ותמ"ל עכו אושר: ביהמ"ש נתן אור ירוק לבניית 8,000 דירות בעכו

ביהמ"ש המחוזי בחיפה דחה שתי עתירות שהוגשו נגד אישור תוכנית ביוזמת הותמ"ל לבניית אלפי דירות בעכו, מרביתן על שטחים חקלאיים • בין העותרות – חווה חקלאית שמפעיל משרד החקלאות שתיאלץ למצוא מקום חדש לפעילותה

עכו / צילום: גיא נרדי
עכו / צילום: גיא נרדי

אור ירוק להתרחבות העיר עכו: שופט בית המשפט המחוזי בחיפה, נאסר ג'השאן, דחה היום (ג') שתי עתירות שהוגשו נגד תוכנית "שערי עכו" (תמ"ל 1042), במסגרתה מתוכננת הקמת 8,000 דירות. את התוכנית קידמה הותמ"ל, והיא מתוכננת על 3,500 דונם במזרח העיר שמרביתם שטחים חקלאיים. העותרים הם החווה האזורית לניסיונות בגליל המערבי והמתכנן גד עירון. גם עמדת מטה המאבק לבינוי שפוי שצורפה לדיונים כידיד בית המשפט - נדחתה.

החווה הניסיונית החלה את פעילותה בתקופת המנדט, ומטרתה היא מחקר ופיתוח בענפי החקלאות השונים. היא משתרעת על 550 דונם, שחלקם כלולים בתוכנית, ומהווה כיום את אתר הפיתוח הלאומי של זני האבוקדו. כמו כן עוסקת החווה בפיתוח זני הדרים ובגידולי שדה וירקות. החווה פועלת כיחידת מחקר ופיתוח של ייצור חקלאי במחוז הגליל-גולן של משרד החקלאות.

בעתירתה טענה החווה כי התוכנית תביא להריסת החווה הניסיונית ולפגיעה קשה בשטחים חקלאיים מעובדים במזרח עכו. החווה ועירון טענו כי מספר הדירות הקיים בעכו עומד על כ-16 אלף דירות, וכי קיימות תוכניות מאושרות של כ-6,000 דירות נוספות, כך ששימוש בותמ"ל לבניית 8,000 דירות מעבר לכך אינו מידתי. עירון אף הוסיף כי התוכנית אושרה ללא בדיקת נתונים רלוונטיים של התחדשות עירונית בעיר, ומבלי שהונחו בפני הוועדה נתונים שהעידו על מחסור בדיור באזור.

השופט ג'השאן כתב בפסק הדין כי לחווה הניסיונית לא הייתה זכות עמידה, שכן על-פי ההסכם בין משרד החקלאות לרמ"י (רשות מקרקעי ישראל), משרד החקלאות הסכים להשיב את קרקעות החווה לרמ"י ולקבל תמורתן קרקעות אחרות להפעלת חווה ניסיונית אחרת. "מהמסמכים שהונחו בפני נראה כי מפעיל החווה הוא משרד החקלאות מחוז גולן-גליל, שהסיר את ההתנגדות וזהו טעם נוסף המצדיק דחיית העתירה מבלי להידרש לטענות החווה הניסיונית לגופן", כתב השופט.

עוד כתב השופט כי עיין בעמדת מטה המאבק לבינוי שפוי, ולא מצא כי יש בה כדי לשנות את המסקנות אליהן הגיע בפסק הדין.

את מדינת ישראל והותמ"ל ייצגה עו"ד שלומית שושני-קפלן מפרקליטות מחוז חיפה-אזרחי; את עיריית עכו ייצג עו"ד משה פרזנצ'בסקי ממשרד בן ארי, פיש, סבן ושות'; את אדריכל גד עירון ייצגו עורכות הדין רותי הוסטובסקי ואורלי אריאב; את החווה האזורית לניסיונות בגליל המערבי ייצג עו"ד רון רוגין.