שעון שמבצע בדיקת אק"ג ועוד גאדג'טים סיניים חכמים

שבב לשעון בריאות, גאדג'ט ללימוד שפות, מנורת שולחן לשילוב מציאות מעורבת ואפליקציה לזיהוי לחץ וחרדה • וגם: מעתה תוכלו לעצב בעצמכם את העוזר הווירטואלי שלכם

סין הופכת במהירות למעצמה של בינה מלאכותית ולצד יישומים כבדים ומכונות אוטונומיות, מחלחלת הטכנולוגיה הזו במהירות גם לגאדג'טים קומפקטיים. הנה כמה שנחשפו בימים האחרונים.

לעצב דמות לסייען האישי

המונח "סייען אישי" מתייחס לרוב לשירות זיהוי פקודות קוליות, שיוצר עם המשתמש אינטראקציה באמצעות קול מסונתז וחסר אישיות. אולם המוצר החדש הקרוי AI Box של חברת Obexx הסינית מעניק לסייען גם דמות.

המוצר נראה כמו גליל קומפקטי ומיועד להצבה על השולחן, ובדומה למוצרים דומים לקליטת פקודות קוליות, הוא מצויד במערך היקפי של מיקרופונים. עם זאת, הוא מצמיד לאינטראקציה הקולית גם דמות וירטואלית - Avatar - שמוצגת במסך צבעוני בחדות גבוהה ובגודל 10.1 אינץ' בתוך הגליל השקוף.

את הדמות הווירטואלית ניתן לעצב באופן אישי באמצעות אפליקציה - החל מתווי הפנים, אותם ניתן לבסס על תווי פניו של המשתמש באמצעות אפליקציה, ועד לתלבושות, התסרוקות והרקע שבו מופיעה הדמות - חדר משחקים, סלון יופי ועוד. הסנכרון בין הפקודות לבין התנועות וההבעות של הדמות הווירטואלית מתבצע באמצעות תוכנה מתוחכמת, שיוצר אינטראקציה בשיחה כמעט אנושית.

הפקודות הקוליות דומות לאלה של סייענים נפוצים, כולל שליטה מלאה בתפעול מוצרי "בית חכם" המקושרים לרשת, קבלת מידע קולי וחזותי מהענן כגון מזג אוויר, בורסה וכדומה, הורדת מוזיקה ממאגר שכולל עשרות מיליוני רצועות, רכישות אונליין ועוד. מנוע בינה מלאכותית ברשת לומד את העדפות המשתמש כדי לייעל את הזרמת המידע, לבחור מוזיקה באופן אוטומטי וכעוד. המחיר בסין כ-340 דולר, אולם בהמשך יושק דגם מיני זול יותר.

שבב של בינה מלאכותית בשעון יד

שעון הבריאות החדש מסדרת Amazfit של חברת שיאומי נראה כמו שעוני כושר רבים בשוק, אולם הוא טומן בחובו פריצת דרך טכנולוגית. זהו המכשיר הלביש הראשון בעולם, שמצויד במעבד EDGE עם תמיכה מובנית ברשתות עצביות, ויש בו ארבעה "מנועי" בינה מלאכותית לפונקציות העיקריות אותן הוא מתוכנן למדוד. השבב, המכונה Huangshan 1, הוא פיתוח סיני.

השעון עצמו מבצע מדידות ביומטריות מורכבות האופייניות לשעוני כושר ובריאות מתקדמים, כולל א.ק.ג. ו-(PPG (Photoplethysmography. הוא מצויד במערכת שידור חירום עצמאית בתקן התקשורת NB-IoT (ראשי תיבות של Narrowband Internet of Things), שיכולה לדווח אוטומטית - גם ללא תקשורת בלוטות' - לסמארטפון שנקבע מראש. זאת במקרה בו זוהתה נפילה של בעל השעון, או במקרה שנחצו ערכי סף מסוכנים של קצב הדופק, PPG, היצרות עורקים ועוד. השעון עצמו שומר 60 דקות של נתוני ECG ועד שבעה ימים אחורה. השעון מוצע במספר צבעים, מצויד במסך OLED בגודל 1.28 אינץ' ובזכוכית מוגנת, ועמיד למים. מחירו בסין כ-100 דולר.

לימוד שפות בכף היד

מכשירי תרגום חכמים הם להיט כיום בסין, גם עבור מקומיים - שנדרשים ללמוד אנגלית, וגם עבור דוברי אנגלית - שמתקשים להסתגל לשפה המקומית. עבור מטרה זו, לאחרונה השיקה חברת שיאומי בסין את המוצר המכונה "גאדג'ט ללימוד אנגלית", שנראה כמו סמארטפון מוקטן, ניתן לאחיזה בכף היד ומצויד במסך מגע של 4 אינץ' ובשני מתגים פיזיים.

