שר האוצר הצרפתי נגד המטבע של פייסבוק: "זה לא בא בחשבון"

ברונו לה מר, שר האוצר של צרפת, תקף בראיון לרשת "בלומברג" את פרויקט ליברה, שעליו הכריזה היום פייסבוק • לדבריו, "אסור שמטבע הקריפטו ייהפך למטבע ריבוני" • הוא קרא לראשי הבנקים המרכזיים בעולם להקים ועדה לבדיקת הפרויקט

ברונו לה מאר, שר האוצר הצרפתי / צילום: REUTERS/Issei Kato/Pool/File Photo
ברונו לה מאר, שר האוצר הצרפתי / צילום: REUTERS/Issei Kato/Pool/File Photo

חלפו רק שעות ספורות מההכרזה על פרויקט המטבע הדיגיטלי של פייסבוק, Libra, וכבר הוא מעורר התנגדות עזה מצדו של אחד הפוליטיקאים הבכירים באירופה, שר האוצר הצרפתי, ברונו לה מר.

בראיון לרשת "בלומברג" אמר היום לה מר על פרויקט ליברה כי "הוא לא יכול ואף אסור שיקרה". לדבריו, "זה לא בא בחשבון" שהמטבע הקריפטוגרפי של ענקית המדיה החברתית "ייהפך למטבע ריבוני".

שר האוצר הצרפתי קרא לראשי הבנקים המרכזיים של ארגון המדינות המתועשות (מדינות G7), הכולל את ארה"ב, קנדה, יפן, גרמניה, צרפת, איטליה ובריטניה, ולממונים על המערכת המוניטרית הבינלאומית להקים ועדה שתבדוק את פרויקט המטבע הדיגיטלי של פייסבוק ולהגיש דוח עם המלצות הבדיקה כבר בחודש הבא.

על פי הדיווח ב"בלומברג", חבר הפרלמנט האירופי מטעם גרמניה, מרכוס פרבר, הזהיר כי פייסבוק עלולה להפוך ל"בנק צללים", והוסיף כי הרגולטורים צריכים לעמוד על המשמר בעניין.

המשימה המוצהרת של פייסבוק בהכרזה על ליברה היא לשרת את האוכלוסייה בעולם שאין לה חשבונות בנק ולאפשר העברות כספים בינלאומיות בעמלות נמוכות (קראו בהרחבה על ההכרזה של פייסבוק מהיום במדור גלובס טק).

הפוליטיקאים האירופיים אינם המתנגדים היחידים למטבע הדיגיטלי של פייסבוק. אתמול נמתחה ביקורת על הפרויקט על ידי הכלכלן היהודי אמריקאי פרופ' נוריאל רוביני, הנודע כמי שחזה את המשבר הפיננסי העולמי של 2008. כפי שפורסם ב"גלובס", בראיון לאתר חדשות הקריפטו האמריקאי Coindesk, אמר רוביני, המוכר גם כאחד המתנגדים הקולניים לביטקוין ולמטבעות הקריפטו, כי המטבע של פייסבוק "הוא פרטי לחלוטין, נמצא תחת שליטה, ריכוזי, מאומת ומורשה על ידי קבוצה קטנה של צמתים (מחשבים ברשת). אז מה קריפטו או בלוקצ'יין בזה? שום דבר".