סכסוכי תמ"א בין דיירים מציפים את בתי המשפט, והמפקחת על המקרקעין בפ"ת קוראת לבחינת החוק

המפקחת טלי להב קיבלה תביעה של בעלי דירות בבניין ברעננה נגד שכנים ספורים, שסירבו לחתום על הסכמה לפרויקט תמ"א 38 • בכך הסתיימו חמש שנות עיכוב בפרויקט • כחלק מהחלטתה היא קראה לשינוי חוק החיזוק, כך שיכולתו של דייר בודד לעכב פרויקט תפחת

בניין המריבה ברעננה/ צילום: אלון רון
בניין המריבה ברעננה/ צילום: אלון רון

היתר בנייה שהתקבל לאחרונה לביצוע פרויקט תמ"א 38 בבניין ברחוב בורוכוב 35 ברעננה, התקבל לאחר 5 שנים של עיכובים, ולאחר שהמפקחת על רישום המקרקעין בפתח-תקווה, קיבלה תביעה שהגישו 17 בעלי דירות בבניין, נגד בעלי 4 דירות, המוגדרים "דיירים סרבנים". המפקחת אף מתחה ביקורת על החוק הקיים, המאפשר לדייר בודד או דיירים במיעוט מובהק, לעכב משמעותית הוצאה לפועל של חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה וקראה לשנותו. זאת על רקע הנתונים העגומים שהעלה דוח מבקר המדינה האחרון בנושא הערכות לרעידות אדמה.

בשנת 2014 נחתם הסכם בין בעלי הדירות בבניין לבין החברה היזמית- בוני בנין פיתוח והשקעות, לביצוע פרויקט תמ"א 38. בבניין 21 דירות מגורים, כאשר על ההסכם חתמו בעלי 17 מהדירות, בעוד בעלים של 4 דירות בבניין סירבו לחתום על ההסכם. במרץ 2016 הוגשה בקשה להיתר בנייה לוועדה המקומית לתכנון ובנייה רעננה, לפרויקט שיכלול 21 דירות חדשות נוסף על 21 הדירות הקיימות. לתוכנית הוגשה התנגדות על ידי בעלי 4 הדירות שסירבו לחתום על ההסכם. התנגדותם אמנם נדחתה, אך הוועדה הפחיתה את מספר הדירות החדשות ל-15 דירות בלבד. על ההחלטה הוגש ערר לוועדת הערר המחוזית שהחליטה לבסוף לאשר את הפרויקט כך שיכלול 18 דירות חדשות, ובמרץ 2017 אישרה הוועדה המקומית מתן היתר בנייה לפרויקט.

באפריל 2017 הגישו בעלי 17 הדירות בבניין תביעה למפקחת על רישום המקרקעין בפתח-תקווה, נגד בעלי 4 דירות בבניין המסרבים לחתום על ההסכם. בכתב התביעה שהוגש באמצעות עו"ד זיו גרומן, המתמחה בהתחדשות עירונית, נטען כי בעלי 4 דירות בבניין מסרבים לחתום על ההסכם, וזאת בשל שלל טענות לרבות העדר ערבויות מספקות מצד החברה, תכנון הממ"דים במיקום פוגעני, וכי יש לרשום 3 חניות עודפות בפרויקט כחלק מהרכוש המשותף.

עו"ד זיו גרומן  / צילום: תמר מצפי
 עו"ד זיו גרומן / צילום: תמר מצפי

המפקחת טלי להב, קיבלה את התביעה, תוך נימוק כי מצבם של הדיירים בתום הפרויקט יהיה משופר ממצבם הנוכחי, וחייבה את הנתבעים לחתום על כל המסמכים לצורך מימוש התמ"א בתוך 15 ימים. גם לאחר פסק הדין, לא כל הסרבנים חתמו על ההסכם, אז מינתה המפקחת את עו"ד גרומן לחתום בשם הנתבעים שטרם חתמו על ההסכם, על כל המסמכים הדרושים לשם הוצאת הפרויקט אל הפועל. להב הזכירה את דוח מבקר המדינה שפורסם לאחרונה, אשר בחן את מוכנות המדינה לרעידות אדמה, ושהעלה את העיכובים בחיזוקם של מבני מגורים. "עד סוף שנת 2015, עשר שנים ויותר ממועד אישורה של תמ"א 38, אושר חיזוקם של 2,780 מבני מגורים בלבד". קבע המבקר בדוח. בנוסף הזכירה המפקחת את ממצאי הדוח שקבעו כי ככל שיחוזקו יותר מבנים מרעידות אדמה, כך יקטן הנזר שייגרם להם ולחיי אדם.

להב מתחה ביקורת על החוק הקיים המאפשר לסרבנים יחידים לעכב חיזוק מבנים: "יוצא איפוא שהתנגדות עיקשת תוך ניצול המתווה החוקי הקיים לחוק החיזוק, עלולה לגרום בראש ובראשונה לנזק הן לרכוש והן לחיי אדם. בחלוף עשור מחקיקת חוק החיזוק ראוי לבחון או לסייג יכולתו של בעל דירה בודד או כזה המצוי במיעוט מובהק לעכב או אף לעקר פרויקט חיזוק אשר בהעדרו צפוי בניין המגורים לקרוס חלילה על יושביו. קריאה זו נלמדת מעשרות עמודי פסק דין הנכתבים פעם אחר פעם, תוך דחיית התנגדות לביצוע פרויקט חיזוק. לו ירשמו הדברים, יבוא בכך מזור משפטי לבתים משותפים רבים העומדים בתום הליך ממושך של משא ומתן טרם חיזוק והמנעים לבצע החיזוק רק בשל התנגדות יחידים".