אילת | פיצ'ר

האם מינוי סמוטריץ' יתברר כמתנה משמיים למתנגדים לסגירת שדה דב?

שר התחבורה החדש מגדיר את סגירת שדה דב כמהלך "אנטי-ציוני" • מיד לאחר ההפגנה שהתקיימה אתמול מול בית ראש הממשלה, אמר סמוטריץ': "שדה דב אסור שייסגר, ושדה דב בעזרת השם לא ייסגר" • האם סמוטריץ' אכן יכול לעצור את הסגירה המתוכננת של שדה דב?

בצלאל סמוטריץ' / צילום: דוד וייל
בצלאל סמוטריץ' / צילום: דוד וייל

מינויו של בצלאל סמוטריץ' לשר התחבורה, בדיוק בשעה שבה התכנסו מאות תושבי אילת להפגנה נגד סגירת שדה דב מול ביתו של ראש הממשלה בירושלים, היה מתנה משמיים למתנגדים לסגירת השדה. סמוטריץ', שמגדיר את סגירת שדה דב כמהלך "אנטי-ציוני", התייצב מיד לאחר ההפגנה באוהל המחאה שהקים ראש העיר אילת, מאיר יצחק-הלוי, מול משרד האוצר בירושלים. "שדה דב אסור שייסגר, ושדה דב בעזרת השם לא ייסגר. כשר תחבורה הסמכות לא בידיי, אבל בוודאי שהאחריות מונחת עוד יותר על כתפיי" - הכריז שר התחבורה הנכנס.

האם סמוטריץ' אכן יכול לעצור את הסגירה המתוכננת של שדה דב? באופן ישיר, התשובה היא לא. מהלך כזה יכול להיעשות באמצעות חקיקת בזק, והאיש היחיד שבסמכותו לבלום את סגירת השדה הוא ראש הממשלה בנימין נתניהו.

"ראש הממשלה התקשר אליי אתמול בלילה וביקש שארכז עבודת מטה ממשלתית מהירה כדי למצוא פתרון", אומר סמוטריץ' בשיחה עם "גלובס". למעשה, הצעת החוק כבר מוכנה, והיא מציעה פורמט של 'גם וגם', לפחות בשלוש השנים הבאות - המשך הפעלת השדה במקביל להמשך קידום התכנון לבנייה של יחידות הדיור. הצעת החוק כוללת גם הגנה על בעלי הקרקעות בשטח וחיזוק מעמדם.

"הפתרון בטווח המיידי הוא מודל שדה התעופה בהרצליה. גם שם הסגירה של השדה נדחתה בשלוש שנים, כי הבינו שממילא יידרשו לפחות שלוש שנים עד התחלת בנייה. כשמדובר על המתחם המערבי שעליו המסלול והטרמינל הקטן בשדה דב, מדובר על לפחות ארבע-חמש שנים עד שיתקעו את הכלונס הראשון. אין סיבה בעולם לסגור את השדה כדי להותיר שם חול שומם. הפעילות תתכנס אל תוך המסלול והטרמינל הקטן, ואפשר במקביל להתחיל בעבודת טיהור הקרקע מהשטח המפונה ולקדם את התכנון. למה לקרוע את צינור החמצן הזה היום אם אפשר לעשות את זה בעוד חמש שנים שבמהלכן ייבחנו כל הפתרונות האפשריים?".

לדברי סמוטריץ', "ככה מנטרלים את טענות בעלי הקרקעות. ההצעה מעגנת את זכויות בעלי הגוש שיהיו בעדיפות ראשונה בכל תוכנית שלא תהיה שתבטיח להם 3,700 יחידות דיור - גם אם תיושם תוכנית חולדאי - להשאיר מסלול וטרמינל קטן במקביל לבנייה. כך מעמדם לא מורע אלא משתפר".

והם מצדם יתבעו את המדינה על הפרת הסכם.
"כשמעמדם מובטח באופן הזה, אני לא רואה שום סיבה ללכת לבית המשפט. אם בקנטרנות הם יחליטו לתבוע, אני לא רואה שופט אחד שלא בועט אותם מכל המדרגות. הדרישה שלהם לסגירה, שלא נותנת שום דבר ולא מעכבת שום דבר רק כדי שיעמוד שם מגרש - יש בה טעם לפגם".

תספיקו להעביר הצעת חוק בטווח הזמן הקצר שנותר?
"אני פועל בשליחות ראש הממשלה בנושא הזה. נתבקשתי לכנס את כל הגורמים המעורבים בנושא לבחון איך מיישמים את המהלך. זו הצעת חוק עם קונצנזוס מקצה לקצה, שתעבור בקריאה ראשונה ללא מתנגדים. זה מהלך שאין דמוקרטי ממנו, ואין לגביו מחלוקת ציבורית. המחלוקת היא מול פקידי האוצר, רשות מקרקעי ישראל ומשרד המשפטים".

שיגידו שאפשר להשאיר את השדה, אבל שהמדינה תצטרך לספוג עלות של מיליארדי שקלים.
"במודל שאני מציע אין שום סטייה מהתכנון המקורי. הכול נמשך באותה מתכונת, ולכן אין אפילו עילה לתביעה. המדינה יכולה רק להרוויח ממנו בזכות פתרונות שייבחנו, כולל רכבת מדימונה לאילת. בהנחה שאשאר בתפקיד הזה גם בממשלה הבאה - אפעל בכל הכוח למצוא את הפתרון הנכון".

משרד הביטחון ממתין לכסף משדה דב למימון שליש מפרויקט העברת בסיסי צה"ל לדרום.
"ממילא לפחות עד הנפקת היתרי בנייה, המדינה לא מכניסה לקופתה כסף. החלטה על דחייה לא מקפלת בתוכה שום החלטה על סטייה מהתוכנית המקורית. כשניכנס לדיוני עומק על תוכנית חולדאי, נדון בסוגיה של 8 מיליארד השקלים האלה. זו בעיה פתירה".

ברשות מקרקעי ישראל טוענים שהקרקעות לא ישווקו עד שהשדה לא יפונה.
"אני לא מוכן לקבל שביתות איטלקיות של פקידים. רשות מקרקעי ישראל יעשו מה שיורה להם השר האחראי עליהם במשרד האוצר. יש לי הערכה גדולה לאנשי רמ"י, אבל הם ישווקו את הקרקעות כשהם יקבלו הוראה לשווק. לא צריך לשנות שום דבר בתוכניות, וגם ככה אני לא רואה את רמ"י משווקת מחר בבוקר קרקעות בשדה.

"בתוכנית כזו, גם אם המדינה תצטרך לשלם מחיר, הוא בשוליים, וזה מחיר נכון כדי למנוע או לפחות לדחות ולמזער את הפגיעה בתושבי אילת. הצעת החוק כבר מוכנה. אחרי שאפגש עם כל הגורמים ואבין את עמדתם, נקווה שראש הממשלה יכריע בכיוונה. בסוף זה בידיים שלו. אני כשר תחבורה לוקח בשמחה את תפוח האדמה הלוהט הזה, בתקווה שהוא יקבל את ההחלטה הנכונה. למטה ההתנגדות אני אומר שטוב שממשיכים עם הלחץ הציבורי עד שהפתרון יימצא".