על אף ממדיו הזעירים, הוא מכיל בתוכו תכולה של לא פחות מארבעה מילונים, בהם אוקספורד, קולינס, מילון Xinhua ועוד. לימוד השפה מתבצע בכמה שיטות, כולל האזנה, דיבור ומענה, והצגה חזותית של תרגום. המכשיר מסוגל לבצע בדיקה מהירה של מילים ומונחים, ולתמוך בסיטואציות תרגום שאופייניות לנסיעות לחו"ל.

התפעול הקולי מתבצע באמצעות הסייען הקולי הסיני Xiao, המקביל הסיני של אלקסה ודומותיה, שנתמך על ידי טכנולוגיית בינה מלאכותית ולומד את העדפות המשתמש. המכשיר מגיע מהיצרן עם תמיכה בארבע שפות - סינית, אנגלית, יפנית וקוריאנית - אולם לדברי היצרן ניתן יהיה לרכוש ולטעון לתוכו יכולות תרגום עם תמיכה בשפות ובדיאלקטים של 224 מדינות ואזורים ברחבי העולם. דגם בסיסי עולה בסין כ-72 דולר, וקיים גם דגם עם חיבורי Wi-Fi ו-4G שעולה 145 דולר.

זיהוי לחץ בסמארטפון

לחץ וחרדות הם מגורמי התחלואה המרכזיים של החיים המודרניים, וקיימות כיום טכנולוגיות רבות שמאפשרות לזהות אותן מבעוד מועד ולהפחיתן. אולם, רובן דורשות שימוש בחיישני מגע כאלה או אחרים כדי לאתר את הסממנים הפיזיולוגיים למתח.

חברת Nuralogix שבסיסה בסין טוענת שהצליחה למצוא שיטה יעילה ואמינה וללא מגע בכלל לזיהוי לחץ וחרדות. השיטה מבוססת על מצלמת וידיאו של סמארטפונים ואלגוריתמים של בינה מלאכותית שיכולים למדוד, לעקוב ולהקליט את קצב הלב במנוחה - ואת רמת הסטרס - על בסיס זרימת הדם לפנים המצולמות של המשתמש.

החברה מדגישה כי לפחות בינתיים לא מדובר בטכנולוגיה לשימוש רפואי, אלא רק למטרת מתן מידע והגברת מודעות עצמית, אולם לטענתה המידע מדויק. הטכנולוגיה עצמה מנצלת את השקיפות של האור ואת ההחזרה של אורכי גל שונים משכבות שונות, כדי לנתח את זרימת הדם באמצעות הדמיה אופטית.

המידע נשלח בצורה מוצפנת לענן, שם הוא מנותח על ידי מנוע בינה מלאכותית. התוצאות נשלחות חזרה לאפליקציה של המצולם, בצירוף אינדקס פשוט לניתוח התוצאות - שמבוסס על חמש רמות סטרס שונות. החברה טוענת שהטכנולוגיה הזו ישימה גם ליישומי אבטחה ומודיעין, גיימינג, ניתוח וידיאו, רובוטיקה ועוד. טרם פורסם מחיר לאפליקציה.

מנורת שולחן למציאות מעורבת (MR)

המוצר המכונה Pico Air Light נראה כמו מנורת שולחן עבודה מקובלת, אולם למרות שניתן להשתמש בו גם להארה רגילה - הוא מסוגל לעשות הרבה יותר מכך. המנורה החכמה כוללת בתוכה מיני מקרן וחיישן ראיית מכונה עם תוכנת בינה מלאכותית - שיכול לזהות עומק וצורה של עצמים שנמצאים בטווח ההארה - על השולחן למשל.

לאחר זיהוי העצמים ניתן לשלב אותם עם "מציאות מעורבת" (Mixed Reality) בסיוע תוכנות שונות. כך לדוגמה, ניתן להשתמש במוצר להקרנת מסך מגע מאולתר עם אייקונים וסמלים, להוסיף מידע רלוונטי בסמוך לאותם עצמים מוארים, לשחק משחקים מתקדמים שבהם חיילי צעצוע המונחים על השולחן מבצעים משימות וירטואליות שונות באנימציה, והכל - ללא צורך במשקפי "מציאות מדומה" (Virtual Reality) מקובלות. המחיר טרם פורסם.