כפר סבא מתחברת לזרם: תתקין 500 עמדות טעינה למכוניות חשמליות

בעירייה טוענים כי התוכנית, שבמסגרתה יותקנו עמדות במגרשי חניה עירוניים ולצדי מדרכות, מבוססת על תחזית מעמיקה למספר המשתמשים העתידי ולכן בחרו לוותר על פיילוט • כפר סבא ותל אביב הן הערים היחידות שמתכננות רשת טעינה עירונית בלי להסתייע במענקי המדינה

עמדת טעינה/ צילום הדמיה: EV Edge
עמדת טעינה/ צילום הדמיה: EV Edge

עיריית כפר סבא והחברה הכלכלית העירונית יפרסו רשת של 500 עמדות טעינה למכוניות חשמליות ברחבי העיר - כך נודע ל"גלובס". בניגוד לערים אחרות, כפר סבא פורסת רשת טעינה בכל העיר, ולא בהיקף מצומצם. עמדות הטעינה יפעלו בזרם חילופין (AC) - טעינה איטית בהספק של 22 קוט"ש (קילוואט שעה), ושתיים מהן יהיו עמדות טעינה מהירות - בהספק של 50 קוט"ש. העמדות יוקמו במגרשי חניה עירוניים וגם בצידי מדרכות וכך יעודדו רכישת מכוניות חשמליות גם בקרב תושבים שאין להם חניה פרטית לטעינה.

במכרז העירייה, בהיקף 15 מיליון שקל, זכו במשותף יבואנית עמדות הטעינה EV Edge מקבוצת יוניון של ג'ורג' חורש בשיתוף מילגם, הבעלים של פנגו וחברה המעניקה שירותים שונות לעיריות.
בשלב הראשון יותקנו 40 עמדות בכל רחבי העיר. לפי תחזית העירייה, 40% מזמן השימוש יהיה בידי תושבי כפר סבא בהסדר קבוע, 20% בידי חברות בהסדר ו-10% מהטעינות יהיו לרכבי העירייה. 20% מהשימוש החזוי בעמדות יהיה של לקוחות מזדמנים.

אנשי עיריית כפר סבא אומרים כי פריסת העמדות נעשתה אחרי עבודה מעמיקה לפי תחזית ניתוח הביקוש לטעינה, וזו הסיבה שבחרו לדלג על שלב הפיילוט ולהתחיל פריסה מלאה של העמדות, גם אם הדרגתית. תוכנית הטעינה היא חלק מתוכנית רחבה למעבר לתחבורה נקייה ולהפחתת השימוש במכוניות פרטיות. בהמשך יוצעו להשכרה מכוניות חשמליות ויינקטו מהלכים לעידוד השימוש בתחבורה קלה, כמו קורקינטים חשמליים, ולשיפור היעילות של התחבורה הציבורית.

מכרז הטעינה של כפר סבא נחשב למורכב לחברות המשווקות והמתקינות עמדות טעינה, משום שהוא מחייב גם עבודות תשתית, חפירה וקבלת היתרים. זו הסיבה שחלק מהחברות הגדולות בתחום זה נמנעו מלהשתתף בו.

עיריית כפר סבא ותל אביב הן שתי הערים היחידות שמתכננות רשת טעינה עירונית בלי להסתייע במשרד האנרגיה. המשרד פרסם לאחרונה את הזוכים בשלושה מכרזים להתקנת עמדות טעינה בערים, במרכזי קניות ובילוי ובחברות, במענקים כוללים של 12 מיליון שקל.

העמדות בערים שבסבסוד המשרד צפויות לקום עד סוף 2020, אחרי שהרשויות יבחרו במכרז את החברות שיקימו ויפעילו אותן. משרד האנרגיה מסבסד בין 65% ל-75% מעלות ההתקנה של עמדות הטעינה, בהתאם למצבה הסוציו-אקונומי של הרשות. במכרז העירוני זכתה ירושלים בתמיכה הגדולה ביותר - מענק של מיליון שקל עבור הקמה של מאה עמדות טעינה.

במכרז נוסף זכו תשעה מעסיקים שיקבלו סבסוד בסך כולל של שני מיליון שקל עבור התקנת עמדות טעינה בחניוני העובדים, ובסך הכול יוקמו במגזר זה 940 עמדות טעינה.

המכרז האחרון של משרד האנרגיה נוגע למרכזי קניות ובילוי. תשע חברות נבחרו להתקין בהם עמדות טעינה, ובסך הכול, 812 עמדות ב-148 אתרים. בין היתר, יותקנו עמדות בחניונים ובמרכזי קניות בתל אביב, ובהם במרכז עזריאלי ובחניון הארבעה, בגרנד קניון בבאר שבע, בסינמה סיטי בירושלים, במתחם חוצות שפיים ובמרכז הקניות בצומת ביל"ו. EV Edge תתקין 150 מאותן עמדות, חברת החניונים סנטרל פארק תתקין 130 עמדות, ג'ינרג'י 128 עמדות וחברת EVI מקבוצת סונול תתקין 118 עמדות, לצד מספר חברות אחרות.

ריבוי החברות מעיד על התעניינות רבה, אך עלול גם ליצור בעיה לבעלי המכוניות החשמליות. טעינה ברשתות שונות מצריכה, לעיתים, רכישת מינוי, וכך ייתכן שמנוי בחברה אחת לא יוכל לטעון את מכוניתו בעמדה השייכת לרשת אחרת, בניגוד למה שקורה כיום בתחנות הדלק. ל"גלובס" נודע כי משרד האנרגיה פרסם RFI (בקשה למידע) לקראת בחירת אפליקציה ו"שכבת מידע" על מפות שיאפשר איתור עמדות טעינה של חברות שונות, אולם בשלב זה אין תוכניות לסליקה אחידה בעמדות טעינה או תקנות שיחייבו את החברות לאפשר טעינה של לקוחות מזדמנים, וכך ההיצע הגדול של עמדות טעינה עלול דווקא להיות חסם בפני אימוץ המכוניות החשמליות.