האחרונים בהיקף לא מהותי), שמשקפות ל"ידיעות אחרונות" שווי של כ-620 מיליון שקל במונחי זכויות לקבל דיבידנדים - ושמשקף צניחה אדירה בשווי קבוצת התקשורת. כך, התמורה בעסקה מעלה כי בנק הפועלים, שכבר מימש רכוש של פישמן שמוערך בכ-300 מיליון שקל, ירשום עתה הכנסה נוספת של כ-200 מיליון שקל. כלומר, מתוך חוב של 1.2 מיליארד שקל יוחזרו כ-500 מיליון שקל, כך שהבנק יישאר עם "תספורת" של כ-700 מיליון שקל.

עם זאת, לאורך השנים בנק הפועלים כבר מחק את החוב, רובו ככולו ככל הנראה, כך שהוא לא צפוי למחוק מחדש, ואף בהשלמת העסקה צפוי לבנק ריקברי בהיקף לא זניח, שדווקא יתרום לתוצאות הבנק.

כמו כן, לא מן הנמנע כי במקביל מקודמת על-ידי "ידיעות אחרונות" ומוזס עסקה לרכישת המניות המשועבדות לבנק דיסקונט, שמהוות כ-8% ממניות "ידיעות אחרונות", ושהיו בעבר בבעלות דב יודובסקי.

הרכישה על-ידי "ידיעות אחרונות" תמומן בחלקה באמצעות כ-100-120 מיליון שקל הלוואה ל"ידיעות אחרונות" שהועמדה על-ידי קבוצת מנורה מבטחים. נזכיר כי לפני שנתיים נמכר בית "ידיעות אחרונות" תמורת כ-400 מיליון שקל.

עתה יש ל"ידיעות אחרונות" ולבנק הפועלים והכונסים מטעמו תקופה של כ-60 יום להשלמת העסקה.

*** גילוי מלא: העסקה המקורית לרכישת המניות ב"ידיעות אחרונות" בשנת 1997 נערכה על-ידי חברה בבעלות משותפת של משפחת פישמן ומשפחת בר און. כיום מדובר בהחזקה עקיפה ומשורשרת ללא זיקה אפקטיבית למניות "ידיעות אחרונות". איש העסקים אליעזר פישמן הוא בעל השליטה הקודם בחברת "מוניטין", המחזיקה (100%) בעיתון "גלובס". פישמן ואלונה בר און, מבעלי השליטה הנוכחיים בחברה, מצויים בסכסוך משפטי עסקי ואישי מתמשך.