איראן: תוך 10 ימים נחרוג מהמגבלות הבינ"ל על מלאי האורניום

מהלך זה עלול להחריף עוד יותר את המתח הרב ביחסי איראן עם וושינגטון • עם זאת, איראן הוסיפה כי למדינות אירופה עדיין יש זמן להציל את הסכם הגרעין

חסן רוחאני, נשיא איראן / צילום: דניש סידיקי, רויטרס
חסן רוחאני, נשיא איראן / צילום: דניש סידיקי, רויטרס

איראן הודיעה היום (ב') כי תוך 10 ימים תחרוג מהמגבלות הבינלאומיות שהוטלו על מלאי האורניום בדרגת העשרה נמוכה שברשותה להחזיק. מהלך זה עלול להחריף עוד יותר את המתח הרב ביחסי איראן עם וושינגטון. עם זאת, איראן הוסיפה  כי למדינות אירופה עדיין יש זמן להציל את הסכם הגרעין החשוב - כך לפי דיווח ברויטרס. 

המתח בין ארה"ב ואיראן גובר בעקבות האשמותיו של ממשל טראמפ שטהראן תקפה ביום חמישי שעבר שתי מכליות נפט במפרץ עומאן, המשמש כנתיב חיוני למשלוחי נפט. איראן מכחישה את מעורבותה בתקיפה.

"הכפלנו פי ארבעה את קצב ההעשרה, ולאחרונה הגדלנו אותו עוד יותר, כך שתוך עשרה ימים יעלה מלאי האורניום המועשר על מגבלת 300 הק"ג", אמר בהרוז קמלוואנדי, דובר סוכנות האנרגיה האטומית של איראן, בראיון טלוויזיוני. "עדיין יש זמן... אם יפעלו מדינות אירופה".

"המלאים של איראן גדלים בקצב מהיר יותר באופן יומיומי, ואם זה חשוב למדינות אירופה לשמור על ההסכם, הן צריכות לעשות כמיטב יכולתן.... ברגע שהן ימלאו את התחייבויותיהן, הדברים ישובו באופן טבעי למצב המקורי".

במאי אמרה טהראן כי תצמצם את מידת ציותה לתנאי הסכם הגרעין שעליו חתמה ב-2015 עם המעצמות, וזאת לאות מחאה על החלטת ארה"ב לסגת באופן חד-צדדי מההסכם ולחדש את הסנקציות נגד איראן אשתקד.

ההסכם דרש מאיראן לצמצם את יכולת העשרת האורניום שלה כדי למנוע ממנה כל אמצעי שהוא לפתח פצצה גרעינית. בתמורה בוטלו כמעט כל הסנקציות הבינלאומיות על איראן.

שורת בדיקות פולשניות יותר שערך האו"ם במסגרת ההסכם העלתה כי איראן עומדת בהתחייבויותיה.

ההסכם מגביל את מלאי האורניום האיראני בדרגת העשרה נמוכה ל-300 ק"ג של אורניום הקספלואוריד שהועשר ל-3.67%, או המקבילה לו, וזאת לתקופה של 15 שנים.

קמלוואנדי הוסיף: "עדיין יש זמן כדי שהאירופים.... אבל האירופים אמרו באופן לא ישיר כי אין ביכולתם לפעול. הם לא צריכים לחשוב שלאחר 60 יום (הדדליין שקבעה איראן במאי) תהיה להם הזדמנות נוספת בדמות 60 יום נוספים".

המדינות המערב אירופיות שחתמו על ההסכם - צרפת, בריטניה וגרמניה - הגנו על הסכם הגרעין, בטענה כי הוא הדרך הטובה ביותר להגביל את העשרת האורניום של איראן.

איראן מתחה ביקורת באופן חוזר ונשנה על הדחיות בכינונו של מנגנון אירופי שיגן על הסחר עם איראן מפני הסנקציות האמריקאיות במטרה להציל את הסכם הגרעין.

ארה"ב והסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית מאמינים כי לאיראן הייתה תוכנית נשק גרעיני שאותה היא נטשה. טהראן מכחישה כי הייתה לה אי-פעם תוכנית כזו. שר החוץ של ארה"ב, מייק פומפיאו, אמר אתמול (א') כי ארה"ב אינה רוצה לצאת למלחמה נגד איראן, אך תנקוט כל פעולה הכרחית, כולל דיפלומטיה, כדי להבטיח מעבר בטוח בנתיבי שיט חיוניים במזרח התיכון.

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, גוף הפיקוח של האו"ם, סירבה להגיב. מנהל הסוכנות, יוקיה אמאנו, אמר בשבוע שעבר כי הוא מודאג מהמתח הגובר סביב תוכנית הגרעין של איראן, וכי הוא מקווה שניתן יהיה להפיג מתח זה באמצעות דיאלוג.

עד למועד פרסום הכתבה לא נענה משרד החוץ של סין לפנייה שבה התבקש להגיב. למשרד החוץ של בריטניה לא הייתה תגובה מיידית. שר החוץ של הולנד, סטף בלוק, אמר היום כי האיחוד האירופי רוצה לדבוק בהסכם הגרעין האיראני, אך גם טהראן חייבת לדבוק בו.

"חשוב מאוד להמשיך לוודא באמצעות הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית שאיראן עדיין עומדת בתנאים", אמר בלוק בהגיעו לפגישה שגרתית עם עמיתיו האירופיים בלוקסמבורג. "כל עוד איראן עומדת בתנאים אלה, עלינו לדבוק בהסכם".