מנהיגת הונג קונג נכנעה? רמזה שחוק ההסגרה לסין ייגנז

לאם התנצלה כך שגרמה לזעזוע גדול בעיר, ואמרה שהיא "שמעה את התושבים חזק וברור", ותנסה לבנות מחדש את האמון • הצעת החוק הציתה גל מחאות אלימות • מארגני המחאה דורשים ממנה התפטרות מיידית

הפגנת ענק נגד מנהיגת הונג קונג / צילום: ATHIT PERAWONGMETHA, רויטרס
הפגנת ענק נגד מנהיגת הונג קונג / צילום: ATHIT PERAWONGMETHA, רויטרס

מנהיגת הונג קונג, קארי לאם, רמזה היום (ג') על גניזת חוק ההסגרה השנוי במחלוקת. את חוק היא קידמה ואחר כך השעתה לאחר גל המחאות שהתרחשו בהונג קונג, מחאות שהיו בין האלימות ביותר שראתה הונג קונג מאז שהמושבה הבריטית לשעבר חזרה לריבונות סין ב-1997. כך על פי דיווח ברויטרס.

במסיבת עיתונאים מתוקשרת היטב, לאם התנצלה על המהומות, אך סירבה לומר שהצעת החוק תימשך. היא אמרה רק שההצעה לא תוגש מחדש בקדנציה שלה, אם חששות הציבור יימשכו.

זו היתה האינדיקציה החזקה ביותר לכך שהממשלה גונזת למעשה את החקיקה שהייתה מאפשרת הסגרת תושבים להעמדה למשפט בסין, גם אם לאם לא נענתה לדרישת המפגינים לבטל את החוק לחלוטין. "בגלל שהחוק הזה גרם בחודשים האחרונים לכה הרבה חרדה, חששות וחילוקיי דעות, אני מתחייבת שלא להציג שוב את תרגיל החקיקה הזה אם הפחדים והחרדות לא יוכלו להיות מטופלים כראוי", אמרה לאם לכתבים.

היא נראתה בו זמנית מתחרטת על המהומה ונחושה להמשיך, והשתמשה בניסוחים דומים לאלו שבהם היא הודיעה על השעיית הצעת החוק בשבת. שלשום מילאו כשני מיליון מפגינים את רחובות העיר, ורבים מהם דרשו שהיא תפרוש מתפקידה.

לאם, שנשאלה כמה פעמים אם היא מתכוונת לפרוש, סירבה להצהיר זאת, ואמרה שיש עבודה חשובה לפניה בשלוש השנים הבאות. "אחרי האירוע הזה, אני חושבת שהעבודה בשלוש השנים הקרובות תהיה קשה מאד. אבל אני והצוות שלי נעבוד קשה יותר כדי לבנות מחדש את אמון הציבור", אמרה.

כמה ממארגני המחאה נגד הצעת החוק ביחד עם הדמוקרטים ממפלגת האופוזיציה טענו שלאם נשארה חירשת לדרישות הציבור, ובעיקר לדרישה להצהיר על משיכת הצעת החוק, התפטרות מיידית שלה והבטחה שלא לפתוח בהליכים נגד מפגינים שנעצרו בגל המחאה.

לאם, עם קריירה של עובדת מדינה שידועה בתואר "הלוחמת" על הביטויים הישירים וסגנון המנהיגות הקשוח, מונתה לראש הרשות המבצעת של הונג קונג לפני שנתיים עם התחייבות לאחות את הקהילה המקומית החצויה. משקיפים מעריכים שאם היו לה שאיפות פוליטיות לטווח הארוך יותר, הן מתו אחרי אירועי המחאה בשבוע האחרון.